آخرین خبرهااسلایدربین المللخبر داغ

چرا کره شمالی امسال غذای کافی ندارد؟

کره شمالیاگر چه قحطی مهلک برای مردم کره شمالی بی سابقه نیست، کیم جونگ-اون رهبر این کشور امسال از چندی پیش در باره کمبود فاحش مواد غذایی هشدار داده بود.

البته با توجه به پنهانکاری و بسته بودن درهای کره شمالی به روی دنیای خارج، بسیار مشکل است بتوان در باره آنچه واقعا در این کشور می گذرد، اطلاعات قابل اطمینانی به دست آورد.

چه اتفاقی برای قیمت مواد غذایی افتاد؟

یکی از روشن ترین نشانه های کمبود مواد غذایی، افزایش بهای مواد غذایی ضروری مردم است.

بنا بر داده های وبسایت NK Daily که از طریق تماس با مردم داخل کره شمالی اطلاعات جمع آوری شده، قیمت ذرت در ماه فوریه گذشته به شدت افزایش یافت و به معادل هر کیلو 3137 وون کره شمالی معادل دو پوند رسید.

وبسایت آسیا پرس، هم که از طریق تلفن هایی که به طور قاچاق وارد کره شمالی شده با مردم این کشور ارتباط دارد می نویسد که در اواسط ماه ژوئن دوباره ذرت به میزان قابل توجهی گران ترشد.

اگر چه مردم کره شمالی به عنوان غذای اصلی روزمره، برنج را به ذرت ترجیح می دهند، به دلیل ارزانتر بودن غالبا ذرت مصرف می کنند.

در همین حال قیمت هر کیلو برنج در پیونگ‌یانگ، پایتخت در مقایسه با دسامبر ۲۰۲۰ به حد بی سابقه ای رسیده- ولی قیمت ها نوسان دارد.

بنجامین سیلبرستین، کارشناس کره شمالی می گوید بهترین اطلاعات در باره فعالیت های اقتصادی را می توان با توجه به قیمت ها در بازار به دست آورد چون بیشتر شهروندان کره شمالی مواد غذایی و سایر مایحتاج ضروری را از بازار آزاد خریداری می کنند.

جیره بندی های دولت برای بیشتر خانوارها کافی نیست و هر چه از شهرهای بزرگ دور شویم کمتر می شود به آن اعتماد داشت. از این رو بسیاری از مردم برای تکمیل آذوقه مورد نیازشان به بازارهای غیررسمی خیابانی متکی هستند.

هوای نامناسب به محصولات کشاورزی آسیب رسانده

رهبر کره شمالی هنگام هشدار در باره کمبود مواد غذایی، به تاثیر طوفان و سیل در برداشت محصول سال گذشته اشاره کرد.

طبق محاسبه سازمان نظارت کشاورزی مستقر در پاریس، فاصله ماه های آوریل تا سپتامبر ۲۰۲۰ در کره شمالی، یکی از بارانی ترین ایام از سال ۱۹۸۱ تا کنون بوده است.

در ماه های اوت و سپتامبر شبه جزیره کره دستخوش طوفان های متعددی بود از جمله سه طوفان که طی دو هفته اتفاق افتاد و درست همزمان بود با شروع فصل برداشت محصول برنج و ذرت.

از آنجا که ذخیره دولت از برداشت محصول سال قبل در حال پایان است، به خصوص اگر برداشت های محصول رضایت بخش نباشد، باید انتظار کمبود مواد غذایی را درماه ژوئن داشت.

طوفان هاگوپیت، در اوایل اوت سال گذشته رخ داد و یکی از معدود طوفان هایی بود که رسانه دولتی جزئیات صدمه ای را که وارد کرده بود گزارش داد.

به گزارش رسانه دولتی کره شمالی این طوفان ۱۰۰ هزار جریب زمین کشاورزی و ۱۶ هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی را ویران کرد.

ولی در مورد طوفان های بعدی رسانه دولتی اطلاعات زیادی نداد.

ده ها سال جنگل زدایی، آسیبی را که این طوفان ها وارد کرد، بیشتر کرده بود.

در جریان بحران اقتصادی دهه ۱۹۹۰ درخت های زیادی را برای مصرف سوخت قطع کردند و با وجود کمپین های مرتب برای درختکاری، جنگل زدایی ادامه یافت و در نتیجه سیل بیشتری جاری شد.

به گزارش دیدبان جهانی جنگل، که در ماه مارس انتشار یافت، در سال ۲۰۱۹ درختان ۶۸ هزار جریب زمین از بین رفت، و از سال ۲۰۰۱ تا کنون در مجموع درخت های حدود ۲۳۳ هزار هکتار زمین نابود شده‌اند.

به گزارش وبلاگ ۳۸ شمال، که تحولات کره شمالی را دنبال می کند، اگر چه وضعیت تاسف آور مدیریت در کره شمالی تا حدودی بهتر شده، متاسفانه هنوز ناکافی است.

کمبود جدی کودهای زراعتی

یکی از مشکلات کمتر شناخته شده بخش کشاورزی کره شمالی، مشکل تهیه کود کافی برای بهتر شدن محصول است.

در نامه کیم جونگ-اون به رهبران بخش کشاورزی در سال ۲۰۱۴، خواسته شده بود راه هایی برای سهولت دسترسی به کودهای کشاورزی پیدا کنند.

در این نامه که آژانس خبری دولتی کره شمالی انتشار داده بود از جمله استفاده از کودهای حیوانی و انسانی توصیه شده بود.

کره شمالی از نظر تولید کود شیمیایی خودکفا نیست و به نوشته نشریه بازرگانی “نیکی آسیا” در ماه فوریه یکی از بزرگترین کارخانه های تولید کود شیمیایی این کشور به دلیل نداشتن قطعات لازم تعطیل شد.

دلیل این کمبود بسته شدن مرزهای کره شمالی با چین در ژانویه ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا اعلام شد. چین بزرگترین شریک بازرگانی این کشور است.

محدودیت شدید معاملات به دلیل تحریمها

به دلیل تحریم های اقتصادی بین المللی، تجارت کره شمالی با سایر کشورها قبل از اپیدمی کرونا هم بی نهایت محدود شده بود.

در سال های اخیر کل صادرات چین به کره شمالی بین دو و نیم میلیارد تا سه و نیم میلیارد دلار بود ولی طبق داده های گمرکی رسمی چین، سال گذشته این رقم به کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار رسید.

تصاویر ماهواره ای دو سوی مرز (درسینویجو و دندونگ) نشان می دهد تردد خودروها در مقایسه با سال ۲۰۱۹ در حد قابل توجهی کاهش یافته.

به گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، این شواهد حاکی از این است که احتمالا مرزها بر روی تجارت بسته بوده است.

طبق محاسبه پژوهشگران در حالی که در سپتامبر ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۰ دستگاه خودرو در محدوده گمرکی دیده می شد، در مارس ۲۰۲۱ تنها ۱۵ خودرو مشاهده شده.

ولی در همین حال عکس های ماه مارس در مقایسه با عکس های همان محل در دو سال قبل، قطارهای بیشتری را نشان می دهد که به عقیده برخی از ناظران به معنی احتمال از سرگرفته شدن فعالیت های بازرگانی است.

اما ناظران کره شمالی می گویند از آن هنگام تا کنون نشانه ای مبنی بر احتمال بازشدن کامل مرزها در آینده نزدیک به چشم نمی خورد.

مشکل کمکهای غذایی

همچنین بسته بودن مرزها رساندن مواد غذایی را که از تحریم معاف است، به کره شمالی مشکل کرده است.

چین بزرگترین کمک کننده به کره شمالی است ولی از آغاز اپیدمی ویروس کرونا صادرات مواد غذایی چین به این کشور ۸۰ درصد کاهش یافته.

سازمان ملل متحد می گوید کمک های سایر کشورها به کره شمالی در دهه گذشته کافی نبوده و در حال حاضر بیشتر سازمان های بین المللی کمک های غذایی، قادر به ادامه کار در این کشور نیستند و محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا فعالیت این سازمان ها را از حد معمول مشکل تر کرده.

کان لی، از برنامه جهانی غذا، به بی بی سی گفت این نهاد نتوانسته از قبل از شروع اپیدمی کرونا تا کنون وضعیت خوراک و خواربار خانواده ها را در کره شمالی بررسی کند.

“با وجود چالش ها، در سال ۲۰۲۰ برنامه جهانی غذا مقدار محدودی آذوقه وارد کرد و خوراک و کمک های غذایی را به نزدیک به ۷۳۰ هزار نفر رساند”

بنا بر گزارش سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)، کره شمالی به مدت دو تا سه ماه با کمبود مواد غذایی مواجه خواهد بود. به گفته کان لی، اگر از طریق واردات بازرگانی و یا کمک های غذایی این کمبود جبران نشود، در فاصله ماه های اوت تا اکتبر ۲۰۲۱ شهروندان این کشور تلخی ناگوار گرسنگی را تجربه خواهند کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا