آخرین خبرهااستان هااسلایدرخبر داغ

در راستای سازگاری با کم آبی؛اجرای طرح نوبت بندی آب کشاورزی در گیلان ضروری است

نوبت بندی آب کشاورزیرشت مرجان گودرزی

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به کاهش نزولات آسمانی و آورد سد سفیدرود، گفت: اجرای طرح نوبت بندی آب کشاورزی در گیلان در راستای سازگاری با کم آبی ضروری است.

وحید خرّمی با اشاره به اینکه وضعیت بارش‌ها در کشور کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد، اظهار کرد: بر اساس گزارش هواشناسی، شاهد کاهش بارش ۵۳ درصدی نسبت به سال گذشته و ۴۲ درصدی نسبت به بلند مدت در سطح کشور هستیم.

وی در ادامه به وضعیت استان گیلان در این زمینه اشاره کرد و افزود: بارش‌ها در استان گیلان نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد و نسبت به بلند مدت ۲۵ درصد کاهش داشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به کاهش آورد سد سفید رود نسبت به سنوات گذشته اظهار داشت : آورد سد سفید رود نسبت به دو سال گذشته و بلند مدت به ترتیب 60 و 70 درصد کاهش را نشان می دهد که این موضوع ناشی از کاهش نزولات جوی و همچنین وزش باد های گرم در زمستان و تبخیر پوشش برفی در حوضه آبریز سد سفیدرود بوده است .

وی افزود : شرکت آب منطقه ای گیلان با توجه به پیش بینی شرایط موجود قبل از شروع فصل کشاورزی ، اقدام به برنامه ریزی دقیق جهت مصارف آب در بخش های مختلف نمود و تشریح کرد ؛ برنامه نوبت بندی آب کشاورزی به پیشنهاد این شرکت در کمیته منابع و مصارف آب استان بر اساس تقویم زراعی و موجودی آب سد سفید رورد مورد بررسی و تصویب قرار گرفت .

خرّمی تشرح نمود : اولین نوبت آبگذاری کانال های آبیاری بر اساس تقویم زراعی از پنجم اردیبهشت ماه برای کانال راست سنگر( اراضی شالیزارهای مناطق شرق گیلان) و نهم اردیبهشت ماه برای کانال چپ سنگر( اراضی شالیزارهای مناطق مرکزی گیلان) به مدت 20 روز پیوسته جهت انجام نشاءکاری صورت گرفت .

وی اضافه کرد : در ادامه اجرای برنامه نوبت بندی آب کشاورزی بصورت 8 روز وصل و 4 روز قطع بصورت دقیق و بدون هیچگونه تغییراتی تا پایان خرداد ماه سالجاری صورت گرفت و تا کنون به میزان حدود یک میلیارد متر مکعب آب جهت مصارف کشاورزی 172 هزار هکتار از اراضی شالیزارهای تحت شبکه سفید رود تحویل شده است .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان اعلام داشت : ادامه نوبت بندی آب کشاورزی با هماهنگی و تصویب کمیته منابع و مصارف آب استان تا پایان تیر ماه بصورت 8 روز وصل و 5 روز قطع اجرا می شود و هرگونه تغییرات در برنامه نوبت بندی آب کشاورزی به کشاورزان عزیز اطلاع رسانی خواهد شد .

وی تأکید نمود ؛ کشاورزان زحمتکش گیلانی فعالیت های کشاورزی خویش را بر اساس تقویم آبیاری تنظیم و همچنین با لایروبی انهار بین مزارع ، انتقال آب به شالیزارهایشان را تسهیل نمایند .

/روابط عمومی آب منطقه ای گیلان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا