آخرین خبرهااسلایدرخبر داغسیاسی

دختران خارج نشین باهم فرق دارند؟

خارج نشینبه گزارش تدبیرشرق،  باز هم یک بام و دو هوا! این بار فرزندان سوژه انتخابات هستند؛ فرزندانی که در خارج کشور هستند اما نحوه مواجهه با پدران آنان که کاندیدای ریاست‌جمهوری بودند، متفاوت است. چشم بر حضور و حتی تولد نوه یک کاندیدا در خارج کشور بسته می‌شود و حضور دختر کاندیدای دیگر اتهام بزرگی محسوب و برخی دلیل ردصلاحیت پدرش را همین اقامت دختر در خارج کشور می‌دانند.

دختران علی لاریجانی و  علیرضا زاکانی سوژه این روزهای سیاست و انتخابات است. نکته قابل‌توجه آنکه پس از هجمه به لاریجانی به سبب حضور دخترش در آمریکا یک حقوقدان شورای نگهبان اعلام کرد: «‌هیچ داوطلبی صرفا به دلیل اقامت بستگان در خارج از کشور رد‌صلاحیت نشده». همین موضوع مشخص کرد که پروژه تخریب علی لاریجانی از مدت‌ها قبل از سوی مطرح‌کنندگان حضور دختر لاریجانی در خارج کشور کلید خورده بود. نخستین‌بار خبرگزاری فارس بود که نوشت: «یکی از دلایل تاخیر در بررسی صلاحیت نامزدها، بحث و بررسی وضعیت اقامت فرزند یکی از کاندیدا‌هایمشهور در آمریکا از نظر اقامت و تابعیت است و مساله مورد بحث دیگر مربوط به احراز سلامت جسمی یک کاندیدای باسابقه است.»

دختر لاریجانی در آمریکا، مخالفان پدر در ایران

با اعلام خبر ردصلاحیت لاریجانی گمانه‌های زیادی از جمله اقامت دختر او در خارج کشور مطرح و برخی این موضوع را دلیل عدم‌تایید لاریجانی عنوان کرده‌اند. رسانه‌های دلواپسان اصولگرا به علی لاریجانی هجمه برده‌اند و اقامت دخترش در کشور دیگر را سوژه تخریب قرار داده‌اند. در ابتدا  حسین مطهری درباره‌ حضور دختر علی لاریجانی در آمریکا نوشت: «دختر عمه بنده خانم دکتر فاطمه لاریجانی فارغ‌التحصیل پزشکی دانشگاه تهران برای دوره‌ تخصص همراه با همسرش به آمریکا رفته؛ و نه تابعیت دارد نه اقامت. برای یک انتخابات، دین و شرافت خودمون و نفروشیم.» پس از آن  محمد مطهری در یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: «در این بازار داغ تهمت و شایعه‌سازی، جهت تنویر افکار عمومی با اطلاع دقیق عرض می‌کنم که ویزای خواهرزاده‌ام خانم‌ فاطمه لاریجانی در آمریکا ویزای کار از نوع  H1 b است و امور دیگر مثل تابعیت و پاسپورت آمریکایی از جعلیات‌ است.  طبعا این امر ظرف چند دقیقه با ارسال تصویر ویزا قابل راستی‌آزمایی است، زیرا کسی که ویزای یک کشوری را دارد قطعا تابعیت و پاسپورت آن کشور را نمی‌تواند داشته باشد. او که به تقدیر الهی دوران دانشجویی‌اش مقارن با یک سال شیمی‌درمانی برای سرطان خون از نوع لنفوم بود، پس از پایان دوره دکتری، همراه با همسرش که عازم آمریکا بود، همراه شد و پس از پایان تحصیل به ایران باز‌خواهد گشت.  بر‌خلاف شایعات، او در یک آپارتمان ۴۰ متری زندگی می‌کند و نیز عکس منتشر شده از دست دادن با نامحرم هم متعلق به فاطمه لاریجانی نیست. شایعات دیگر درباره خواهر و دو برادر فاطمه هم دقیقا منشأ آن یا بی‌اطلاعی است یا بی‌تقوایی که در صورت لزوم توضیح خواهم داد.  به قول شهید مطهری، «به نفع دین تهمت زدن، به نفع دین بی‌دینی کردن است. دین اجازه نمی‌دهد ولو به نفع خودش بی‌دینی کنیم. جیفه ریاست دنیایی که جای خود دارد.» در نهایت علی مطهری در توئیتی در واکنش به رد‌صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات نوشت: «‌از رد‌صلاحیت خودم با وجود آنکه می‌دانم دلیل قانع‌کننده‌ای ندارد می‌گذرم، اما از رد صلاحیت آقای لاریجانی که همیشه گوش به فرمان نظام بوده و تجربه گرانسنگی برای امروز جامعه ما داشت در حیرتم! استناد به مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره اقامت یا تحصیل اقوام درجه یک مقامات عالی در کشورهای دیگر، پذیرفته نیست زیرا این شورا حق قانونگذاری ندارد. قانونگذار فقط مجلس است.»

سکوت درباره خارج‌نشینی دختر زاکانی!

زمان زیادی نگذشت که مشخص شد دختر یکی از کاندیداهایتایید‌شده هم ساکن خارج کشور و حتی فرزندش در همان کشور متولد شده است؛ اما این بار دلواپسان اصولگرا خودشان را به ندانستن زدند و سکوت کردند. دختر علیرضا زاکانی در سوئیس است و گویی شرایط او با دختر لاریجانی فرق دارد! بخش عمده آنانی که به لاریجانی به سبب حضور دخترش در خارج کشور هجمه بردند، از حامیان دلواپسانی مانند زاکانی هستند و شاید به همین دلیل بوده که این کاندیدای ریاست‌جمهوری ترجیح داده  پیش از  طرح سوالی درباره این موضوع به انتشار بیانیه‌ای بپردازد که در  آن آمده  است: «‌بر این اساس ادعا شده که دختر علیرضا زاکانی دوتابعیتی بوده و در کشور سوئیس ساکن است. اما واقعیت این است که شایعه دوتابعیتی‌بودن و سکونت دائم در سوئیس صحت نداشته و وی حدود یک‌سالی ‌است که پس از اتمام تحصیل به کشور بازگشته است. لازم به‌ذکر است که وی هیچ‌گونه بورسیه‌ تحصیلی از داخل و خارج ایران دریافت نکرده و هیچ تعهدی نسبت به دانشگاه و کشور محل تحصیل ندارد. در خصوص تولد نوه علیرضا زاکانی در سوئیس نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد زمان به دنیا آمدن وی، همزمان با پایان ترم دوم تحصیل دخترشان بوده و چون تاریخ تولد نوه ایشان تنها دو روز با امتحان آخرشان فاصله داشته، عملا امکان تولد کودک در ایران وجود نداشته است. البته ناگفته نماند نه‌تنها قانون تابعیت بر اساس تولد در خاک کشور سوئیس وجود ندارد و متولدین در این کشور تابعیت این کشور را نخواهند داشت؛ بلکه هیچ امکان دیگری را برای اقامت بلند مدت نیز همراه ندارد.»

آقازاده‌های اصولگرا در خارج مرزها!

فرزندان بسیاری از مسئولان در خارج کشور هستند و نکته قابل‌تامل آنجاست که بیشتر آنها از جریان اصولگرایی هستند که شعارهای ضدآمریکایی و عدم‌سازش با غرب سر می‌دهند. دو دختر حدادعادل مدتی در آمریکا بودند و او درباره یکی ازدخترانش می‌گوید: «‌شوهرش در یک خانواده شهیدپرور در آمریکا متولد شده است». یا ماجرای دختر محمد‌علی کی‌نژاد عضو ارشد شورای انقلاب فرهنگی از یک تصویر کریسمسی شروع شد‌. فرارو نوشت: «تصویری که خود سلوی خانم منتشر کرده بود و در آن به همراه همسر و دخترش لباس کریسمس پوشیده بودند.» سید‌مهدی صدرالساداتی روحانی مشهور اصولگرا در فضای مجازی این عکس را منتشر کرد و نوشت: «انقلاب فرهنگی از این بالاتر که فرزند عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در آمریکا تابعیت بگیرد و از آنجا برای ایرانیان سبک زندگی تدریس بکند؟» دی ماه سال گذشته هم آفتاب‌نیوز از حضور پسر ولایتی در همایشی خبر داد که نام همایش برگرفته از فیلمی ساخته «مارتین اسکورسیزی» است که روایتگر زندگی فردی به نام «جردن بلفورت» است که با دوز و کلک و فروختن اموال به‌دردنخور در بورس به ثروت کلانی دست می‌یابد و ثروتش را صرف مصرف کوکائین و مشروب و دختربازی و… می‌کند. جالب آنکه فرزندان ولایتی در این همایش در کنار جردن بلفورت نشسته بودند تا بیشتر با دیدگاه‌های او آشنا شوند!.» سایت‌های خبری در شهریور ۹۸ نوشتند: «‌هر ۶ فرزند شهردار قم برای زندگی و تحصیل در آمریکا به سر می‌برند.» پسر محسن رضایی هم به آمریکا رفته بود که در آنجا کشته شد. گفته می‌شود یاسین رامین هم در آلمان حضور داشته  و به نوشته قدس، رسانه‌ها او را به دوتابعیتی بودن هم متهم کرده‌اند؛ اتهامی که پس از سفر مهناز افشار به آلمان برای به دنیا آوردن فرزندش و گرفتن تابعیت این کشور، پررنگ‌تر هم شد. این اتهام اما هیچ‌وقت از سمت یاسین رامین یا همسرش تکذیب نشد.

/خبرهای فوری

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا