آخرین خبرهاتدبیر ورزشیخبر داغ

سرپرست پیکان ،ناظر بازی و برگه‌های تعویض رمزگشایی: تخلف بزرگ لیگ برتر چگونه اتفاق افتاد؟

پیکانبا پیگیری های خبرنگار “ورزش سه” مشخص شد علی اصغر مدیرروستا، توکلی نماینده فدراسیون و داور چهارم مقصران اصلی تعویض ششم پیکان بوده‌اند.

به گزارش تدبیرشرق، مسابقه سایپا و پیکان تا قبل از بازی دیروز به دربی سکوت فوتبال ایران معروف بود؛ مسابقه ای که معمولا با کمترین تنش و حاشیه ای انجام می شد، حالا به یکی از جنجالی ترین بازی های فوتبال ایران تبدیل شده است. جدا از مسائل مربوط به پنالتی ای که برای سایپا گرفته شد و اعتراض سایپایی ها را در پی داشت، انجام 6 تعویض از سوی پیکان حالا به یک تنش بزرگ تبدیل شده است.

ماجرا از این قرار است که بعد از تصویب برگزاری مسابقات فوتبال در دوران شیوع کرونا، مصوب شد که تیم ها در هر بازی 5 تعویض را در 3 بازه زمانی انجام بدهند. از سوی دیگر اگر در بین دو نیمه تعویضی صورت بگیرد، شامل 3 بازه زمانی نخواهد شد.در دربی روز گذشته پیکانی ها یک تعویض خود را در بین دو نیمه انجام دادند و 3 تایم تعویض دیگر داشتند که باید 4 بازیکن به زمین می فرستادند. آنها در دقیقه 57 یک بازیکن دیگر را به زمین فرستادند و در دقایق 90 و 97 هم هربار دو بازیکن را مورد استفاده قرار دادند. نکته قابل توجه اینکه آمار تعویض ها از دست نیمکت نشینان پیکان و به خصوص سرپرست این تیم و همچنین نماینده فدراسیون و داور چهارم هم دررفت تا یک تخلف محرز صورت بگیرد.

اما دلیل اصلی این اشتباه دسته جمعی چه بود؟

سازمان لیگ فوتبال برای هر مسابقه تنها 5 برگه تعویض به سرپرست هر تیم می دهد تا تعویض هایش را روی آن بنویسد و با امضای خود تحویل نماینده فدراسیون فوتبال بدهد. طبیعتا علی اصغر مدیرروستا سرپرست پیکان نیز بیشتر از 5 برگه تعویض در اختیار نداشته است؛ اما چطور می شود که 6 تعویض را با 5 برگه تعویض انجام داد؟

پیگیری های خبرنگار ما حکایت از آن دارد که در بازی روز گذشته علی اصغر مدیرروستا سرپرست پیکان در دقایق 90 و 97 که تیمش دو تعویض داشته، هردو تعویض را در یک برگه تعویض نوشته و تحویل نماینده فدراسیون فوتبال داده است. اتفاقی که خلاف مقررات است و نماینده فدراسیون در هر بازی نباید چنین برگه ای را از سرپرست تیم ها با داشتن دو تعویض دریافت کند.

سرپرست پیکان اما دو برگه با دو تعویض را به رضا توکلی نماینده فدراسیون فوتبال تحویل می دهد و در حالی که انتظار می رفت توکلی این برگه تعویض ها را به مدیرروستا برگرداند و از او بخواهد روی هر برگه فقط یک تعویض را بنویسد اما او در کمال تعجب چنین کاری را انجام نمی دهد تا زمینه برای انجام یک تخلف بزرگ کاملا مهیا شود.

از این رو نماینده فدراسیون فوتبال یا همان ناظر بازی دو تابلوی تعویض را به کمک مسئولان هیات فوتبال آماده می کند تا در دقیقه 97 اشتباهی بزرگ صورت بگیرد. اشتباه بزرگ تر جایی صورت گرفت که احمد محمدی داور چهارم بازی نیز هیچ بررسی ای نسبت به تعویض های پیکان نداشت.

یکی از وظایف داور چهارم در هر بازی این است که تعویض های دو تیم را به طور کامل کنترل کند اما محمدی به خاطر شرایط خاص مسابقه و تنش های کنار زمین بدون توجه به تعداد تعویض ها و با اعتماد نسبت به نماینده فدراسیون و سرپرست پیکان اجازه می دهد تعویض ششم در ثانیه های پایانی برای پیکان به میدان برود !

به عبارت بهتر می توان گفت اشتباهات سریالی و سهل انگاری های علی اصغر مدیرروستا، سرپرست پیکان، رضا توکلی نماینده فدراسیون در مسابقه سایپا و پیکان و احمد محمدی داور چهارم زمینه ساز انجام یک تخلف عجیب شده است.

در چنین شرایطی حالا همه به انتظار تعیین تکلیف موضوع از سوی کمیته انضباطی هستند. با بررسی موارد انضباطی در قانون ماده یا بندمشخصی درباره مساله پیش آمده وجود ندارد و کمیته انضباطی باید بر اساس قوانین مسابقات قبلی از شیوع کرونا تفسیر خود را داشته باشد و حکمش را صادر کند. باید منتظر ماند و دید در نهایت فدراسیون نشینان درباره انجام 6 تعویض از سوی تیم پیکان چه تصمیمی را اتخاذ خواهند کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا