آخرین خبرهااسلایدراقتصادیخبر داغ

کاهش 15درصدی قیمت خودروهای خارجی

خودروهای خارجیدر کنار خودروهای داخلی، وارداتی‌ها نیز افت قیمت را تجربه کردند تا کل بازار خودرو متاثر از اتفاقات رخ داده در بازار ارز شود. طی هفته‌های گذشته و همزمان با کاهش قیمت ارز، منحنی قیمت در بازار خودروی کشور نیز نزولی شد، تا جایی که خودروهای تولید داخل حداقل پنج میلیون تومان افت کردند.

حالا خبر می‌رسد بازار وارداتی‌ها نیز در پی کاهش قیمت ارز روندی نزولی به خود گرفته است. بر این اساس، گفته می‌شود خودروهای خارجی افت‌ قیمت‌های ۱۰ تا ۱۵ درصدی را به دلیل ریزش اخیر قیمت ارز تجربه کرده‌اند.

به گفته فعالان بازار، افت قیمت‌های رخ داده در حوزه خودروهای وارداتی، بسیار بیشتر از داخلی‌ها بوده که البته طبیعی است. به هر حال سطح قیمت در بازار خودروهای خارجی بسیار بالاتر از داخلی‌ها است و طبعا وقتی افت قیمت (به خصوص از ناحیه کاهش نرخ ارز) رخ می‌دهد، اعداد و ارقام بزرگ‌تری به ثبت می‌رسد. بازار خودروهای خارجی کشور طی بیش از سه سال گذشته رشد قیمت شدیدی را تجربه کرده که ناشی از دو عامل اصلی بوده است.

نخست ممنوعیت واردات خودرو در خرداد ۱۳۹۷ و در ادامه، رشد شدید قیمت ارز. پس از ممنوع شدن واردات خودرو در راستای مدیریت منابع ارزی، منحنی قیمت خیز بلندی برداشت که بخش مهمی از آن ناشی از جو روانی این ممنوعیت بود. در ادامه با آغاز تحریم‌های سختگیرانه آمریکا علیه ایران، در تابستان ۹۷ و به تبع آن، رشد انتظارات تورمی و افزایش قیمت ارز، خودروهای وارداتی خیز بلند دیگری را در قیمت برداشتند، تا جایی که بسیاری از مشتریان عملا از این بازار خارج شدند.

در واقع با رشد قیمت وارداتی ها، قدرت مالی بسیاری از مشتریان، دیگر کفاف خرید خودروهای خارجی را نمی‌داد. طی حدودا سه سالی که از ممنوعیت واردات خودرو می‌گذرد، قیمت خودروهای خارجی موجود در کشور در بیشتر مقاطع بالا رفته که بیشتر ناشی از رشد قیمت ارز بوده است. طبعا هر زمان که قیمت ارز نزولی شده، خودروهای خارجی هم افت قیمت را تجربه کرده‌اند. البته از آنجاکه یکی از دو عامل اصلی رشد قیمت وارداتی ها، کمبود خودرو و اثر روانی ناشی از ممنوعیت واردات است، کاهش قیمت ارز به تنهایی نتوانسته حباب قیمت این خودروها را بشکند.

نگاهی به بازار خودروهای وارداتی نشان می‌دهد سطح قیمت در این بازار با وجود ریزش‌های اخیر همچنان بالا است. فعالان بازار خودروهای خارجی معتقدند اگر ممنوعیت واردات خودرو برداشته شود، ریزش قیمت شدیدی در این بازار رخ خواهد داد، تا جایی که ممکن است قیمت‌ها نصف شوند. به گفته آنها، چون یکی از دلایل اصلی رشد قیمت وارداتی‌ها اثر روانی ناشی از ممنوعیت سال ۹۷ است، آزاد سازی واردات نیز به همان اندازه می‌تواند سبب عقب نشینی قیمت‌ها شود.

طبعا اگر برجام نیز احیا و تحریم‌ها لغو شوند، بازار وارداتی‌ها از این ناحیه نیز افت قیمت را تجربه خواهد کرد. بنابراین با فرض رخ دادن هر دو اتفاق -لغو ممنوعیت واردات خودرو و احیای برجام- افت قیمت سنگینی در انتظار خودروهای وارداتی کشور خواهد بود و این بازار بخشی از مشتریان از دست رفته اش را باز خواهد یافت. گفته می‌شود در صورت احیای برجام و لغو تحریم ها، دولت (دولت بعد) به احتمال فراوان ممنوعیت واردات خودرو را بر می‌دارد، هرچند ظاهرا بناست از منابع ارزی داخل برای ورود خودرو به کشور استفاده نشود.

223224

کنار خودروهای داخلی، وارداتی‌ها نیز افت قیمت را تجربه کردند تا کل بازار خودرو متاثر از اتفاقات رخ داده در بازار ارز شود. طی هفته‌های گذشته و همزمان با کاهش قیمت ارز، منحنی قیمت در بازار خودروی کشور نیز نزولی شد، تا جایی که خودروهای تولید داخل حداقل پنج میلیون تومان افت کردند.

حالا خبر می‌رسد بازار وارداتی‌ها نیز در پی کاهش قیمت ارز روندی نزولی به خود گرفته است. بر این اساس، گفته می‌شود خودروهای خارجی افت‌ قیمت‌های ۱۰ تا ۱۵ درصدی را به دلیل ریزش اخیر قیمت ارز تجربه کرده‌اند.

به گفته فعالان بازار، افت قیمت‌های رخ داده در حوزه خودروهای وارداتی، بسیار بیشتر از داخلی‌ها بوده که البته طبیعی است. به هر حال سطح قیمت در بازار خودروهای خارجی بسیار بالاتر از داخلی‌ها است و طبعا وقتی افت قیمت (به خصوص از ناحیه کاهش نرخ ارز) رخ می‌دهد، اعداد و ارقام بزرگ‌تری به ثبت می‌رسد. بازار خودروهای خارجی کشور طی بیش از سه سال گذشته رشد قیمت شدیدی را تجربه کرده که ناشی از دو عامل اصلی بوده است.

نخست ممنوعیت واردات خودرو در خرداد ۱۳۹۷ و در ادامه، رشد شدید قیمت ارز. پس از ممنوع شدن واردات خودرو در راستای مدیریت منابع ارزی، منحنی قیمت خیز بلندی برداشت که بخش مهمی از آن ناشی از جو روانی این ممنوعیت بود. در ادامه با آغاز تحریم‌های سختگیرانه آمریکا علیه ایران، در تابستان ۹۷ و به تبع آن، رشد انتظارات تورمی و افزایش قیمت ارز، خودروهای وارداتی خیز بلند دیگری را در قیمت برداشتند، تا جایی که بسیاری از مشتریان عملا از این بازار خارج شدند.

در واقع با رشد قیمت وارداتی ها، قدرت مالی بسیاری از مشتریان، دیگر کفاف خرید خودروهای خارجی را نمی‌داد. طی حدودا سه سالی که از ممنوعیت واردات خودرو می‌گذرد، قیمت خودروهای خارجی موجود در کشور در بیشتر مقاطع بالا رفته که بیشتر ناشی از رشد قیمت ارز بوده است. طبعا هر زمان که قیمت ارز نزولی شده، خودروهای خارجی هم افت قیمت را تجربه کرده‌اند. البته از آنجاکه یکی از دو عامل اصلی رشد قیمت وارداتی ها، کمبود خودرو و اثر روانی ناشی از ممنوعیت واردات است، کاهش قیمت ارز به تنهایی نتوانسته حباب قیمت این خودروها را بشکند.

نگاهی به بازار خودروهای وارداتی نشان می‌دهد سطح قیمت در این بازار با وجود ریزش‌های اخیر همچنان بالا است. فعالان بازار خودروهای خارجی معتقدند اگر ممنوعیت واردات خودرو برداشته شود، ریزش قیمت شدیدی در این بازار رخ خواهد داد، تا جایی که ممکن است قیمت‌ها نصف شوند. به گفته آنها، چون یکی از دلایل اصلی رشد قیمت وارداتی‌ها اثر روانی ناشی از ممنوعیت سال ۹۷ است، آزاد سازی واردات نیز به همان اندازه می‌تواند سبب عقب نشینی قیمت‌ها شود.

طبعا اگر برجام نیز احیا و تحریم‌ها لغو شوند، بازار وارداتی‌ها از این ناحیه نیز افت قیمت را تجربه خواهد کرد. بنابراین با فرض رخ دادن هر دو اتفاق -لغو ممنوعیت واردات خودرو و احیای برجام- افت قیمت سنگینی در انتظار خودروهای وارداتی کشور خواهد بود و این بازار بخشی از مشتریان از دست رفته اش را باز خواهد یافت. گفته می‌شود در صورت احیای برجام و لغو تحریم ها، دولت (دولت بعد) به احتمال فراوان ممنوعیت واردات خودرو را بر می‌دارد، هرچند ظاهرا بناست از منابع ارزی داخل برای ورود خودرو به کشور استفاده نشود.

/خبرآنلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا