آخرین خبرهاتدبیر ورزشیخبر داغ

دود سبز و طلایی در ورزشگاه سرخ؛ پیام تسخیر اولدترافورد به مالکان ثروتمند فوتبال

فوتبالتظاهرات اعتراضی روز گذشته هواداران منچستریونایتد که با تسخیر اولدترافورد همراه شد و برگزاری بازی یونایتد و لیورپول را به زمانی دیگر موکول کرد، یک پیروزی بزرگ برای هواداران بود.

به گزارش تدبیرشرق، روز گذشته چندین هزار هوادار منچستریونایتد دست به تظاهرات اعتراضی در اطراف اولدترافورد زدند و این تجمع اعتراضی کم کم به خود ورزشگاه هم کشیده شد و زیر فشار هواداران برگزاری بازی منچستریونایتد و لیورپول به تعویق افتاد. هواداران خواهان رفتن خانواده گلیزر، مالکان منچستریونایتد، از این باشگاه و همچنین داشتن نماینده در هیئت مدیره و حق رای در تصمیم گیری برای سرنوشت تیم محبوب‌شان هستند.

در سال 2005 اندکی پس از اینکه خانواده گلیزر پروسه خرید منچستر یونایتد را به سرانجام رساندند، حدود 300 طرفدار یونایتد در راهپیمایی در اعتراض به مالکان جدید این باشگاه شرکت کردند.

این اعتراضات برای مدتی ادامه داشت و هواداران نارضایتی خود را با در دست گرفتن پلاکاردها و پوشیدن رنگ های اصلی سبز و طلایی این باشگاه در روزهای مسابقه نشان می دادند.

اکنون شانزده سال گذشته است و دیگر کسی، حداقل خارج از حلقه یونایتد، آن اعتراضات را به خاطر نمی آورد.

روز یکشنبه چند هزار هوادار معترض در اولدترافورد حضور پیدا کردند و مطمئن شدند که صدای آنها شنیده می شود و با خلق صحنه هایی هرگز دیده نشده، اطمینان حاصل کردند که هیچکس اتفاقات روز دوم ماه مه را به فراموشی نسپارد. در نتیجه این اقدامات مسابقه یونایتد با لیورپول به تعویق افتاد.

با گذشت دو هفته از اعلام حضور در پروژه حالا شکست خورده سوپرلیگ، هواداران دسته دسته خود را به تئاتر رویاها رساندند و تا به گلیزرها بفهمانند که در مورد نقشی که در این پروژه داشته اند، چه فکر می کنند.

روی بسیاری از بنرها نوشته شده بود: “عذرخواهی پذیرفته نشد”. این جمله در واکنش به نامه سرگشاده ای بود که جوئل گلیزر پس از تصمیم یونایتد به کناره گیری از سوپرلیگ خطاب به هواداران نوشت.

شعار “می خواهیم گلیزرها بروند” جمله ای بود که بیش از هر چیز به گوش می رسید و افتضاح سوپرلیگ حالا آتش اعتراضی 16 ساله را بار دیگر شعله ور کرده است؛ اعتراضی که وقتی آغاز شد، بسیاری از حاضران در اعتراضات روز گذشته در قنداق بودند!

پیغام هواداران منچستریونایتد اما واضح و روشن است.

گری نویل، اسطوره باشگاه منچستریونایتد، گفت: “این اخطاری به مالکان باشگاه است که در پایان هواداران کاری که آنها در چند هفته گذشته کرده اند را نخواهند پذیرفت.”

اینکه آیا این هشدار مورد توجه قرار خواهد گرفت یا نه، باید منتظر ماند و دید. اما مطمئناً گلیزرها نمی توانند حوادث این بعد از ظهر سرنوشت ساز را نادیده بگیرند.

اجتماع چند هزار نفری هواداران روز گذشته تنها به فتح اولدترافورد رضایت نداد و بسیاری از هواداران بیرون هتل محل اقامت بازیکنان یونایتد نیز تجمع کردند و اجازه ندادند اتوبوس تیم به سمت ورزشگاه حرکت کند.

تعدادی از بازیکنان یونایتد را می شد دید که از پشت پنجره اتاق هایشان ماجرا را تماشا می کنند. وقتی سولسشر و شاگردانش قصد خروج از هتل و رفتن به ورزشگاه را داشتند، توسط هواداران محاصره شدند و شعار اصلی که هم صدا از جمعیت به گوش می رسید این بود: “ما تصمیم می‌گیریم شما کی بازی می کنید!”

طرفداران قصد دارند تا به واسطه های قدرت در این ورزش یادآوری کنند که بلندترین و در بعضی مواقع قدرتمندترین صدا را دارند. پول همچنان در این ورزش حرف اول را می زند، اما قدرت اعتراض نیز می تواند به همان اندازه قوی باشد.

در آن سوی شهر به بازیکنان و مربیان لیورپول دستور داده شد که کارهای خود را در هتل خودشان انجام دهند زیرا همه این ماجراها در جای دیگری اتفاق می افتاد. تعدادی از بازیکنان تصمیم گرفتند تا به تماشای اعتراضات از تلویزیون بنشینند و عده ای دیگر برای آماده شدن برای بازی که هنوز فکر می کردند برگزار خواهد شد، به اتاق های خود رفتند.

پس از دستیابی عده ای از هواداران به رختکن های اولدترافورد و زیر پا گذاشته شدن پروتکل های ضدعفونی و بهداشتی کرونا، همچنین با توجه به جو متشنج اطراف ورزشگاه با وجود حضور پلیس و خسارات وارده به اولدترافورد، این بازی در نهایت لغو و به زمان دیگری موکول شد.

در بیانیه باشگاه منچستریونایتد آمده است: “بعد از بحث و گفت و گو بین پلیس، سازمان لیگ برتر، شورای ترافورد و دو باشگاه ، دیدار ما مقابل لیورپول به دلیل رعایت نکات ایمنی و امنیتی به تعویق افتاد. اکنون به زودی در مورد تاریخ جدید مسابقه با لیگ برتر مذاکره خواهد شد.

هواداران ما علاقه زیادی به باشگاه منچستریونایتد دارند و ما کاملا به حق آزادی بیان و اعتراض مسالمت آمیز آگاهی داریم. با این حال ما از بروز اخلال در تیم و اقداماتی که سایر هواداران  کارکنان و پلیس را در معرض خطر قرار می دهد ابراز تاسف می کنیم. ما از پلیس برای حمایت شان تشکر می کنیم و در تحقیقات بعدی به آنها کمک خواهیم کرد.”

پس از اعلام لغو بازی، هوادارانی که در اطراف هتل بازیکنان یونایتد حضور داشتند آشکارا به شادمانی پرداختند؛ پیروزی آنها در قدرتنمایی هواداران مطمئنا تیتر یک تمام خبرگزاری ها شده بود.

هر چند مبارزه آنها هنوز تمام نشده است.

گری نویل به گلیزرها هشدار داد: “این ماجرا تمام نمی شود. فکر نمی کنم هواداران به مالکان باشگاه اطمینان کنند. آنها از گلیزرها خوششان نمی آید و فکر می کنند که باید از این باشگاه بروند.

پس از امروز باید به اصلاحات و قانونگذاری فکر کنیم و مطمئن شویم که مالکان باشگاه دیگر نمی توانند کاری مثل سوپرلیگ را انجام دهند. اعتراض حق تک تک افراد این کشور است و باید هم به همین شکل باقی بماند.

با این حال، فراتر از امروز، این امر باعث می شود که هواداران در سراسر کشور متحد شوند تا اطمینان حاصل کنند که در فوتبال انگلیس اصلاحاتی وجود خواهد داشت.

امروز حداقل باید مقدمه این موضوع باشد، وگرنه اتفاقات امروز چیزی جز اتلاف وقت نخواهد بود.”

دیروز باید روزی می بود که تنش بین هواداران منچستر یونایتد و لیورپول در بالاترین حد خود قرار داشت و با این وجود طرفداران دو تیم خود را در حال جنگیدن در یک جبهه و برای یک هدف مشترک یافتند.

با توجه به سابقه رقابت یونایتد و لیورپول، این شاید بیش از همه برای کسانی که مالک بزرگترین باشگاه های جهان هستند، نگران کننده باشد.

این فقط آغاز کار است. گلیزرها و دیگران قرار است یک پایان ناراحت کننده برای این فصل و پس از آن را تجربه کنند.

/ورزش سه

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا