آخرین خبرهااجتماعیخبر داغ

مدیر کل بنیاد مسکن گیلان: ۷۷ درصد روستاهای گیلان در اراضی ملی است/ خروج اراضی زراعی از طرح هادی ۷۹۰ روستا

اراضی زراعیمدیرکل بنیاد مسکن گیلان، با بیان اینکه ۷۷ درصد روستاهای گیلان در اراضی ملی واقع شده است، گفت: با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان جهت تولید مسکن و رونق معیشت روستاییان اقدام می کنیم.

محمد اکبرزاده ، با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ تحت عنوان «تولید؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» از سوی رهبر انقلاب، اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدمات بنیاد مسکن در حوزه توسعه و عمرانی روستایی توجه به معیشت است لذا امسال سیاست هایی را تقویت خواهیم کرد که باعث رونق تولید در روستا شود.

وی توسعه فضاهای محلات و بازارهای محلی مورد پذیرش مردم را یکی از اولویت های طرح هادی دانست و افزود: استان گیلان براساس سرشماری سال ۹۵، دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۰ درصد این جمعیت معادل یک میلیون نفر در ۲۷۰۰ روستا زندگی می کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان، با بیان اینکه ۲۰۲۰ روستای بالای بیست خانوار داریم، تصریح کرد: طرح هادی عالی ترین سند توسعه پایدار روستایی در قاب بهسازی معابر و ساماندهی محلات و نظام ساخت و ساز است و لذا همه روستاها باید طرح هادی داشته باشند.

اکبرزاده، شاخص استان گیلان در تهیه طرح هادی را ۹۹.۷ درصد دانست که با شاخص ملی آن برابری می کند و گفت: شاخص گیلان و کشور در اجرای طرح هادی به ترتیب ۵۰ و ۵۴ درصد است لذا در سال جاری باید به شاخص ملی برسیم.

وی جمعیت و وسعت را دو شاخص مهم در نظام برنامه ریزی دانست و یادآور شد: شوراهای اسلامی روستا و دهیارانی که در امر توسعه مشارکت کنند، برخورداری بهتر از منابع ملی اتفاق می افتد.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان، روستاها را عامل تولید، خدمات و امنیت غذایی کشور دانست و عنوان کرد: هدف طرح هادی حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی است، اما از فروردین ماه سال ۹۹ با جریان خرید و فروش اراضی روستایی در استان گیلان مواجه شدیم که نسبت به سایر استان های شدت بیشتری دارد؛ این در حالی است که روستاها زیرساخت های تامین امنیت غذایی هستند.

اکبرزاده، طرح هادی را ابزاری برای سودجویی افراد در تغییر کاربری ندانست و تصریح کرد: تعیین کاربری اراضی متناسب با نیاز روستاها در جهت تولید و فناوری کشاورزی است، نه اینکه زمین روستایی تبدیل به خانه هایی شود که بازدهی اقتصادی برای کشور نداشته باشد.

وی با بیان اینکه اراضی زراعی و باغی ۷۹۰ روستا از ۲۰۲۰ روستای هدف بنیاد مسکن گیلان از طرح هادی خارج شده است، تاکید کرد: طرح هادی در این روستا با سکونتگاه ها منطبق شده است. در سال جاری نیز ۸۰۰ طرح هادی دیگر را بازنگری کرده و اراضی زراعی و باغی را از آن خارج می کنیم تا این اراضی حفظ شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان، با اشاره به وضعیت اقدام ملی مسکن در روستاهای گیلان، متذکر شد: سال ۹۹ ۱۵۷۰ واحد و امسال حداقل ۱۵۰۰ واحد را در دست اقدام داریم. مسکن مهر استان گیلان نیز دارای پیشرفت ۹۹.۴ درصدی بوده و تا شهریورماه به اتمام می رسد.

وی با اشاره به توجه دولت به مقوله معیشت روستاییان در کنار مسکن روستایی، اضافه کرد: ۶۰۰۰ متقاضی محروم مسکن داریم که تاکنون برای ۳۰۰۰ واحد تامین زمین شده و به اراضی هر واحد ۵۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه و ۳۰ میلیون تومان وام بلاعوض اختصاص می یابد. ۳۰۰۰ واحد دیگر نیز طی امسال پیگیری می شود.

اکبرزاده، با بیان اینکه ۷۷ درصد روستاهای گیلان در اراضی ملی واقع شده است، گفت: با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان جهت تولید مسکن و رونق معیشت روستاییان اقدام می کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان، از صدور بالغ بر ۱۷۰ هزار سند روستایی با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان از سال ۸۴ تاکنون خبر داد و خاطرنشان کرد: سالانه ۳۵ هزار متقاضی صدور سند داریم.

وی با اشاره به اتمام طرح کاداستر در سال جاری، یادآور شد: با استفاده از روش های نوین صدور سند روستایی در قالب کاداستر(سند تک برگ) زمان صدور سند به یک سوم کاهش پیدا خواهد کرد

/توسکانیوز

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا