آخرین خبرهااسلایدرخبر داغسیاسی

آغاز نام‌نویسی از داوطلبان شوراهای روستایی و عشایری در ۲ هزار و ۶۳۷ دهستان کشور

نام‌نویسینخستین گام برای تشکیل دوره جدید پارلمان‌های محلی امروز(دوشنبه) در بیش از ۲ هزار و ۶۳۷ دهستان کشور، با آغاز نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی روستا و تیره‌های عشایری برداشته شد.

براساس اعلام استانداران و فرمانداران نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات ششمین دوره‌ شوراهای اسلامی روستا و تیره‌های عشایری از ساعت هشت صبح امروز در سراسر کشور آغاز شده و تا ساعت ۱۸ یکشنبه ۲۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ به مدت هفت روز ادامه خواهد داشت.

نام‌نویسی از داوطلبان به چهار روش شامل نام‌نویسی از طریق اپلیکیشن موبایلی (دانلود برنامه از پورتال وزارت کشور به آدرس entekhabat.moi.ir) و دریافت پیامک مبنی بر نام‌نویسی قطعی داوطلب از سرشماره (v.Keshvar)، نام‌نویسی از طریق نسخه ویندوز و قابل نصب بر روی رایانه (دانلود برنامه از پورتال وزارت کشور به آدرس entekhabat.moi.ir) و دریافت پیامک مبنی بر نام‌نویسی قطعی داوطلب از سرشماره (v.Keshvar)، نام‌نویسی از طریق دفاتر پیشخوان دولت در شهرها و روستاها و دریافت رسید چاپی ممهور به مُهر آن دفتر و همچنین پیامک مبنی بر نام‌نویسی قطعی داوطلب از سرشماره (v.Keshvar) و نام‌نویسی از طریق مراجعه حضوری به بخشداری (از ساعت هشت تا ۱۸) و دریافت رسید نام‌نویسی امکان‌پذیر است.

براساس اعلام ستاد انتخابات در استان‌ها، نام‌نویسی باید با شماره تلفنی (تلفن همراه) انجام شود که شخص داوطلب، مالک آن باشد.

مدارک لازمی که داوطلبان در زمان نام‌نویسی در انتخابات شوراهای اسلامی روستا و تیره‌های عشایری باید همراه داشته باشند شامل ارایه اصل گواهی عدم سوءپیشینه که از تاریخ صدور آن بیش از سه ماه نگذشته باشد، اصل شناسنامه عکس دار و تصویر تمام صفحات آن، اصل کارت ملی و تصویر آن، اصل کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم و تصویر آن برای مردان، یک قطعه عکس ۴ × ۳ جدید، داشتن سواد خواندن و نوشتن برای شورای روستاهای تا ۲۰۰ خانوار، ارایه اصل و یک نسخه تصویر مدرک تحصیلی معتبر دیپلم برای شورای روستاهای بالای ۲۰۰ خانوار، اصل و تصویر گواهی پذیرش استعفای مقامات موضوع ماده ۳۲ قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و اصل و تصویر مدرک معتبر ایثارگری (جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا و همچنین رزمندگان با حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه) برای برخورداری از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر، است.

رییس ستاد انتخابات استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از کارشناسان، افراد تحصیل کرده و فعالان حوزه مدیریت روستاها خواست برای شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی روستا و تیره‌های عشایری اقدام به نام‌نویسی کنند.

سید احمد احمدی‌زاده افزود: بر اساس تبصره سه ماده ۳۰ قانون انتخابات شوراهای اسلامی، داوطلبان در هنگام نام‌نویسی باید گواهی عدم سوء پیشینه که از تاریخ صدور آن بیش از سه ماه نگذشته باشد ارایه کنند.

وی ادامه داد: با استناد به ماده ۳۲ قانون انتخابات شوراهای اسلامی، استانداران، معاونین و مشاورین آنها، فرمانداران و معاونین آنها، شهرداران و معاونین آنها، بخشداران، مدیران کل ادارات استانداری، مدیران کل، سرپرستان ادارات کل، معاونین ادارات کل، دادستان‌ها، دادیارها، بازپرس‌ها، قضات، روسای دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و روسای شعب آنها، روسای بانک‌ها، روسا و اعضای هیات مدیره سازمان نظام پزشکی، نظام مهندسی، اتاق اصناف، نظام مهندسی کشاورزی، نظام پرستاری و کانون وکلا از عضویت در شوراهای اسلامی واقع در محدوده استان، شهرستان و بخش محرومند مگر آنکه قبل از نام‌نویسی از سمت خود استعفا داده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

معاون استاندار فارس گفت: روسا، سرپرستان و معاونان سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، نهادها و موسسه‌های دولتی و یا وابسته به دولت که از بودجه عمومی به هر میزان استفاده می‌کنند و سایر روسا، مدیران و سرپرستان استان، شهرستان و بخش شامل شهرداران، مدیران مناطق شهرداری و موسسه‌ها و شرکت‌های وابسته و دهیاران نیز از عضویت در شورای اسلامی شهر و روستای محل خدمت محرومند، مگر آنکه قبل از نام‌نویسی از سمت خود استعفا داده باشند و در آن پست شاغل نباشند.

احمدی‌زاده بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، در بحث نام نویسی از داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، تاکید بر ثبت نام به شکل غیر حضوری و الکترونیکی است.

حیدر قاسمی رییس ستاد انتخابات استان اصفهان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی روستا و تیره‌های عشایری خواست با توجه به نامناسب بودن این استان به لحاظ شرایط کرونایی، تا حد امکان به صورت غیرحضوری نام‌نویسی کنند.

همچنین رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان کرمان به خبرنگار ایرنا گفت: در ۲ هزار و ۵۰۰ روستای استان کرمان انتخابات شوراهای اسلامی برگزار می‌شود و تعداد اعضایی که وارد شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌شوند، بستگی به تعداد جمعیت دارد و در روستاها شوراها سه و پنج نفره داریم که روستاهای با جمعیت تا یک هزار و ۵۰۰ نفر سه نفره و بیش از آن پنج نفره است.

پیش از این نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر ۲۰ تا ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۹ انجام شد که ۵۱ هزار و ۲۲۰ داوطلب در این انتخابات نام‌نویسی کردند.

انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایر همزمان با سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، نخستین میاندوره یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات نخستین میاندوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از هشت تا ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ برای تعیین تکلیف ۶ کرسی خالی قوه مقننه در حوزه‌های انتخابیه “تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس”، “تفرش، آشتیان و فراهان”، “بهار و کبودرآهنگ”، “گچساران و باشت”، “آستانه اشرفیه” و “میانه” انجام ‌شد که ۸۷۷ داوطلب در این انتخابات نام‌نویسی کردند.

همچنین نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ۱۳ فروردین‌ماه در استان‌های تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران آغاز شد و تا ۱۹ فروردین‌ماه ادامه دارد؛ ۶ کرسی مجلس خبرگان رهبری در این انتخابات تعیین تکلیف می‌شود.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا