آخرین خبرهاسیاسیملی

تمایلی به نامزدی ندارم و به آن فکر نکرده‌ام | روایتی از ماجرای رد صلاحیت مرحوم هاشمی

سیدحسن خمینی؛

تدبیرشرق/حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی تولیت آستان امام (ره) در گفت ‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: انصاف گمشده امروز ماست، اگر کسانی که در مصدر امور هستند یک لحظه فکر کنند که اگر رقبای آن‌ها جای آن‌ها بودند و همین رفتاری که با ایشان می‌کنند را با خودشان می‌کردند فکر می‌کنم در رفتار امروزشان تجدیدنظر می‌کردند.
سیدحسن خمینی به موضوع بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات اشاره کرد و گفت: شما در همین رقابت‌های انتخاباتی می‌بینید یک طرف از الان در حال آماده کردن ستاد است، طرف مقابل اصلا نمی‌داند که نهادهای نظارتی آیا او را تایید می‌کنند؟ آیا تا آن روز امکان تحرک انتخاباتی به او می‌دهند؟

قوه قضاییه دُز حساسیت خود را پایین آورده است
وی در ادامه تصریح کرد: وقتی می‌گویید آیا کسی می‌تواند اعتراض کند، من می‌گویم این مساله بسیار متمایز است. مطلق انگاری نکنید. اولا بخشی از معترضین، جوانان عدالتخواه هستند که برای اعتراضشان هزینه نمی‌دهند و هر چه بخواهند به همه می‌گویند. در مورد بخش‌های دیگر جامعه که اعتراض می‌کنند هم باز درصد دارد. یعنی یک جاه‌هایی مواردی هم ممکن است و مواردی نه. دوره زمانی هم موثر است.

تولیت آستان امام (ره) تاکید کرد: ممکن است در دوره‌ای نتوانید انتقاد کنید چون به تریجِ قبای فلان قاضی برمی‌خورد. الان قوه قضائیه دُز حساسیت را پایین آورده است.

من مدافع وضع کنونی نیستم
سید حسن خمینی گفت: نکته بعدی این است که بنده اصلا مدافع وضع کنونی نیستم که شما الان مرا برده‌اید گوشه رینگ و فکر کردید من مدافع هر آنچه رخ می‌دهد هستم. ممکن است اگر من هم شروع بکنم به‌اندازه شما درد دل داشته باشم. من فقط یک نکته دارم، مراقب باشید که میزان انتقاداتتان به یأس نکشد. فکر نکنید هیچ کار نمی‌شود کرد. اگر نمی‌شود پس اصلا نباید حرف بزنید. پس ما معترضیم ولی باید تلاش کنیم راه آن را هموار کنیم.

جریان مذهب‌ستیز به نتیجه نمی‌رسد
وی گفت: البته معتقدم با توجه به جامعه مذهبی ما هیچ وقت جریانی که با مذهب ستیز می‌کند حداقل در چشم‌انداز فعلی به نتیجه نمی‌رسد و نمی‌تواند اکثریت را به دست بیاورد. ولی اینکه حالا به اکثریت نمی‌رسد پس حقی برای حرف زدن هم ندارد درست نیست اما آیا چون محق است در عین حال حق دارد که توهین کند؟ نه، آیا چون حقی ندارد باید ساکت باشد؟ باز هم نه، باید حرفش را بزند.

تمایلی به نامزدی ندارم و به آن فکر نکرده‌ام
سید حسن خمینی در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارد وارد انتخابات ریاست‌جمهوری شود و اعلام کاندیداتوری کند، تلویحا گفت که تمایلی به کاندیداتوری ندارد و تاکید کرد: به این مساله فکر نکرده‌ام.

او در توضیح این پاسخ گفت: اینکه جامعه نسبت به هر کنشگر سیاسی چه تلقی‌ای دارد، حق جامعه است. البته افراد هم مطابق ذائقه خودشان عمل می‌کنند، به اجبار که نباید کسی کاری بکند. اگر احیانا احساس کند فایده‌ای دارد و نفعی حاصل می‌شود، آن کار را می‌کند»

تولیت آستان امام (ره) در واکنش به اینکه پس از رد صلاحیت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری چه حسی داشته، گفت:  «هیچ» ، سپس در پاسخ به سوالی دیگر که آیا از رد صلاحیتش متعجب نشده هم پاسخ منفی داد و گفت:  «خیر»

روایتی از ماجرای رد صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی در انتخابات ۹۲
سید حسن خمینی در ادامه این گفتگو به ماجرای رد صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهور سال ۹۲ اشاره کرد و گفت: از [رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی] ناراحت شدم. البته آن را هم می‌دانستم. به خود آقای هاشمی هم گفته بودم. وقتی ایشان ثبت‌نام کرد، روز شنبه بود. من قم بودم، همسرم بنده را از خواب بیدار کرد و گفت بیدارشو، گفتم چرا؟ چه اتفاقی افتاده؟ گفت چنین شده است.

وی در ادامه گفت: یادم نمی‌آید چند روز فاصله بود از ثبت نام آقای هاشمی. من رفته بودم مشهد. فکر می‌کنم یک شهادتی بود یا یک مناسبت در ماه رجب، ۱۳ رجب شاید. رفته بودم مشهد. اتفاقا به صورت زمینی با ماشین رفتیم و خیلی سریع هم برگشتیم. پنجشنبه برگشتیم، جمعه بعدازظهر رفتم پیش آقای هاشمی. به ایشان گفتم حاج آقا شما را رد می‌کنند گفت چطور؟ گفتم تلقی‌ام این است که موج اجتماعی آنقدر قوی است که نمی‌توانند تحمل کنند. آقای هاشمی هم گفت هر چه شد، شد.

او ادامه داد: خلاصه من رفتم قم. دوشنبه بعدازظهر بود که خبر دادند. من سه شنبه را در قم درس دادم. چهارشنبه را تعطیل کردم. شب سه شنبه بد خوابیدم. صبح بیدار شدم، نماز خواندم. زنگ زدم به تهران و به دفتر گفتم که به حاج آقا بگویید من می‌روم آنجا. درسم که تمام شد، راه افتادم. یادم هست برای اینکه در مسیر تمرکز کنم یک جدول در ماشین حل کردم. می‌خواستم ذهنم را متمرکز کنم روی جدول. فکر می‌کنم سودوکو بود. خلاصه رسیدم دفتر آقای هاشمی، ظهر بود.

سید حسن خمینی گفت: آقای هاشمی خیلی راحت بود. فکر کردم ناراحت و مضطرب باشد اما خیلی خیلی آرام بود. نشسته بود. با هم ناهار خوردیم، ناهار مجمع. فکر می‌کنم سبزیجات بود؛ مثل کلم و هویچ، چیز بیخودی بود. شاید هم خورش بود. در ذهنم این طور نقش بسته که کلم بود. رنگی تعریف می‌کنم که خوشگل شود.

تولیت آستان امام (ره) گفت: خلاصه رفتم و ایشان مشغول نوشتن بیانیه شدند. هنوز رادیو اعلام نکرده بود. گفتم حاج آقا من نوشته را می‌بینم. شما تشریف ببرید بالا میاورم خدمتتان، گفت عیبی ندارد. نوشته را برداشتم که متن تندی ننویسد. چون معتقد بودم با اینکه آقای هاشمی را رد کردند ولی پیروز انتخابات، آقای هاشمی است. تلقی من این بود که آقای هاشمی می‌تواند. خلاصه آمدم و گفتم شما «پرزیدنت میکر» بشوید، آقای هاشمی با خنده گفت یعنی «چی چی میکر»؟ ! گفتم یعنی می‌توانید رئیس‌جمهور بعدی را بسازید. خلاصه گفتم بعد از نماز مغرب می‌آیم خدمتتان.

وی در ادامه گفت: آمدم جماران بعد از ساعت ۸ رفتیم که اخبار ۲۰ و۳۰ اعلام کرد آقای هاشمی رد شده، آن لحظه من پیش ایشان بودم. نشسته بودیم که دیدم از بالا خانم‌شان دارد می‌گوید آقای شیخ اکبر تبریک می‌گویم! رد کردند شما را! با عصبانیت هم می‌گفت. با عصبانیت گفت من که خیلی خوشحالم! آقای هاشمی به ایشان گفت بله پپداست.

سید حسن خمینی اظهار کرد: واقعا آقای هاشمی آرام شده بود. ایشان خیلی آدم بزرگی بود. آقای هاشمی آدم بسیار بسیار تجربه دیده‌ای بود. من بسیار از ایشان یاد گرفتم. در ۱۰ سال آخر عمر آقای هاشمی، من تقریبا هر هفته ایشان را می‌دیدم. هم همسایه بودیم هم اینکه ما از بچگی همواره خدمت‌شان می‌رفتیم.

تولیت آستان امام (ره) گفت: من بی‌تعارف می‌گویم، آقای خامنه‌ای هم واقعا یک حالت متفاوتی برای ما نوجوانان دهه ۶۰ داشتند. اصولا این دو بزرگوار، یک طور دیگری از عظمت دارند. این دو بسیار شخصیت‌های بزرگی هستند. همان هفته قبلش که رفته بود برای ثبت‌نام، واقعا احساس می‌کردم که کمرش خم شده، آنقدر از این بار سنگینی احساس مسئولیت می‌کرد. می‌گفت من این حجم از اعتماد مردم را چطور جبران کنم. این عبارتش است. می‌گفت مردم از من توقع دارند یک شبه کارها را حل کنم. وقتی ردصلاحیت شد، واقعا آرام شد. من بدون اغراق می‌گویم آقای هاشمی وقتی رد شد. احساس کردم حس دوگانه‌ای دارد. یک حس دوگانه داشت هم هم ناراحت بود، هم خوشحال که بار مسئولیت از او برداشته شده.

وی تاکید کرد: ما خیلی ناراحت بودیم، روز سه‌شنبه بود. روز چهارشنبه دوباره رفتم. اتفاقا با خانواده رفتیم خدمت‌شان. من یک نامه‌ای نوشته بودم در مورد رد صلاحیت آقای هاشمی که قبل‌تر داده بودم به رسانه‌ها، وقتی رسیدیم، ایشان هنوز نامه را ندیده بود، گفتم یک نامه‌ای نوشتم. گفت بروم بخوانم، رفت بالا.

سیدحسن خمینی گفت: پنجشنبه [همان هفته] آقای روحانی رفت بیش ایشان، من به ایشان گفتم، تصمیم شما چیست؟ می‌خواهید بگویید شرکت کنند یا شرکت نکنند؟ چون دونفر واقعا محکم بودند که تحت هر شرایطی در انتخابات بمانند؛ یکی آقای خاتمی، یکی آقای هاشمی. در آن شرایط که تقریبا همه کنشگران سیاسی معتقد بودند نباید در انتخابات باقی ماند. اما این دو تاکید داشتند که باید شرکت کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا