آخرین خبرهااسلایدرخبر داغسیاسی

نماینده رشت و خمام در مجلس مطرح کرد: وجود اشکالات اساسی در طرح جامع مدیریت شهری | عزل و نصب شهرداران نیازمند ضوابط است

مجلسنماینده رشت و خمام در مجلس با اشاره به وجود اشکالات اساسی در لایحه مدیریت جامع شهری و با تأکید بر ایجاد تحول ساختاری، گفت: احتمال عدم رأی به کلیات این لایحه در مجلس وجود دارد.

به گزارش تدبیرشرق, به نقل از شبستان، «جبار کوچکی‌نژاد» شامگاه (جمعه، ۱۵ اسفند) در برنامه در سمیر توسعه شبکه باران با بیان اینکه در بررسی ظرفیت‌های طرح مدیریت جامع شهری با بیان اینکه اصولا سه مرجع شورای عالی استان‌ها، قوه قضائیه و دولت می‌توانند به مجلس لایحه بدهند اظهارکرد: بحث مدیریت یکپارچه شهری بیشتر وظیفه شورای عالی استان‌ها و دولت است و این دو نهاد باید لایحه آن را ارائه کنند.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس با تاکید بر اینکه مدیریت جامع شهری مورد توجه مجلس بوده و طرح آن هم ارائه شد تصریح کرد: معتقدیم مدیریت جامع شهری یک تحول بزرگ مدیریتی را به بار می‌آورد و بسیاری از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین این را باید خود دولت لایحه‌اش را تهیه و به مجلس ارائه بدهد.

وی طرح‌هایی مانند درآمد پایدار شهرداری‌ها یا مدیریت پسماند را که اخیرا در مجلس تصویب شده است را مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد: یکسری طرح‌هایی را هم نمایندگان ارائه دادند و با این احتساب می‌توان گفت بستر لازم برای مدیریت یکپارچه و جامع شهری در حال ایجاد شدن است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه به علت نبود مدیریت واحد شهری شهرداری‌ها دچار مشکلات اساسی می‌شوند افزود: اخیرا هم طرحی را تعدادی از نمایندگان ارائه دادند که در کمیسیون داخلی و امور شوراهای مجلس هم مورد بحث است که البته بنده بعید می‌دانم کلیات آن در صحن علنی رأی بیاورد زیرا اشکالات اساسی دارد و ادامه همان طرح مجلس دهم است.

کوچکی‌نژاد تاکیداتی که در قانون برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه به دولت برای انجام مدیریت یکپارچه شهری شده است را متذکر شد و گفت: در تنظیم برنامه پنجم توسعه مجلس قصد داشت نهاد کتابخانه‌ها را تحت اختیار شهرداری‌ها قرار دهد که دولت آمد و نسبت به اجرای آن مقاومت کرد به همین دلیل نهایتا مجلس هم از رأی خود برگشت.

وی ازعدم وجود یک هماهنگی در مجلس و دولت برای ارائه طرح یا لایحه مدیریت جامع شهری سخن گفت و ابراز داشت: اگر به دقت روی این موضوع از سوی دولت و مجلس کار کارشناسی نشود مجدد همان قضیه شوراهای اسلامی اتفاق می‌افتد که می‌بینیم بعد از چند دوره همچنان شوراها دچار مشکلات جدی هستند.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس دو مشکلی که در مدیریت شهری وجود دارد را برشمرد و اضافه کرد: بحث خود شوراها و دخالت آن‌ها در کار شهرداری‌ها باعث ایجاد آسیب‌های جدی در مدیریت شهری شده است که ما این موضوع را به وضوح در شهرهایی مانند شهر رشت می‌بینیم و به همین دلیل مجلس یازدهم در حال ورود به این موضوع است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مجلس درصدد است حدود شوراها را مشخص کند که در چه حیطه‌ای می‌توانند ورود کنند و در چه حیطه‌ای نباید ورود کنند افزود: درباره عزل و نصب شهرداران باید ضوابطی تعیین شود که برخی نظرات و سلایق شخصی در امر شهرداری‌ها دخالت نداشته باشد.

کوچکی‌نژاد واگذاری واحدهای مختلف از جمله واحدهای آموزشی به شهرداری‌ها را در کشورهای توسعه‌یافته مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: دنیا این مسیر را طی کرده و اتفاقا نتیجه گرفته است و بدون شک بسیاری از واحدهای خدمات شهری مثل آب، برق و گاز شهری اگر به شهرداری‌های ما واگذارد شود قطعا کارآمدی بیشتر می‌شود و هم مردم خدمات بیشتری دریافت می‌کنند.

/دیارمیرزا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا