آخرین خبرهااسلایدرخبر داغسیاسی

سوال پی بی اس: آیا در ایران کسانی هستند که داشتن بمب اتمی را مناسب بدانند؟ / پاسخ صالحی: نمی دانم شاید باشند؛ اما فتوای رهبر انقلاب در حرمت بمب اتم، حرف نهایی ایران است

سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری پی بی اس آمریکا گفت: فتوای رهبر معظم انقلاب در حرمت بمب اتم، حرف نهایی ایران است.

به گزارش تدبیر شرق، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری پی بی اس آمریکا گفت: فتوای رهبر معظم انقلاب در حرمت بمب اتم، حرف نهایی ایران است.

علی اکبر صالحی در گفت‌وگو با این شبکه که بخشی از آن منتشر شده است، در پاسخ به این سوال مطرح کرد که مقامات ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و حرمت بمب اتم صحبت کرده‌اند.اما مباحث زیادی وجود دارد که بازدارندگی اتمی موثر است. قدرت‌های بزرگ دارند، اسرائیل یک برنامه در این دارد.آیا در حاکمیت کسانی هستند که بیایید درباره منافع بمب بحث کنیم؟

وی اظهار کرد:حرف نهایی را رهبر معظم انقلاب زده است. ایشان فتوایی صادر کرده‌اند که نه تنها حکم مذهبی است بلکه قابل بحث هم نیست. هیچ جایی برای بحث در این زمینه وجود ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: هرکسی می‌تواند درباره ذهنیت و آرزوهای خود صحبت کند اما در مقام عمل، ما باید آنچه را که فتوا می‌گوید عمل کنیم.

صالحی در پاسخ به اینکه آیا در حاکمیت کسانی هستند که داشتن بمب اتمی را مناسب بدانند، گفت: نمی دانم شاید کسانی باشند.

وی به این سوال که چگونه بمب اتم حرام است اما موشک با برد بالا حرمت ندارد هم اینگونه پاسخ داد که موشک بالستیک با برد بالا برای اهداف خاصی استفاده می‌شود که می‌خواهید هدف قرار دهید اما بمب اتم همانگونه که در هیروشیما و ناکازاکی استفاده شد، به ۲۰۰ هزار نفر آسیب رساند و در یک ثانیه پودر شدند.

کسی که خارج شده باید بازگردد

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به خروج آمریکا از برجام و حضور ایران در سازوکار آن، گفت: چرا می‌خواهیم موضوع را پیچیده کنیم؟ کسی که از برجام خارج شد باید نخست بازگردد.

صالحی با تاکید بر اینکه مساله هسته‌ای یک موضوع مصنوعی و ساختگی است، تاکید کرد: این موضوع، یک مساله فنی بود که سیاسی شد. بنابراین، مجبوریم که برای حل آن هم از ابزار سیاسی استفاده کنیم.

وی درباره محدودیت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اظهار کرد: ما نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر ایران را محدود نکردیم، تنها بخشی از تعهدات داوطللبانه خود مطابق برجام یعنی پروتکل الحاقی را کنار گذاشتیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: دوربین‌های نظارتی آژانس همچنان موجود هستند و در حال ضبط هر آنچیزی هستند که می‌خواهند اما آژانس تا سه ماه، قادر به دسترسی به اطلاعات آن نیست. اگر برجام بازگردد، این اطلاعات به آنها تحویل داده خواهد شد.

صالحی درباره شفافیت برنامه هسته‌ای ایران و معدوم شدن اطلاعات دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژیِ اتمی در صورتی که طرف‌های دیگر در مهلت سه ماهه نتوانند به تعهدات برجامی بازگردند هم گفت: حل این مساله خیلی آسان است. به برجام بازگردند و اجازه ندهند این اتفاق بیفتد

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا