آخرین خبرهااستان ها

پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی رشت

استاندار در مراسم تجلیل از واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز گیلان؛

تدبیرشرق/استاندار گیلان با تصریح اینکه رعایت شاخص‌های زیست‌محیطی، منجر به رشد اقتصادی می‌شود، گفت: صنعتی که به ساحت محیط زیست جامعه آسیب وارد کند، قطعا راهگشای توسعه نیست و تأکید دارم ارزیابی‌های زیست‌محیطی در اجرای هر پروژه‌ای، ملاک عمل باشد.

ارسلان زارع ظهر امروز (سه‌شنبه) در مراسم تجلیل از واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز استان با بیان اینکه محیط زیست از موضوعات پایه‌ای جهان و کشورمان است و هیچیک از مسائل دیگر مانع از اهمیت و اولویت مسائل زیست محیطی برای امروز و نیز آینده ما نیست، اظهار داشت: یکی از راه‌های نیل به توسعه پایدار، مدیریت چالش‌های محیط زیستی است که تاثیراتی هم در سایر حوزه‌ها همچون فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد.

وی ادامه داد: سیاست‌های کلی محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ و پس از آن، ابلاغیه معاون اول رئیس جمهوری به تمامی دستگاه‌های اجرایی و موظف کردن آن‌ها به همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای دقیق این سیاست‌ها، نقشه راه توسعه بر مبنا چشم‌اندازهای ترسیم شده، است.

استاندار گیلان اصل پنجاهم قانون اساسی و تصریح آن به حفاظت از محیط زیست به‌عنوان دارایی مشترک نسل امروز و فردا که باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند و وظیفه‌ای عمومی و همگانی است، را یادآور شد و گفت: این اصل بدان معناست که حمایت از محیط زیست یعنی حمایت از فرزندان‌مان و آیندگان.

 زارع با بیان اینکه معتقدم باید در اجرای طرح‌های توسعه‌ای؛ اجرای پیوست‌های زیست محیطی همواره مورد توجه باشد، افزود: اگر توسعه صنعتی را یکی از وجوه توسعه بدانیم؛ آنچه مورد حمایت است اینکه ورود صنعت، باید همراه با دانش برای کاهش آسیب‌ها باشد و صنعتی که به ساحت محیط زیست جامعه آسیب وارد کند، قطعا راهگشای توسعه آن جامعه نیست.

وی خاطرنشان کرد: با نگاهی جامع به موضوع توسعه صنعتی به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم رشد اقتصادی و اشتغال؛ اهمیت استفاده از زمینه‌های موجود در طراحی‌های سبز صنایع نمایان می‌شود.

وی طراحی سبز را فرآیندی عنوان کرد که از ابتدای شکل‌گیری یک ایده تا پایان فعالیت واحدهای صنعتی، تولیدی و اقتصادی؛ رعایت شاخص‌های محیط زیستی و توسعه پایدار به‌عنوان یک اصل ضروری مورد توجه قرار می‌گیرد.

استاندار گیلان ادامه داد: رعایت شاخص‌های محیط زیست و توسعه پایدار علاوه بر حفظ محیط زیست، منجر به افزایش رشد اقتصادی و صنعتی هم می‌شود چراکه بازیافت و استفاده مجدد از منابع و مواد اولیه، به‌معنای ایجاد منابع جدید است.

وی با یادآوری اینکه همواره تاکید کرده‌ام و امروز نیز این تاکید را می‌گویم که باید ارزیابی‌های زیست‌محیطی در اجرای هر پروژه‌ای، ملاک عمل باشد، گفت: این یک واقعیت غیرقابل چشم پوشی است که جامعه و افکار عمومی نسبت به مسائل زیست محیطی و حمایت از موضوعات مرتبط با محیط زیست، حساسیت‌هایی دارند که این حساسیت‌ها ناشی از دغدغه‌مندی و قابل احترام است و حتما باید شنیده شود.

 زارع در بخش دیگری از سخنانش احداث سیستم تصفیه فاضلاب استاندارد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را ازجمله مولفه‌های مهمی ذکر کرد که در حفظ و پایداری محیط زیست موثر است.

وی بیان داشت: پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی رشت حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و روز گذشته در دیداری که با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران داشتم، موضوع تأمین اعتبار برای تکمیل این پروژه را مورد تاکید قرار دادم.

استاندار گیلان ایجاد نگرش زیست محیطی بین صاحبان صنایع، معادن و خدمات برای توجه به حفاظت از محیط زیست، فراهم‌سازی زمینه رقابت سازنده میان صنایع، معادن و خدمات در گروه‌های تخصصی و بکارگیری اصول حفظ محیط زیست در جریان تولید و در عین حال گسترش فرهنگ زیست محیطی به فناوری‌های زیست محیطی و فرایند تولید پاک را ازجمله اهداف برای دستیابی به واحد صنعتی و خدماتی سبز ذکر کرد و گفت که انتظار دارم بطور جدی در دستور کار باشد.

وی افزود: البته در کنار رعایت استانداردهای زیست محیطی و به‌کارگیری فناوری‌های نوین و پاک در کاهش و حذف آلاینده‌های خروجی از واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی؛ اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدها نیز باید مدنظر باشد.

 زارع تاکید کرد که علاوه بر تشویق مدیران واحدهایی که این موارد را رعایت کرده‌اند؛ دوره‌های آموزشی برای ارتقاء دانش زیست محیطی و ترویج این فرهنگ بطور منظم و مستمر برگزار شود.

در این مراسم شماری از مدیران عامل و منتخبان واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز برگزیده در سطوح ملی و استانی نیز نظرات خود را بیان داشتند و در پایان از شش واحد صنعتی، خدماتی و سبز برگزیده تجلیل شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا