آخرین خبرهااستان ها

استاندار گیلان: صیانت از حقوق کودک در ایران، جایگاهی رفیع دارد

احترام به عزت نفس، از حقوق کودکان است

تدبیرشرق/ارسلان زارع در پانزدهمین مدرسه فصلی حقوق کودک که از طریق ارتباط تصویری با معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و نیز حضور مجازی مدیران برخی دستگاه‌ها برگزار شد، اظهار داشت: انسانها برای زندگی اجتماعی خویش نیازمند امنیت جسمی، روحی، اقتصادی و… هستند و کودکان نیز که پایه و اساس رشد جسمی، عقلی و اجتماعی آنان از همان سال‌های نخست زندگی آغاز می‌شود با توجه به وضعیت خاص‌شان به لحاظ جسمی و روحی، نیاز به حمایت‌ها و مراقبت‌های ویژه‌ای دارند.

وی ادامه داد: کودکی از مهمترین و موثرترین دوره‌های زندگی به شمار می‌رود که در آن شخصیت فرد شکل می‌گیرد و این مهم نشان می‌دهد کودکان تنها به توجه به مراقبت جسمانی نیاز ندارند بلکه تمامی ابعاد اجتماعی، عاطفی، شخصیتی و هوشی آنان به عنوان عوامل تعیین کننده و اساسی زندگی، نیازمند رشد و پرورش هستند.

استاندار گیلان توجه به حقوق کودک را فقط بحث جوامع امروزی ندانست و با اشاره به توجهات دین مبین اسلام در این خصوص گفت: در اسلام به معیارهای خانواده نیز توجه شده و از نظر آموزه‌های آن؛ بنده صالح از خداوند، همسر و فرزندانی که مایه فخر و مباهات باشند را خواستار می‌شود.

وی بیان داشت: تاکید دین اسلام به والدین، پرورش و رشد کودک در محیطی آرام و بدون تنش است و کودکان در مواردی مانند تغذیه، آموزش، بهداشت، امنیت، حفظ سلامت جسمانی و روحی و تربیت نیازمند توجه بیشتری نسبت به بزرگسالان هستند.

 زارع کودکان را سرمایه‌های اجتماعی هر جامعه خواند که برای رشد و بالندگی به حقوقی احتیاج دارند و این امر نیازمند توجه همگانی است.

وی بیان داشت: در پیمان نامه حقوق کودک یونیسف؛ حقوقی چون حق حیات، کسب هویت، حق زیستن با والدین، حق ابراز عقیده، آزادی تفکر و مذهب و حق تفریح و بازی برای کودکان اشاره دارد و کشورهایی که با آن می‌پیوندند، باید بکوشند تا شرایط رفاهی، حقوقی، آموزشی و پرورشی کودکان را بر پایه این پیمان نامه ارتقا دهند.

استاندار گیلان صیانت از حقوق کودک در نظام اسلامی ایران را دارای جایگاهی رفیع دانست و گفت: احترام به عزت نفس، از حقوق کودکان است و خانواده‌ها باید با فرزندان خود رفتاری محترمانه داشته باشد.

وی یادآور شد: همانطور که در فرهنگ عمومی اعتقاد بر این است همواره می‌بایست احترام به بزرگترها صورت پذیرد، این موضوع در مورد کوچکترها هم مصداق دارد چراکه بی‌احترامی به فرزندان عزت نفس آنان را از بین می‌برد و کودکانی که به دلیل تحقیر آسیب می‌بینند، ممکن است با والدین و دیگران پرخاشگر شوند.

زارع ارتباط عاطفی عمیق و مستحکم میان اعضای خانواده در تربیت صحیح کودک را مهم خواند و گفت: اختلاف نظر در تمام خانواده‌ها وجود دارد اما باید این موضوع همراه با احترام متقابل باشد زیرا توهین و خشونت، منجر به ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی کودکان می‌شود.

وی با اشاره به اهم اقدامات مرتبط با حوزه حقوق کودک در استان؛ ابلاغ تکالیف دستگاه‌های اجرایی در رابطه با حقوق کودک بر اساس قانون حمایت از اطفال و نوجوانان به دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، صدا و سیما، رسانه‌های جمعی، سازمان زندان‌ها، نیروی انتظامی و دادگستری را از این جمله عنوان کرد.

وی همچنین راه اندازی کتابخانه‌های تخصصی مادر و کودک در شهرستان‎های رشت و شفت، راه اندازی اولین کتابخانه مدرسه در کشور با کمک آموزش و پرورش در شهرستان‌های رشت، شفت و صومعه سرا، ایجاد پنجمین خانه بازی اوتیسم در کشور در رشت و راه اندازی کلینیک حقوق کودک با همکاری کانون وکلای استان با هدف ارائه خدمات معاضدتی و برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه زنان و خانواده را از دیگر اقدامات مهم ذکر کرد.

استاندار گیلان تعداد سازمان‌های مردم نهاد حوزه کودک و خانواده را حدود ۵۰ سمن ذکر کرد که حدود پنج سمن ملی نیز در این حوزه در استان نمایندگی دارند.

زارع ثبت ۱۰۱ باشگاه کتابخوانی در استان با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با محیط کتابفروشی، انتخاب و خرید کتاب، مطالعه و بحث درباره کتاب، چرخش کتاب میان همسالان و نیز برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در استان که با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی اجرا می‌شود و همچنین برگزاری طرح تابستانه کتاب ۹۹ در استان را از سایر اقدامات مهم مرتبط با حوزه حقوق کودک برشمرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا