آخرین خبرهااستان ها

گلایه چای‌کاران گیلانی از سود کم‌ِ فروش چای در کشور/ ۶۰ هزار تن چای به کشور واردشده است

تدبیرشرق/گیلان به لحاظ موقعیت ژئوپلیتیکی دارای محصولات کشاورزی استراتژیک و مهمی است که تأثیر مستقیم در اقتصاد استاتان دارد.

محصولات کشاورزی گیلان در طول این چند سال دچار تحولاتی شده که برخی از این تحولات منجر به رشد تولید آن محصول شده و برخی بعضاً استراتژیک‌ترین محصول گیلان را با بحران‌هایی مثل کاهش زمین زیر کشت مواجه کرده است.

یکی از آن محصول مهم و استراتژیک گیلان برگ‌های سبز چای است، محصولی که قطب تولید آن استان‌های گیلان و مازندران است اما متأسفانه در این چند سال به دلیل اتخاذ برخی از سیاست‌های غلط دستخوش تغییر و با بحران‌های عجیب روبه‌رو شده است.

جایگاه ۱۵ ایران به لحاظ تولید چای در جهان

وجود ۲۶ هزار هکتار باغ چای و ۵۵ هزار خانوار چای‌کار و همچنین رتبه ۱۵ ایران به لحاظ تولید و‌ زمین زیر کشت و رتبه ۱۲ به لحاظ مصرف گواه بر نقش استراتژیک چای در اقتصاد کشور و ارزآوری است.

وقتی پای درد و دل اغلب چای‌کاران می‌نشینی آنان می‌گویند هزینه‌های کشاورزی در این شرایط سخت اقتصادی و تورم با درآمد حاصله همخوانی ندارد زیرا به دلیل عدم‌حمایت از تولیدکننده زحمات تولید برای چای‌کار بوده و سودش به جیب کارخانه‌دار می‌رود‌.

تفاوت قیمت در فروش برگ سبز و چای خشک

وقتی برخی از چای‌کاران به من گفتند سود خرید چای بیشتر&o=on’>شتر به جیب سرمایه‌دار و کارخانه‌داران می‌رود به فکر فرو رفتم که مگر می‌شود این‌همه تلاش بی‌زحمت بماند، بر اساس آمار و به گفته اغلب چای‌کاران قیمت یک کیلو چای خشک در بازار بین ۵۵ تا ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد درحالی‌که ممکن است حداکثر ۲۰ هزار تومان از این قیمت به جیب چای‌کار رفته باشد لذا بقیه را سرمایه‌دار سود می‌برد.

البته ناگفته نماند امسال قیمت تضمینی چای به نسبت سال گذشته با افزایش قابل‌توجه مواجه و امسال چای باقیمت بالاتری از چای‌کار خریداری و اکثر مطالبات به‌موقع پرداخت‌شده است.

یکی از چای‌کاران گیلانی بسیار از مسؤولان به دلیل عدم‌حمایت از تولیدکننده گلایه دارد و می‌گوید یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری حمایت از تولیدکننده است اما متأسفانه دولت&o=on’>دولت به تولیدکنندگان توجهی ندارد ما مجبوریم نهاده‌های کشاورزی را با چند برابر قیمت در بازار تهیه کنیم و نظارت دقیقی هم وجود ندارد.

با شنیدن صحبت چای‌کاران به سراغ مدیرعامل چای‌کاران شمال کشور رفته تا دلایل تفاوت سود به‌دست‌آمده میان چای‌کاران و کارخانه‌داران را جویا شوم.

مازیار جعفری، مدیرعامل چای‌کاران شمال کشور معتقد است مصرف داخلی چای کشور حدود ۱۰۰ هزار تن است و چای‌کاران داخلی تنها ۳۰ الی ۳۵ هزار تن چای در کشور تولید می‌کنند لذا باید دولت نرخ تعرفه گمرکی واردات چای را افزایش دهد تا از واردات بی‌رویه چای خارجی جلوگیری شود، اما تفاوت بین قیمت یک کیلو چای خشک در بازار و چیزی که نصیب چای‌کار شده با توجه به هزینه‌های بالای باغداری عملاً چای‌کار را برای ادامه کار بی‌رغبت می‌کند.

پرداخت ۳ میلیون تسهیلات به چای‌کاران به ازای هر هکتار

مدیرعامل چای‌کاران شمال کشور با اشاره به وضعیت اعطای تسهیلات کم‌بهره در خصوص توزیع نهاده‌های دامی گفت: منابع تسهیلات برای توزیع نهاده‌های کشاورزی از صندوق توسعه چای به ازای هر هکتار سه میلیون تومان با سود چهار درصد است که بازپرداخت آن‌هم از قیمت برگ سبز سال آینده چای‌کار کم می‌شود.

جعفری می‌گوید، نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای سال آینده بر اساس نرخ تورم واقعی، تسریع در احیای باغات چای، حفظ باغات موجود و پرداخت تسهیلات کم‌بهره را از دیگر موارد برای تشویق تولیدکنندگان چای است.

برای جویا شدن از نقش مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از چای‌کار به سراغ رئیس مجمع نمایندگان گیلان رفته و با او به گفت‌وگو پرداخته و از او در خصوص‌ نگاه حمایتی مجلس از چای‌کاران پرسیدم و رسول فرخی گفت: جامعه هدف تولید چای در کشور شامل ۲۰۰ روستا و ۵۵ هزار خانوار در دو استان گیلان و مازندران بوده و وقتی این‌همه ظرفیت وجود دارد دولت باید از طریق خرید تضمینی چای، توسعه زیرساخت، تعرفه حمایت کنه تا با رشد محصول مواجه شویم

رئیس مجمع نمایندگان گیلان معتقد است تا زمانی که از کشاورزان و چای‌کاران حمایت‌های لازم شکل نگیرد در حوزه چای به دست‌انداز برمی‌خوریم لذا یکی از سیاست‌های مهم مجلس حمایت از کشاورز و چای‌کاران و با اتخاذ تصمیماتی مانند کاهش فاصله تولید تا فروش محصول و حذف واسطه‌ها است.

همان‌طورکه اغلب چای‌کاران به آن اعتقاد دارند سود کم چای‌کار از فروش چای بوده و این همان نکته‌ای است که فرخی به آن اذعان داشته و می‌گوید راه حل در کنار هم قرار گرفتن بخش خصوصی، بازرگانی و دولتی است زیرا در این صورت سود بیشتری از فروش چای به چای‌کاران تعلق می‌گیرد.

تولید ۳۵ هزار تن چای در کشور

درحالی‌که مصرف چای در کشور سالانه ۱۰۰ هزار تن است اما از این میزان تنها ۳۰ الی ۳۵ هزار تن در کشور تولیدشده و واردات بی‌رویه چای که از طریق واسطه‌ها انجام می‌شود به اقتصاد کشور در حوزه چای ضربه بدی وارد کرده و متأسفانه دولت هم برای تعیین نرخ تضمینی چای توجهی به‌ زحمت برداشت چای ندارد.

همان‌طور که از صحبت‌های چای‌کاران برمی‌آید، تولید چای در کشور به‌صرفه اقتصادی نبوده و دولت باید در راستای حمایت از چای‌کار صرفه اقتصادی ایجاد کند و به این دلیل فرخی معتقد است سازمان چای باید به وظیفه اصلی خود یعنی نظارت واردات و صادرات چای و تنظیم بازار به‌درستی عمل‌ نکرده و باید در این مورد توضیحات لازم را بدهد.

علیرغم واردات رسمی ۶۰ هزار تن چای باارزش ریالی ۳۰۰ میلیون دلار ولی بااین‌حال هنوز ذائقه مردم به مصرف چای ایرانی به دلیل وجود اسانس در چای‌های خارجی بیشتر بوده و باید با اتخاذ تصمیماتی ازجمله افزایش قیمت خرید تضمینی چای‌کاران را به تولید چای سوق داد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا