آخرین خبرهاسیاسیملی

صادق کوشکی: آقای مصباح یزدی برای همه اصولگرایان به آن معنا که تصور می شود، موضوعیت نداشت / او نقش محوری در این جریان نداشت

تدبیرشرق/یک تحلیلگر سیاسی اصولگرا گفت: واقعیت این است که آقای مصباح فعالیت مستقیم سیاسی نداشتند و در هیچکدام از ادوار انتخاباتی این چنین نبود که ایشان لیستی را بدهند یا نامزدی را اعلام کند بلکه این فعالیت‌های مربوط به پایداری‌ها بود که خودشان را منسوب به آقای مصباح معرفی کرده و جلب حمایت و مجوز ایشان سعی داشتند که با استفاده از اعتبار ایشان در فضای سیاسی کشور، حضور جدی‌تری داشته باشند. بنابراین هرگاه فعالیت پایداری پررنگ‌تر شد، نام آقای مصباح بیشتر مطرح شد و هرگاه فعالیت پایداری‌ها کمرنگ‌تر شد، نام ایشان کمتر شنیده شد.

صادق کوشکی  ضمن اشاره به درگذشت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی و نقش ایشان در جریان اصولگرایی، گفت: تا آنجایی که من می‌دانم و اطلاعات دارم، من جایی نشنیدم که آقای مصباح یزدی در جریان اصولگرایی نقش محوری داشته باشند یا مثلا در چیدمان لیست‌های انتخاباتی یا معرفی نامزدهای انتخاباتی داشته باشد. البته در این میان مجموعه‌ای از علاقمندان آقای مصباح یزدی بودند که غالبا یا اعضای جبهه پایداری بودند و یا جمع فارغ التحصیلان موسسه امام خمینی(ره) بودند. این مجموعه‌های فعالیت زیادی در عرصه سیاسی داشتند و این امکان وجود دارد که آنان در کلیات یا نظرها و تصمیمات نهایی از آقای مصباح مشورت بگیرند یا ایشان به آنان توصیه‌هایی را بازگو کند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که برخی از رسانه‌ها و صاحب نظران اعتقاد دارند که رفته رفته فعالیت سیاسی و نفوذ سیاسی آقای مصباح به مرور زمان کاهش پیدا کرد و شما این فرضیه را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: من فکر نمی‌کنم که هیچگاه در عرصه سیاست آقای مصباح فعالیت انتخاباتی داشته باشند ولی در مقطعی جبهه پایداری در عرصه سیاست فعالیت زیادی داشت و از آنجایی که خودشان را منسوب به مصباح می‌دانستند، باعث شد تا این تصور ایجاد شود که آقای مصباح در فعالیت‌های سیاسی نقش مستقیم دارند و زمانی که حضور جبهه پایداری در عرصه سیاسی کم شد و در مقطعی مانند مجلس 10 تقریبا این سطح به صفر رسید، نهایتا چنین تصوری را ایجاد کرد.

وی افزود: ولی واقعیت این است که آقای مصباح فعالیت مستقیم سیاسی نداشتند و در هیچکدام از ادوار انتخاباتی این چنین نبود که ایشان لیستی را بدهند یا نامزدی را اعلام کند بلکه این فعالیت‌های مربوط به پایداری‌ها بود که خودشان را منسوب به آقای مصباح معرفی کرده و جلب حمایت و مجوز ایشان سعی داشتند که با استفاده از اعتبار ایشان در فضای سیاسی کشور، حضور جدی‌تری داشته باشند. بنابراین هرگاه فعالیت پایداری پررنگ‌تر شد، نام آقای مصباح بیشتر مطرح شد و هرگاه فعالیت پایداری‌ها کمرنگ‌تر شد، نام ایشان کمتر شنیده شد.

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به این پرسش که چه کسی می‌تواند نزدیک‌ترین گزینه به آقای مصباح برای جریان اصولگرایی و جبهه پایداری باشد، تصریح کرد: واقعیت این است که آقای مصباح برای همه اصولگرایان به آن معنا که شما تصور می‌کنید موضوعیت نداشت و غیر از جبهه پایداری فکر نمی‌کنم که جریان دیگری خیلی با ایشان تعامل داشت و از اعتبار ایشان استفاده می‌کرد. البته جامعه روحانیت مبارز در گذشته با آقای مصباح ارتباطاتی داشت ولی این روابط تداوم پیدا نکرد. من بعید می‌دانم که کسی جانشین او برای جبهه پایداری باشد و الان کسی را در این سطح نمی‌شناسم.

کوشکی در پاسخ به این پرسش که فقدان آیت‌الله مصباح یزدی چه تاثیری بر جبهه پایداری خواهد داشت، تصریح کرد: تاثیری بر عملکرد پایداری‌ها نخواهد داشت. آنان برای خودشان کار می‌کردند و الان هم به این رویه ادامه خواهند داد. آنان با استفاده از اعتبار و حمایت آقای مصباح در انتخابات فعالیت می‌کردند و حالا فقدان حامی به معنای تغییر رویه آنان نخواهد بود. هرچند که شاید این فقدان باعث تضعیف آنان شود ولی در رویه و عملکرد آنان تاثیرگذار نخواهد بود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا