آخرین خبرهابین الملل

سی‌ان‌ان:مستر پرزیدنت جان مردم به این امضاء بستگی دارد/انتقام بایدن را از مردم نگیرید

تدبیرشرق/تارنمای سی ان ان امروز نوشت که ترامپ هنوز طرح بسته حمایتی ۹۰۰ میلیارد دلاری کنگره را امضا نکرده و اکنون میلیون‌ها کارمند و کارگر بیکار آمریکایی در شرف از دست دادن کمک هزینه بیکاری خود هستند.

تارنمای سی ان ان امروز نوشت که اگر رئیس‌جمهوری آمریکا تا نیمه شب یکشنبه (صبح ۷ دی) این طرح را امضا نکند احتمال دارد که تمام کارگران اخراجی نیز کمک هزینه هفتگی ۳۰۰ دلاری را از دست بدهند. ترامپ تا این لحظه از امضای این طرح خودداری کرده است.

ترامپ بجای توجه به اهمیت و ضرورت امضای به موقع این طرح، با تاکید بر مخالفت خود با مصوبات کنگره در توییتر نوشت: ‘من صرفا می خواهم به مردم ۲۰۰۰ دلار برسانم، نه این مبلغ ناچیز ۶۰۰ دلار در نظرگرفته شده در مصوبه.’

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا درباره تبعات ویرانگر خودداری دونالد ترامپ از امضای طرح بسته کمک های مالی کنگره هشدار داده است.

در صورت عدم امضای این طرح که با هدف مقابله با تبعات اقتصادی همه گیری ویروس کرونا به تصویب رسیده است، حقوق بیکاری ۱۴ میلیون شهروند آمریکا به زودی قطع خواهد شد.

بر اساس طرح کنگره، مدت زمان بهره‌مندی از برنامه‌های حمایتی کرونا و کمک هزینه هفتگی نیز تا نیمه مارس (اواخر اسفند) هفته‌ای ۳۰۰ دلار افزایش می‌یافت.

ترامپ که در جریان مذاکرات مقدماتی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان سکوت کرده بود، در آخرین لحظات از پرداخت مستقیم ۶۰۰ دلاری خرده گرفت و خواهان افزایش آن به ۲ هزار دلار شد.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان نیز با استقبال از خواسته ترامپ طرح جداگانه‌ای را با نظر به پرداخت چک‌های ۲ هزار دلاری راهی صحن کرد که جمهوری‌خواهان از بیم کسری بودجه با آن مخالفت کردند.

به نوشته رویترز، بیشتر اقتصاددانان قبول دارند که طرح اولیه مجلس ناکافی است و پس از آنکه جو بایدن بر سر کار آمد باید اقدام‌های بیشتری انجام شود. شخص بایدن نیز این طرح را «پیش پرداخت» خوانده است.

ترامپ که اکنون مشغول گذراندن تعطیلات در فلوریدا و ویلای شخصی مارا لوگو است تأکید کرده که حاضر به امضای چنین مصوبه‌ای نیست و پرداخت ۶۰۰ دلار را درشان مردم آمریکا نمی‌داند.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا دیشب در بیانیه‌ای مطبوعاتی با ابراز نگرانی از بی‌خانمان شدن و لغو بیمه بیکاری بیش از ۱۰ میلیون آمریکایی، از ترامپ خواست لایحه ۹۰۰ میلیارد دلاری حمایت از خانوارها را امضا کند.

در بیانیه روز شنبه جو بایدن آمده است: یک روز پس از کریسمس است و میلیون‌ها خانواده نمی‌دانند آیا می‌توانند هزینه زندگی خود را تأمین کنند یا خیر چرا که ترامپ از امضای لایحه ترمیم اقتصادی که به تأیید شگرف هر دو حزب کنگره رسیده است، خودداری می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه این بی مسئولیتی پیامدهای ویرانگری دارد، ادامه داد: امروز، نزدیک به ۱۰ میلیون آمریکایی مزایای بیمه بیکاری خود را از دست می‌دهند. تنها چند روز دیگر بودجه دولت منقضی می‌شود و نیروهای امدادی و حقوق بگیران نظامی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

بایدن گفت: در کمتر از یک هفته، مهلت قانونی فسخ قراردادها فرا می‌رسد و میلیون‌ها نفر به خاطر فشار برای تخلیه خانه‌هایشان در ایام تعطیل با خطر مواجه می‌شوند. تأخیر به معنای آن است که مشاغل کوچک در این زمستان سیاه دوام نخواهند آورد برای اینکه آنها به خط زندگی دسترسی ندارند.

با این حال به نظر می‌رسد که رأی‌گیری مجدد این طرح نظر ترامپ و دموکرات‌ها را که اکثریت مجلس را در اختیار دارند تأمین کند.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دیروز (۶ دی) گفته بود که دمکرات‌های این نهاد قانونگذاری روز دوشنبه (۸ دی) درباره طرح کمک مستقیم ۲۰۰۰ دلاری به همه شهروندان این کشور رأی‌گیری خواهند کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا