آخرین خبرهااستان هااسلایدر

پژوهش‌ها همراه با نوآوری و خلاقیت باشد/بر استفاده حداکثری از تحقیقات دانشگاهی تأکید دارم

استاندار در اختتامیه بیست و یکمین جشنواره پژوهش و فناوری گیلان عنوان کرد؛

تدبیرشرق/استاندار گیلان با تأکید بر اینکه پژوهش ها باید همراه با نوآوری و خلاقیت باشد، گفت: برای مدیریت چالش ها، نیازمند پژوهش های کاربردی هستیم و لازم است پژوهشگران گیلانی در جهت رفع نیازمندی های استان، نقش آفرینی موثری داشته باشند.

ارسلان زارع پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره پژوهش و فناوری استان که در سالن غدیر استانداری برگزار شد؛ با تبریک هفته پژوهش به فعالان این عرصه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه علم و دانش به ویژه دانشمند شهید محسن فخری زاده، حضور در جمع دانشگاهیان و جوامع علمی را همواره برای خود روحیه‌بخش دانست و اظهار داشت: در دنیای امروز نسبت به دهه‌های اخیر پژوهش و تحقیق به عنوان اساس دانش محسوب می‌شود و حصول دانش نیز در سایه انجام پژوهش، امکانپذیر است.

وی با اشاره به اینکه پژوهش علم را شکوفا کرده و به توسعه و بسط حوزه آموزش و ارتقاء سطح کیفیت منجر می‌شود، گفت: به طور قطع پژوهش نیازمند محیطی مساعد و آرام است و آرامش پژوهشگر می‌تواند زمینه ساز شکوفایی علم باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان به تأثیرات شگرف اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی افکار عمومی و نسل جوان در حوزه پژوهش اشاره و خاطرنشان کرد: تجلیل از پژوهشگران، استادان و دانش پژوهان به عنوان یک ارزش در جامعه نهادینه و موجب ترغیب فعالان این حوزه می‌شود.

وی با بیان اینکه در دهه‌های اخیر دانشگاه‌ها به سه نسل آموزش محور، پژوهش محور و فناور محور تقسیم شدند، گفت: امروزه در کشورهای درحال توسعه همچون کشور ما، به نقش دانشگاه‌ها در توسعه توجه بسیاری شده و در راستای دستیابی به دانشگاه نسل چهارم تلاش‌هایی صورت گرفته است.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه در کنار دانشگاه‌ها و توجه به اهمیت پژوهش در کشورمان، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی خوبی تأسیس شده و فعالیت دارند، افزود: دانشگاه‌ها همانگونه که به امر آموزش و تدوین برنامه براساس دروس مختلف توجه دارند؛ برای موضوع پژوهش به ویژه از طریق تحصیلات تکمیلی و پایان نامه‌ها نیز اهمیت خاصی قائل هستند.

وی بر ضرورت اهتمام جدی بر آسیب‌شناسی روند انجام پژوهش‌ها و استفاده حداکثری از پایان نامه‌های دوره کارشناسی ارشد و دکتری تأکید و اضافه کرد: کشورمان طی این سال‌ها پیشرفت‌های زیادی در حوزه‌های علم و پژوهش داشته که از جمله آن؛ افزایش سهم برجسته ایران در مقالات علمی و پژوهشی در سامانه‌های بین‌المللی و کسب رتبه استادان و پژوهشگران ایرانی است.

 زارع افزود: اگر دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های دولتی، موسسات عمومی غیردولتی و نیز بخش خصوصی از ثمرات پژوهش‌ها و تحقیقات بهره گیری کنند قطعاً بیش از گذشته در روند ارائه خدمات موفق‌تر خواهند بود.

وی با بیان اینکه پژوهش سرنوشت ساز و در آینده جامعه اثرگذار است، گفت: برخی از پژوهش‌ها با تمرکز بر موضوعات خاص جامعه همراه با خلاقیت، ابداع و نوآوری توانسته‌اند مشکلاتی را حل کنند که این نیز در شرایط کنونی بیش از گذشته احساس می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان به مواجهه کشورمان با برخی مشکلات زیست محیطی و ضرورت توجه بیشتر پژوهشگران به این موضوعات اشاره و خاطرنشان کرد: اهمیت حفظ منابع طبیعی و محیط زیست گیلان در کنار توسعه پایدار همواره مورد توجه است و براین اساس تحقیقات، پژوهش‌ها و کارهای دانشگاهی و اجرایی باید برای بخش اقتصاد راه‌حل‌های علمی ارائه دهند و به نوعی پژوهش‌های کاربردی باید به حل مشکلات روز جامعه کمک کند.

وی با تأکید براینکه دانشگاه‌های ما باید به سمت فناورمحورشدن حرکت کنند، افزود: اگر به این موضوع توجه ویژه نشود در حوزه فناوری، به یک واردکننده تبدیل می‌شویم.

استاندار گیلان به تأکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری مبنی بر ترغیب دانش آموزان و دانشجویان به حوزه پژوهش و تحقیق اشاره کرد و گفت: تغییر در کتاب‌های درسی دانش آموزان و ترویج رویکرد پژوهش و تحقیق در دانشگاه‌ها، نشان از توجه به اهمیت این موضوع دارد.

وی به موفقیت‌های بزرگ دانشمندان، دانشجویان و دانش پژوهان در دستیابی به فناوری هسته ای، نانو و دیگر مباحث مرتبط با فناوری طی سال‌های اخیر اشاره و به شهادت رساندن دانشمندان کشورمان را نشانه استیصال دشمنان دانست و اضافه کرد: این موفقیت‌ها و نیز بومی‌سازی رشته‌های مختلف و استمرار این روند، برای ملت ایران مایه مباهات و افتخار است.

وی بر ضرورت نقش آفرینی بیشتر پژوهشگران گیلانی در استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در استان و نیل به سمت صنعتی شدن باتوجه به موقعیت‌های ممتاز این خطه تأکید و تصریح کرد: در سال‌های اخیر ارتباط میان صنعت و دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها بیشتر شده که استمرار این نگاه باتوجه به تأکیدات صورت گرفته مبنی بر تخصیص یک درصد از اعتبارات هزینه دستگاه‌های اجرایی به امور پژوهشی و حمایت از پژوهش‌های کاربردی، بسیار اثرگذار است.

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین تسهیل و تسریع در روند انجام پژوهش‌ها در جهت رفع نیازمندی‌های استان را مورد تأکید قرار داد و گفت: ارتباط تنگاتنگ پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان، منجر به توفیقات خوبی شده که باید به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

وی بر لزوم توجه به ارتقاء شاخص‌های تولید و اشتغال در استان بر مبنای توسعه تحقیق و پژوهش به منظور بهبود وضعیت زندگی مردم نیز تأکید و ابراز امیدواری کرد که با برنامه ریزی موثر و تلاش‌های شبانه روزی شاهد تحقق اهداف و ارتقاء شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی در گیلان عزیز باشیم.

در این مراسم دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان و جانشین رئیس ستاد بیست و یکمین جشنواره هفته پژوهش و فناوری استان و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره و دکتر سیدضیاءالدین میرحسینی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان و دبیر ستاد و دبیر کمیته علمی، به بیان گزارشی از برنامه‌های اجرا شده توسط ستاد در هفته پژوهش و فناوری پرداختند.

همچنین برخی از پژوهشگران برتر استان دستاوردهای حاصل از پژوهش‌های صورت گرفته را ارائه کردند و در پایان این مراسم از شماری از استادان، دانشگاهیان و پژوهشگران برتر استان با اهدای تندیس و لوح سپاس توسط استاندار گیلان تجلیل شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا