آخرین خبرهااستان ها

از توسعه شبکه توزیع تا تقویت آب شرب و ارتقای کیفیت آب آشامیدنی گیلان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان خبر داد؛

تدبیرشرق/مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با بیان اینکه میزان ۹۷ کیلومتر توسعه شبکه توزیع آب را در ۶۰ نقطه استان داشتیم، گفت: ۹۹.۹۶ درصد جمعیت شهری و ۷۶.۳ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش آب و فاضلاب استان قرار دارند.

سید محسن حسینی روز دوشنبه در نشست ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران استان گیلان با بیان اینکه با وجود پر باران بودن گیلان ما با مضیقه‌هایی در حوزه آبرسانی مواجه هستیم، تصریح کرد: ۴۷۱ لیتر بر ثانیه با بهسازی و تجهیز چاه‌ها به میزان تولید آب شرب افزوده شده، ضمن آنکه با باز طراحی و افزایش انتقال پمپاژ ۹۴۳ لیتر بر ثانیه نیز تولید آب شرب استان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به ۵۲ شهر و یک هزار و ۷۱۲ روستای استان تحت پوشش هستند شرکت آبفا، افزود: در حال حاضر ۸۲۲ هزار مشترک با یک میلیون و ۵۷ هزار خانوار معادل ۹۹.۹۶ درصد جمعیت شهری و ۷۶.۳ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش آب و فاضلاب استان قرار دارند.

حسینی با اشاره به این که در حال حاضر؛ ۷۲۹ چاه و ۵۷۶ چشمه در مدار بهره برداری قرار دارد، اضافه کرد: یک هزار و ۱۳۸ مخزن در دست بهره برداری، ۵۳۰ هزار متر مکعب حجم مخزن و دارای ۴۳ آزمایشگاه و هفت آزمایشگاه فاضلاب از امکانات این شرکت هستند.

وی تسهیل در مدیریت یکپارچه، ارائه خدمات به صورت یکپارچه مشترکان در شهرها و روستاها و جلوگیری از موازی کاری را از جمله اهداف مدیریت یکپارچه شرکت آب و فاضلاب عنوان کرد و یادآور شد: قبل از یکپارچه‌سازی در ۱۶ مرکز شهرستان، به مشترکان روستایی خدمت‌رسانی انجام می‌شد اما در حال حاضر در ۵۲ شهر خدمات اراِیه می‌شود که با این اقدام، این خدمت‌رسانی به سه برابر افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان خاطرنشان کرد: اگرچه در گذشته مبادله آب بین شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی صورت می‌گرفت اما اکنون از تاسیسات مشترک برای مردم استفاده می‌کنیم.

وی تقویت آب شرب و ارتقای کیفیت آب آشامیدنی را از مزایای اجرای طرح یکپارچه سازی عنوان و بیان کرد: با توسعه ۹۷ کیلومتر شبکه توزیع آب در ۶۰ روستا و اصلاح و بازسازی انجام شده ۲۰۰ روستا امسال از مزایای خدمات بهره‌مند شدند.

آبرسانی به ۳۲ روستای چاف و چمخاله طی چهار پروژه

حسینی اظهار داشت: ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر با ۳۷۱ لیتر بر ثانیه از تاسیسات شهری به بخش روستایی منتقل شده که این امر موجب افزایش کمی آب روستاها و تاثیراتی در کیفیت داشته است.

وی تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب تا پایان سال ۹۹ برنامه‌های مختلفی آماده کرده که آبرسانی به ۳۲ روستای چاف و چمخاله طی چهار پروژه از جمله این برنامه هاست.

حسینی در خصوص کمربندی آبرسانی دور شهر لنگرود گفت: رینگ آبرسانی لنگرود به عنوان مهمترین پروژه شهرستان در حال اجراست که تا کنون ۲ فاز آن به بهره برداری رسیده است و با تکمیل این پروژه و ادامه لوله‌گذاری به سمت چاف و چمخاله، شاهد پایداری در تأمین آب شرب مورد نیاز اهالی این منطقه خواهیم بود.

مدیر عامل آب و فاضلاب گیلان تصریح کرد: ۲ فاز سوم این پروژه به طول هزار و ۶۵۰ متر حد فاصل اقا سید محمد تا میدان امام حسن (ع) است. لوله‌ها خریداری و پیمانکار هم انتخاب شده و در افزایش فشار شبکه و تأمین آب شهروندان در مناطق شمالی بسیار موثر است.

وی ادامه داد: کمربندی آبرسانی شهر لنگرود علاوه بر این شهر، خطی به سمت چاف و چمخاله به طول دو هزار و ۸۰۰ متر دارد که پیمانکار آن با اعتبار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان انتخاب شده است.

حسینی یکی از اقدامات خوب در راستای تثبیت فشار آب را پروژه بلوار فردوس لنگرود اعلام کرد و اذعان داشت: این پروژه تاثیر خوبی در متعادل‌سازی فشار دارد که سهمیه آب لنگرود را افزایش می‌دهد.

مدیر عامل آب و فاضلاب گیلان با بیان اینکه سهمیه آب لنگرود ۵۰۰ لیتر در ثانیه است، خاطرنشان کرد: با راه اندازی آزمایشی فاز دوم تصفیه خانه شرایط آب در مخازن لنگرود به حالت تعادل رسیده است.

وی از اختصاص ۸۴ میلیارد تومان اعتبار صندوق توسعه ملی به ۶۶ روستا برای امسال خبر داد و گفت: برای ارتقای کیفی آب روستاها ۴۴ دستگاه پمپاژ نصب کردیم.

مدیرعامل آبفای گیلان اظهار داشت: همچنین کمیته مطالعات برای سال مالی امسال طرح‌هایی را جهت آبرسانی مصوب کرده که ۳۲ روستا با ۱۶ هزار و ۵۵۰ خانوار را با پیش بینی اعتباری بالغ بر ۲۹ میلیارد تومان را تحت پوشش قرار دهد.

حسینی گفت: مردم اعم از ساکنان شهرها و روستاها می‌توانند با تماس با سامانه ۱۲۲ مشکلات و مسائل حوزه آب را برای رسیدگی اطلاع دهند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان خاطر نشان کرد: تمامی تلاش نیروهای شرکت آب و فاضلاب برخورداری مردم استان از آبی سالم، بهداشتی و با کمیت و کیفیت و پایدار است.

تنها منبع تامین آب در آستارا آب‌های سطحی است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با بیان اینکه از منابع خاص و محدودی می‌توانیم برای تامین آب شرب استفاده کنیم، افزود: اصلی‌ترین منبع تامین آب شهرستان آستارا تصفیه خانه بهارستان است.

وی با اشاره به اینکه به خاطر بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی در آستارا از چاه برای تامین آب نمی‌توانیم استفاده کنیم، تصریح کرد: تنها منبع تامین آب در آستارا آب‌های سطحی است و در بخش شهری چاه جواب نمی‌دهد.

حسینی با بیان اینکه در فصل تابستان با مشکل کمبود آب در رودخانه بهارستان مواجه هستیم و این باعث می‌شود تصفیه خانه آب مورد نیاز برای تصفیه نداشته باشد، اظهارکرد: امسال مشکل کمبود آستارا از منابع دیگر تامین شد و تاثیر خوبی نیز داشت.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با اشاره به اینکه امسال در مناطقی از شهرک مهدی، شهرک عباس آباد و بخش دیگری از شهر دچار کمبود آب بودیم، افزود: با اجرای خطوط آبی بخش زیادی از مشکل حل شد.

وی از آغاز فاز جدید خط انتقال آب به طول ۶ و نیم کیلومتر خبر داد و تصریح کرد: این طرح با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای تقویت فشار آب شهرک عباس آباد اجرا می‌شود.

حسینی، تامین آب آستارا از رودخانه چلوند را از طرح‌های بلند مدت شرکت آب و فاضلاب گیلان عنوان کرد و گفت: اقدامات اولیه برای اجرای این طرح آغاز شده است و امیدواریم این طرح با تامین اعتبار هرچه سریعتر عملیاتی شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با بیان اینکه از محل صندوق توسعه و اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای در مجموع سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای تامین و تقویت آب روستاهای آستارا در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: آب ۲۰ روستای آستارا نیز با تکمیل سد ملاهادی تامین می‌شود تا در این روستاها نیز با مشکل کمبود آب مواجه نشویم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا