آخرین خبرهااستان ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان: استان گیلان، پیرترین استان کشور است

تدبیرشرق/دکتر ارسلان سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه استان گیلان ۳٫۲ جمعیت کشور را دارا است، اظهار کرد: نرخ سالمندی افراد ۶۵ سال و بالاتر،  ۸٫۹ درصد  و نرخ سالمندی افراد ۶۰ سال و بالاتر  ۱۳٫۲۵ درصد است، ازاین‌رو  ما پیرترین استان کشور هستیم.

وی با بیان اینکه بیشتر سالمندان استان بی‌سوادند و میزان بی‌سوادی در زنان بیشتر از مردان و در روستا بیشتر از شهر است، افزود: درصد تاهل در مردان سالمند، بیش از ۲ برابر زنان سالمند و در شهر و روستا تقریباً برابر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بیشترین سالمندان در گروه سنی ۶۹-۶۰ سال قرار دارند، گفت: ۳۱درصد مردان سالمند شهری و ۵۲درصد مردان سالمند روستایی، همچنان شاغل‌اند.
دکتر آبتین حیدر زاده- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با اشاره به مطالعه‌ای که در خصوص سالمندان گیلانی انجام‌شده، اظهار کرد: ۱۶٫۲ درصد سالمندان شهری و ۸٫۶ درصد سالمندان روستایی، فاقد پوشش بیمه‌ای بودند.

وی با اشاره به مشکلات سالمندان گیلانی گفت: عمده مشکلات مطرح‌شده در سالمندان، مشکلات مالی، بهداشت و سلامتی و حمل و نقل است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ۶۴ درصد سالمندان شهری و ۵۵ درصد سالمندان روستایی حداقل یک‌بار در ماه به پزشک مراجعه می‌کنند، گفت: ۱۸ درصد سالمندان شهری و ۱۷درصد سالمندان روستایی در سال حداقل یک‌بار به دلیل بیماری یا حادثه در بیمارستان بستری‌شده و شایع‌ترین علت بستری در بیمارستان نیز قلبی و عروقی و کاتاراکت(آب مروارید) بوده است.

دکتر حیدرزاده با بیان اینکه بیش از دو سوم سالمندان استان حداقل به یک بیماری مبتلا هستند ، افزود: بیش از دو سوم سالمندان به دلیل بیماری، دارو مصرف می‌کنند و بیش از نیمی از آنان، روزانه حداقل سه دارو مصرف می‌کنند.
در این نشست استانی، علاوه بر مسئولان حوزه سلامت سالمندی گیلان، رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت و همچنین کارشناسان و صاحب‌نظران در این حوزه نیز به‌صورت ویدیو کنفرانس حضور داشتند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا