آخرین خبرهااستان ها

تصویب سند توسعه ۱۶ شهرستان گیلان/سیاست سازمان برنامه‌وبودجه تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره است

تدبیرشرق/کیوان محمدی امروز در جمع اصحاب رسانه در سالن اجتماعات سازمان برنامه‌وبودجه گیلان با بیان اینکه جمهوری اسلامی در برجام حسن نیت خود را نشان داد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی با تحریم شدید استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا به سر برده و این امر منجر به ایجاد مشکلاتی در اتمام پروژه‌های عمرانی در کشور شده است.

وی با اشاره مشکلات ایجادشده توسط تحریم‌های آمریکا در جمهوری اسلامی گفت: مشکلات ارزی، ضعف در تخصیص‌ها ازجمله مشکلات ایجادشده در کشور برای اتمام پروژه‌های عمرانی است که سازمان برنامه‌وبودجه‌ از طرق مختلف ازجمله اسناد سعی در تکمیل این پروژه‌ها داشته است.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان گیلان با اذعان به اینکه رسانه‌های استان باید برنامه‌وبودجه را در اتمام پروژه‌های عمرانی همراهی کنند، تصریح کرد: ما در استان رسانه‌های بسیار قوی و تأثیرگذاری داریم که همراه و مسؤولان بوده و مشکلات به گوش متولیان می‌رساند ولی بعضی از افراد و حتی رسانه‌ها به‌جای کمک به حل مسئله، متأسفانه مسئله‌سازی می‌کنند که جای بسیار تأمل دارد.

وی با تأکید بر لزوم توجه به حل مشکلات برای تکمیل پروژه‌ها در استان گیلان بیان کرد: اگر تمامی دستگاه‌های اجرایی و مدیران و کل وظایف خود را به‌طور ۱۰۰ انجام داده باشند نباید هیچ مشکلی در استان گیلان وجود داشته باشد لذا وجود بعضی از افراد نشان‌دهنده عدم عملکرد ۱۰۰ درصدی بعضی از دستگاه‌های اجرایی است.

وی تنها راه‌حل در اجرایی شدن برنامه‌های عمرانی در گیلان را تعامل میان مسؤولان دانست و گفت: برجام علیرغم مشکلاتی که برای کشور ایجاد کرد یک نقطه مثبت داشت و آن این بود که هیچ کشوری خیر و صلاح جمهوری اسلامی را نخواسته و باید ایران به توان داخلی و نیروهای متخصص و جوان به خود اعتماد کند.

رئیس سازمان برنامه بودجه استان گیلان از تصویب طرح آمایش سرزمینی پس از ۱۳ سال در گیلان خبر داد و افزود: سال ۹۶ مرحله جدید تدوین آمایش سرزمینی در گیلان آغاز شد و طرح آن در سال ۹۷ به پایان رسید سپس در سال ۹۸ طرح مذکور پس از تأیید نهایی در شورای برنامه‌ریزی استان به کمیسیون عالی آمایش سرزمینی ارسال شد.

محمدی با بیان اینکه آمارها در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان به دو روش تهیه و تدوین می‌شود افزود: علاوه بر آمار و اطلاعاتی که به‌عنوان آمار ثبتی توسط سایر دستگاه‌ها در اختیار ما گذاشته می‌شود، انجام سرشماری‌های پنج‌تا ۱۰ ساله از کارگاه‌های مختلف نیز در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان قرار دارد.

وی با اشاره به تصویب سند توسعه ۱۶ شهرستان استان گیلان گفت: به‌منظور برش جزئی‌تر آمایش سرزمینی در سازمان مدیریت و توسعه استان گیلان توسعه شهری ۱۶ شهرستان استان با نگاه آمایشی تصویب شد که بسیار می‌تواند مثمر ثمر باشد.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان گیلان یکی از الزامات در جلوگیری مهاجرت از روستا به شهر را توجه به اقتصاد روستایی برشمرد و افزود: هرساله پنج هزار روستا در کشور سند توسعه دریافت می‌کنند که سهم گیلان سالانه ۶۱ روستا است.

محمدی با ابراز خرسندی از رشد ۸/۶ دهم درصدی اعتبارات تملک دارایی در استان گیلان گفت: در سال ۹۹ و در حوزه اعتبارات تملک دارایی استان گیلان با ۹۴۱ میلیارد تومان با رشد ۸/۶ دهم درصدی مواجه بودیم که از این مبلغ ۲۳۳ میلیارد تملک دارایی استانی، ۲۸ میلیارد تومان مربوط به سه درصد حاصل از فروش نفت و صادرات گاز، ۵۱ میلیارد ارزش‌افزوده، توسعه راه‌های روستایی ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و مابقی از دیگر منابع بوده است.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان گیلان با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی اعتبار در نظر گرفته‌شده در خصوص تکمیل پروژه‌های عمرانی بیان کرد: در سال ۹۸، چهار هزار و ۱۴۲ پروژه با میزان اعتبار اختصاص‌یافته یک هزار و ۵۶۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید که در حوزه تعداد پروژه با کاهش ۱۰ درصدی و‌‌ در میزان اعتبار تخصیص‌یافته با افزایش ۲۵ درصدی مواجه بودیم.

محمدی با اذعان به اینکه سیاست سازمان برنامه‌وبودجه تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره در استان گیلان است، تصریح کرد: سرانه افزایش در سال ۹۷، ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده که این آمار در سال ۹۸ به ۳۷ میلیون رسیده که این امر نشان‌دهنده سیاست سازمان مدیریت برنامه‌وبودجه در تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره است.

وی بیشترین پروژه‌های عمرانی را مربوط به بنیاد مسکن دانست و گفت: در گیلان چهار هزار و ۱۴۲ پروژه در بین ۱۱۷ دستگاه اجرایی تقسیم شد که سهم بنیاد مسکن ۷۴۴ پروژه، راه و شهرسازی با ۴۳۶ پروژه، ‌نوسازی با ۲۸۸ پروژه و جهاد کشاورزی با ۲۷۳ پروژه بیشترین سهم را در بین دستگاه‌های اجرایی داشتند.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان گیلان با اشاره به سهم بیشتر آب و فاضلاب در میزان اعتبار اختصاص‌یافته در تکمیل پروژه‌های عمرانی افزود: آب و فاضلاب با ۱۹۶ میلیارد تومان، آب منطقه‌ای با ۱۸۴ میلیارد تومان، راه و شهرسازی با ۱۳۴ و جهاد کشاورزی با ۱۱۴ میلیارد تومان جزو بیشترین دستگاه‌های اجرایی در میزان اعتبار تخصیص‌یافته هستند.

محمدی با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی در گیلان در هشت گروه طبقه‌بندی می‌شوند، اظهار کرد: ۲۶/۸ دهم این پروژه‌ها احداثی، ۱۵/۱ دهم توسعه‌ای، ۲۵/۵ درصد تکمیلی، ۱۲/۱ تجهیز، ۸/۹ دهم خدماتی، کمتر از نیم درصد مطالعه و تحقیق بوده است.

وی از وجود ۷۰‌هزار نیروی انسانی در ۸۷ دستگاه اجرایی استان خبر داد و تصریح کرد: بر اساس آمار در سال ۹۸، استان گیلان با ۸۷ دستگاه اجرایی و ۷۰ هزار نیروی انسانی دارد که نسبت به نیروی انسانی کشور سه درصد و نسبت به جمعیت استان ۲/۸ دهم درصد را پوشش داده که از این میزان ۶۵ درصد در آموزش‌وپرورش، دانشگاه علوم پزشکی و وزارت علوم مشغول به کار هستند.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان گیلان با تأکید بر تجهیز و توسعه بیمارستان‌های گیلان گفت: با همکاری رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور و در سال گذشته و در ایام کرونا بسیاری از بیمارستان‌های استان به تجهیز و بعضی از بیمارستان‌ها به‌مانند تالش به بهره‌برداری رسیدند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا