آخرین خبرهااسلایدرتدبیر ورزشیخبر داغ

دو صحنه مشکوک و 11 کارشناس داوری اسماعیلی و علیپور؛ کدامشان پنالتی بود؟

پنالتیپیام حیدری داور جوان اما باتجربه خود در شهر آورد پایتخت، قضاوت نسبتاً قابل قبولی را داشته است و به زعم کارشناسان داوری وی توانسته به خوبی بازی را مدیریت کند.

به گزارش تدبیرشرق, پس از جار و جنجالی که درباره انتخاب داور دربی 93 پیش آمد و نام محمدحسین زاهدی‌فر پس از انتخاب کنار رفت و پیام حیدری جانشین وی برای قضاوت شد، نگرانی‌های بسیاری از سوی کارشناسان داوری مطرح شد که این هجمه‌ها و فشارهایی که از سوی خود کمیته داوران ساخته شده می‌تواند تاثیر منفی روی کار این داور جوان که نخستین تجربه قضاوت خود در دربی را می‌گذراند، بگذارد.

حیدری در مجموع جریان بازی به خوبی توانست در صحنه‌ها حضوری به موقع داشته باشد و دوندگی فراوان نیز داشت؛ اما دو صحنه جنجالی یکی بر علیه استقلال و دیگری بر علیه پرسپولیس باعث شده تا عملکرد این داور جوان مورد نقد قرار گیرد.

نظرات 11 کارشناس داوری را درباره این دو تصمیم جنجالی که هر دو صحنه را حیدری ادامه بازی داد و اعلام پنالتی نداشت در ادامه می‌خوانیم:

• دقیقه 24 – سرنگونی فرشید اسماعیلی در برخورد با محمدحسین کنعانی زادگان مدافع پرسپولیس

* علیرضا فغانی: بازیکن قرمز برای زدن توپ تلاش میکند، ولی موفق به بازی با توپ نمی شود و پایش را در مسیر حرکت بازیکن آبی می گذارد، و با توجه به زاویه دوربین که برخورد دو بازیکن را بخوبی نشان نمی دهد و همچنین بزرگنمایی بازیکن آبی برای متقاعد کردن داور جهت اعلام پنالتی باعث شد که داور دستور به ادامه بازی بدهد. ضمن اینکه اگر داور اعلام پنالتی هم میکرد، قابل دفاع بود.

* محسن ترکی: این بازیکن در بدترین حالت ممکن روی خط محوطه جریمه سرنگون شد پس باید به سود استقلال هم پنالتی گرفته می شد.

* حسین عسگری: خطا بود اما تصاویر به شکلی نبود که بتوان تشخیص داد که داخل بود یا خیر؟

* حیدر سلیمانی: بازیکن استقلال شبیه سازی کرد و خودش را به زمین انداخت تا از داور خطا بگیرد اما خوشبختانه حیدری فریب نخورد.

* رضا سخندان: خطا بود و باید پنالتی اعلام می‌شد.

* نوید مظفری: تصمیم داور بازی در این صحنه درست بود و خطایی صورت نگرفت و بازی باید ادامه پیدا می‌کرد.

* حسن نوشه‌ور: خطا روی فرشید اسماعیلی قطعا داخل محوطه جریمه بود و باید یک پنالتی به نفع استقلال گرفته می شد.

* نوذر رودنیل: معتقدم در برخوردی که پشت محوطه پرسپولیس اتفاق افتاد، خطا بود اما بیرون از منطقه هجده قدم بود.

حسین نجاتی: فرشید اسماعیلی بین چند بازیکن پرسپولیس سرگردان بود و اگر دقیق نگاه کنیم مشخص نیست چه اتفاقی می افتد و به طور دقیق نمی شود گفت خطایی صورت گرفته است.

محمد فنایی: در صحنه مشکوک که اسماعیلی توسط کنعانی سرنگون شد، داور می‌توانست پنالتی بگیرد. فوتبال متر ندارد و شما هرچقدر هم بررسی کنید، داوران سلیقه خودشان را برداشت می‌کنند و می‌گیرند.

مسعود مرادی: در صحنه ای که در محوطه جریمه پرسپولیس رخ داد، بازیکن استقلال قبل از اینکه به بازیکن پرسپولیس برسد، به حالت دایو در حال انداختن خود روی زمین است و هیچ خطایی رخ نداد.

• دقیقه 34 – برخورد علی علیپور با عارف غلامی در محوطه جریمه استقلال و سرنگونی مهاجم پرسپولیس

* علیرضا فغانی: ٖدر برخوردهای بالاتنه، شدت فشار در درگیریهای بین بازیکنان باید به اندازه ای باشد که داور را متقاعد به گرفتن خطا کند. لذا در این صحنه، فشار بازیکن آبی به اندازه ای نبود که داور را متقاعد به گرفتن پنالتی نماید. هرچند اگر اعلام پنالتی هم میشد تصمیم داور قابل دفاع بود. مشابه همین صحنه در فینال لیگ قهرمانان اروپا اتفاق افتاد که داور اعتقادی به پنالتی نداشت و کمک داور ویدیویی هم تصمیم داور را تایید نمود.

* محسن ترکی: در صحنه ای که عارف غلامی از پشت روی علی علیپور با نیروی دست، فشار وارد کرد و داور بازی باید به نفع پرسپولیس اعلام خطا می کرد.

* حسین عسگری: غلامی روی علیپور خطا کرد و باید پنالتی اعلام می‌شد.

* حیدر سلیمانی: تصمیم داور در این صحنه درست بود و هیچ خطای پنالتی رخ نداد.

* رضا سخندان: بدون در جریان بودن توپ، غلامی علیپور را هل داد و خطای پنالتی باید اعلام می‌شد.

* نوید مظفری: هیچ‌خطایی صورت نگرفت و ادامه بازی تصمیم درستی بود که پیام حیدری آن را اعلام کرد.

* حسن نوشه‌ور: برخورد عارف غلامی با علی علیپور یک برخورد ساده فوتبالی بود و هیچ خطا و پنالتی نبود.

* نوذر رودنیل: در این صحنه مدافع آبی کاملاً بازیکن را هل می‌دهد و باید خطا و پنالتی اعلام می‌شد.

حسین نجاتی: در تصاویر تلویزیونی اینطور برمی آید که بازیکن استقلال با دست روی کمر علیپور شارژ می کند اما دست بازیکن در حرکت است و بازهم نمی شود گفت خطایی رخ داده است.

محمد فنایی: صحنه مشکوک روی علیپور پنالتی تر از صحنه فرشید اسماعیلی بود. توپ روی زمین بود و مهاجم جلوتر از مدافع قرار داشت و مدافع بی احتیاطی کرد و کاملا یک فاصله ای داشت و دستش را دراز کرد و با آرنج علیپور را هُل داد و اینطور نبود که مهاجم پرسپولیس شبیه سازی کند.

مسعود مرادی: در صحنه مشکوکی که در محوطه جریمه استقلال نیز رخ داد، دست بازیکن اصلا از بدنش جدا نشد. طبق قوانین داوری بین المللی دست نه جدا شد و نیروی آنچنانی اعمال شد که باعث سرنگونی بازی شد.  هر دو صحنه اگر به عملکرد کلی داور نگاه کنیم، در هر دو صحنه کامل نزدیک به صحنه بود و در هیچ یک از دو صحنه خطلایی رخ نداد. این دو صحنه بسیار حرفه ای تصمیم گرفته شد.

/ورزش۳

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا