آخرین خبرهااستان هااسلایدرخبر داغ

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان:برداشت شن و ماسه از رودخانه های گیلان به یک سوم کاهش یافت

رودخانه های گیلانمدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: حجم برداشت شن و ماسه از رودخانه استان طی سه سال اخیر را به یک سوم کاهش داده ایم .

به گزارش تدبیرشرق,مهندس وحید خرّمی افزود : میزان مجوز برداشت شن و ماسه از رودخانه های استان قبل از سال ۹۶ سالیانه ۲ میلیون مترمکعب بودکه در سه سال اخیر این رقم را به یک سوم کاهش داده‌ایم.

 وی عنوان کرد : اگر احساس کنیم که دیگر ظرفیت این اقدام در رودخانه ها نیست، هیچ مجوز نمی دهیم.

خرّمی برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه از رودخانه های استان را یکی از دلایل وقوع خسارت ها و تلفات در هنگام سیلاب عنوان کرد.

 وی گفت : در برخی موارد برای انجام طرح‌های عمرانی باید از شن و ماسه رودخانه های استان بهره گرفت اما مجوز های داده شده به افراد فقط در خشکی(حاشیه رودخانه) بوده و اجازه بهره برداری در داخل رودخانه داده نمی شود .
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به اهمیت ساماندهی رودخانه ها به منظور پیشگیری از سیلاب گفت : بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایمن کردن رودخانه‌های شرق استان نیاز است.
وی یادآور شد:  اقداماتی که تا کنون انجام شده موجب جلوگیری از وقوع سیلاب در برخی مناطق استان شده است، به طور مثال در رودخانه شلمان رود که به طور معمول با وقوع بارش های شدید، سیلاب جاری می شود و هماره خسارتی برجای می گذاشت در جریان باران بی سابقه اخیر املش که حدود ۴۰۰ میلی متر بارندگی داشتیم، سیلاب و تخریبی در این محدوده نداشتیم.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان برای جلوگیری از خسارت های سیل به شرکت آب منطقه ای استان اختصاص یافته است ، افزود: تاکنون ۵۰ درصد حریم رودخانه ها تعیین شده و مابقی آن نیز در حال انجام است.
خرمی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه طی دو سال گذشته عملکرد خوبی در زمینه رهاسازی به موقع آب از سد سپیدرود و پیشگیری از سیلاب ها داشته‌ایم، افزود: رهاسازی آب در سال های گذشته در اردیبهشت ماه صورت می گرفت اما در دو سال اخیر این اقدام از اسفند ماه انجام گرفت.

وی تصریح کرد:  رهاسازی آب از سد سفیدرود در اسفندماه موجب جلوگیری از وقوع سیلاب و تخریب شد و مشکلاتی که برخی استان‌های کشور در فصل بهار در دو سال گذشته در زمینه سیلاب با آن مواجهه شدند با وجود پر باران تر بودن این خطه در گیلان اتفاق نیافتاد.

خرمی اظهار داشت: طی این ماهها آب رهاسازی شده از سد سپیدرود 2.5 برابر حجم مخزن سد بوده  اما به دلیل مدیریت صحیح و به موقع آب کسی متوجه رهاسازی این حجم آب سد نشد.
سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است و در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می کند.
این سد مخزنی بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

گیلان از پرباران ترین استان ها در کشوراست.

/روابط عمومی آب منطقه ای گیلان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا