آخرین خبرهااسلایدرخبر داغسیاسی

روحانی: به رهبری قول می‌دهم که دولت تا روز آخر بدون توجه به حاشیه‌سازی‌ها خدمت به مردم را ادامه می‌دهد/ قرار بود برجام آذر ۹۳ نهایی شود اما تا تیر ۹۴ به تعویق افتاد؛ علتش این بود که اسرائیلی ها و یکی از سران ارتجاع به اروپا رفتند تا توافقات را بر هم بزنند / دولت فعلی امریکا نمی‌تواند معیار هیچ چیز باشد؛ می‌خواستند ایران اقدامی انجام دهد؛ بعد بگویند ایران بود که برجام را کنار گذاشته / یک امتحان دیگر پیش رو داریم؛ این آزمون حفظ یکی از دستاورد‌های برجام یعنی لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران است

دولترئیس جمهور گفت:هدف امریکا این بود که شکستن توافق برجام به گردن ایران ثابت شود، اما هنرمندی و هوشمندی ایران این بود که نشان دهد مقصراصلی، قانون شکنان امریکا هستند البته دولت فعلی امریکا نمی‌تواند معیار و میزان هیچ چیز باشد.

به گزارش تدبیرشرق، حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت، با اشاره به اینکه در ایام تاریخی امضای برجام و توافق بین المللی بین ایران و شش کشور قدرتمند جهانی هستیم، گفت: اساس این حرکتِ دیپلماتیک، براین مبنا بود که ما برای جهانیان ثابت کنیم ایران کشوری صلح طلب است و پروژه‌ای که سالیان دراز آمریکا و صهیونیست‌ها دنبال آن بودند یعنی پروژه امنیتی سازی جمهوری اسلامی بی اساس است.

روحانی ادامه داد: از آغاز این حرکت ما، یک مثلث شومی با این حرکت مخالف بودند؛ یعنی صهیونیسم، ارتجاع و تندرو‌های آمریکا که همه تلاش آن‌ها در آغاز این بود که چنین توافقی به نتیجه نرسد.

وی در ادامه گفت: صهیونیست‌ها وسط مذاکرات به اروپا رفتند و همچنین یکی از سران ارتجاع به اروپا رفت تا توافقات را بر هم بزند، البته توانستند تاخیر ایجاد کنند، چرا که قرار بود توافق آذر ۹۳ نهایی شود، اما آن را تا تیر ۹۴ به تعویق انداختند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این مثلث شوم برای نابودی این توافق ناموفق بودند، گفت: همین مثلث شوم روند خودش را ادامه داد و مخصوصا وقتی در سال ۹۵ شاهد بودند ایران و دوستان ایران از این توافق منتفع می‌شوند، به میدان آمدند و رژیم فعلی آمریکا که هم در توهمات بود و هم تندرو‌ها بر آن حاکم بودند وارد عمل شد؛ هدف آن‌ها این بود که شکستن این توافق بر گردن ایران در تاریخ ثبت شود.

روحانی ادامه داد: یعنی می‌خواستند ایران یک اقدامی انجام دهد و کل برجام را کنار بگذارد و بعد بگویند ایران بوده است که برجام را کنار گذاشته است. اما با هوشمندی ایران از سال ۹۷ که آمریکا این تعهد سیاسی، اخلاقی و حقوقی را کنار گذاشت، نگذاشت توطئه آمریکایی‌ها محقق شود و به دنیا ثابت کرده است که مقصر اصلی قانونشکنان آمریکا هستند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بر مبنای عملکرد امروز کاخ سفید نمی‌توانیم مبنا و معیار سنجش توافق قرار دهیم، گفت: چون آمریکایی‌ها این روز‌ها از همه توافقات بین المللی، از آب و هوا گرفته تا بهداشت جهانی و یونسکو که با کشور‌های مختلف داشته اند بدون دلیل خارج شده اند و امروز همه دوستان آمریکا و بخش بزرگی از ملت آمریکا قبول دارند که این حرکت‌ها به ضرر هم ملت و هم دوستان آمریکاست.

روحانی افزود: دستاورد جمهوری اسلامی ایران از برجام همچنان محفوظ مانده است؛ ما نشان دادیم همه تبلیغاتی که علیه جمهوری اسلامی می‌شد، مبنی بر این که ما تعهداتمان را زیرپا می‌گذاریم بی اساس است و همه عملکرد ما در چارچوب قواعد بین المللی بوده است و این اثر تا پایان تاریخ هم باقی می‌ماند که تبلیغاتی که علیه ایران به راه انداخته بودند، بی اساس بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی طرف‌های برجام سکویی درست کرده بودند که با آن بتوانند امنیت ملی ایران را در خطر قرار دهند، گفت: این سکو فصل هفتم منشور ملل متحد و قطعنامه‌هایی بود که در سازمان ملل و شورای امنیت علیه ایران تصویب کرده بودند ما این سکو را تخریب کردیم.

روحانی اضافه کرد: ما این سکویی را که علیه امنیت ملی ایران آماده کرده بودند را از بین بردیم و البته هیچ کس در حوادث بعدی و مسائل امروز و فردا نمی‌تواند ایران را سرزنش کند؛ ایران در چارچوب معیار‌های حقوق بین الملل و اخلاقی حرکت کرده و اگر دیگران تخلفی انجام دادند به این معنا نیست که ایران مقصر است.

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: ما یک امتحان دیگر را در هفته‌های آینده پیش رو داریم و آن حفظ یکی از دستاورد‌های این توافق، یعنی لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آزمون مهمی پیش رو داریم و آن حفظ یکی از دستاوردهای برجام است که با دقت آن را تحت نظر قرار دادیم و کشورهای 4 بعلاوه یک باید بدانند که امروز بحث منافع ایران و یا روابط ایران با آنها و یا رابطه ایران با کشورهای منطقه تنها مطرح نیست امروز بحث حفظ حقوق بین الملل بحث چندجانبه گرایی بحث ارزش توافقات بین المللی است اگر امروز با دقت عمل نکنند و بخواهند تحت تأثیر آمریکا قرار بگیرند ضربه اساسی به حقوق بین الملل مقررات بین الملل و به چندجانبه‌گرایی می‌زنند و این به ضرر همه است.

روحانی گفت:‌ بر خلاف میل آمریکایی‌ها ایران نه منزوی شده است و نه منزوی می‌شود. ایران منزوی نیست.

روحانی گفت: من در اینجا خدمت مقام معظم رهبری قول می‌دهم که دولت با تمام توان تا روز آخر مثل روز اول و با همان روحیه بدون توجه به حاشیه‌سازی‌ها خدمت به مردم را ادامه می‌دهد. هدف همه‌ی قوای سه‌گانه این است که نگذاریم آمریکا و صهیونیست موفق شود.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا