آخرین خبرهااسلایدرسیاسی

خیز نو صدامیان برای جنگ با هویت ایرانی / چرا نام خرمشهر مهم است؟

خرمشهرمحمد علی بهمنی قاجار؛ پژوهشگر تاریخ: امروز سوم خرداد ماه سالگرد آزادی خرمشهر است ، آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ ایران به شمار می رود . در اوج شعار های ایدیولوژیک و گاه ضد ملی و ضد میهنی سال های آغازین انقلاب که عمدتا هم از سوی گروه‌های چپ و مارکسیستی و التقاطی تبلیغ می شد ، به نظر می رسید که حس میهنی ایرانیان رو به زوال و انحطاط است ، اما واکنش جمعی و سراسری ایرانیان به تجاوز رژیم بعث عراق به ایران نشان داد که حس میهن دوستی ایرانی نه تنها دچار تزلزل نشده بلکه در قله خود قرار دارد .

چند سال پیش از آزادسازی خرمشهر ، محمدرضا شاه پهلوی سرمست از قدرت سیاسی و نظامی و اقتصادی خود ، به سودای برگزاری جشن دو هزار و پانصد سالگی شاهنشاهی ایران بر آمد ، اما دیکتاتوری حاکم ، اختناق و عدم مشارکت توده مردم در این جشن ها که حتی شام آن نیز در رستوران های فرانسه طبخ می شد ، منجر به نتیجه گیری معکوس از جشن ها شد ، شاه قصد داشت تا با برگزاری جشن ها ،استمرار یکپارچگی و بقای تاریخی ایران را به رخ بکشد ، اما تنها ۷ سال پس از این جشن ها ، حکومت شاه و رژیم پهلوی و مهمتر از آن نظام شاهنشاهی که همواره به عنوان عامل بقای ایران از آن یاد می شد ، ساقط شدند.

درست یک سال و نیم پس از این سقوط نیز ، ایران دچار تجاوزی همه جانبه گردید .اما پاسخ ایرانیان به این تجاوز در واقع همان به رخ کشیدن راز و رمز بقا ‌و یکپارچگی ایران بود . ایرانیان نه تنها در ارتش و نیروهای نظامی و انتظامی برجای مانده از نظام سابق و یا سپاه و بسیج نیروهای مسلح ایجاد شده نظام انقلابی بلکه فراتر از آن با یک اراده فراگیر ملی در دفاع مقدس میهنی شرکت جستند و با شکست رژیم بعث عراق و به ویژه با آزاد سازی خرمشهر ، در واقع جشن استمرار تاریخی ایران را بر پا ساخته و نشان دادند که آن چه نگهبان ایران ‌‌ایرانی بوده و هست حس میهنی و آگاهی ملی ایرانیان است .

اگر تجاوز صدام به ایران را در دو بعد ادبیات صدام و بعثی ها ‌پاسخ ایرانی به این ادبیات برررسی کرده و در واقع جنگ را از میدان نظامی خارج کرده و به عرصه نبرد و رزم فرهنگی ببریم ، ابعاد بیش‌تری از دفاع مقدس روشن می گردد. صدام و بعثی ها ، جنگ را به معنای نبرد مقدس برای آزاد سازی سرزمین های عربی از کشور مجوسی و رافضی ایران توصیف می کردند . در این راستا به ویژه ، تاکید بلیغ صدامیان بر هویت عربی خوزستان و برکشیدن نام های عربی خوزستان بود، افزون بر این صدامیان آشکارا از ضرورت نابودی ایران در قادسیه دومی سخن می راندند.

در مقابل ایرانیان با تاکید بر هویت تاریخی ایران، مظاهر و نمادهای هویتی ایرانی هم چون: خلیج فارس و تاکید بر هویت ایرانی خوزستان و به ویژه خرمشهر ، به مقابله با بعثی ها رفتند ، در این میان خرمشهر، نقطه کانونی بود ایران و مقاومت ایران در خرمشهر نمودیافت .خرمشهر، هویت ایرانی آن و ضرورت دفاع از آن با چنگ و دندان ، محور و مرکز نبرد ایران و انیران شد.بهترین تصویری که می تواند این اهمیت نمادین خرمشهر را برای ایران ترسیم نماید ، تابلو ورودی به خرمشهر است که در آن درج گردیده .

خرمشهر جمعیت ۳۶ میلیون نفر
در این میان ، در مقابل تاکید ایرانیان و مدافعان خرمشهر بر نام و هویت ایرانی این شهر عزیز و مقدس ، تاکید ویژه صدامیان بر عربی و غیر ایرانی بودن خرمشهر و محمره بودن آن شهر قرار داشت . جدای از بحث تاریخی ، که نام های خوزستانی و ایرانی نام های کهن شهرها و بلاد خوزستان هستند ، ما ایرانیان ازکاربرد و اسنفاده نام های عربی تحاشی و ابایی نداریم ، مهم‌ترین شهر ایران یعنی شهر مقدس: مشهد الرضا نامی عربی دارد و مزین به نام مبارک حضرت ابوالحسن سلطان علی ابن موسی الرضا است و ایرانیان از چنین نامی مفتخر هستند ، هیچ ننگ و پنهانی نیز نیست که نام خرمشهر صدها سال محمره بوده و در کل عصر قاجار تا حتی سال‌هایی از دوران رضاشاه نیز چنین نامی به کار میرفته است .

اما کاربرد محمره در دوران معاصر به وسیله صدام حسین و رژیم بعث و در راستای ایران زدایی از خوزستان و تجزیه ایران بوده است . از سویی اهتمام ایرانیان بر نام خرمشهر نیز تاکیدی بر هویت ایرانی این شهر و به معنای دفاع از تمامیت ارضی ایران است . اما در سال های اخیر بار دیگر نغمه های شوم برای ترویج افکار تجزیه طلبانه و ایران ستیزانه به خصوص در مورد خوزستان آغاز شده است .

نیو بعثی ها و نوصدامیان ، با برکشیدن نام هایی چون محمره ، در عمل به جنگ هویت ایرانی‌ و ‌‌تحریف میراث دفاع مقدس رفته اند ، بیانیه شهردار خرمشهر در مورد روز قدس متاسفانه در هماهنگی کامل با چنین تبلیغاتی است ، شهردار محترم با استفاده از فرصت روز قدس و در بیانیه ای در سربرگ رسمی یک سازمان خدمات عمومی کشور جمهوری اسلامی ایران ، نام رسمی و قانونی خرمشهر را تحریف کرده و در بیانیه ای که به زبان عربی نگاشته شده است از نام محمره در کنار خرمشهر استفاده گرده است ، چنین اقدامی در عمل تلاشی برای زنده سازی ادبیات صدامی و در آستانه سالگرد آزاد سازی خرمشهر به نوعی دهن کجی به حماسه سازان دفاع مقدس بود، از همین رو نیز احساسات ملی و میهنی بسیاری از ایرانیان را جریحه دار کرده است .

امید که مقامات مسول کشور با درک وظیفه و مسولیت ملی مانع از خدشه دار شدن میراث گرانقدر دفاع مقدس گردند .

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا