آخرین خبرهااستان ها

محدود کردن کاشت برنج در ۱۷ استان کشور

کاشت برنجمدیرکل دفتر امور آب ‌وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای جبران رفع محدودیت و‌ کمبود منابع آبی کاشت برنج را در ۱۷ استان کشور محدود کردیم، گفت: با متمرکز کردن کشت برنج در استان‌های گیلان و مازندران، طرح‌های زهکشی و آب‌بندان‌ها برای افزایش تولید کشت برنج و جبران عدم کشت آن در سایر استان‌ها باید به خوبی اجرایی شود.

به گزارش تدبیرشرق، سرافرازی ظهر امروز در دفتر سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به عدم کمبود آب در استان گیلان اظهار کرد: استان گیلان در راستای تحقق شعار سال «جهش تولید» می‌تواند نسبت به سایر استان‌های کشور که به‌شدت در معرض خشک‌سالی بوده‌اند و محدودیت آبی در آن‌ها وجود دارد، با استفاده حداکثری از منابع آب‌وخاک شاهد افزایش تولید محصولات کشاورزی به‌خصوص برنج باشد.

وی با اذعان به اینکه در وزارت جهاد کشاورزی اقدامات خوبی در خصوص رفع محدودیت آب در کشور انجام شده است، گفت: در وزارت جهاد کشاورزی به‌خصوص در بحث آب‌بندان‌ها، نوسازی اراضی شالیزاری و بحث زهکشی برنامه‌ریزی جدی برای سال جاری صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر امور آب ‌وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دلایل پایلوت کردن استان‌های گیلان و مازندران در خصوص کاشت برنج در کشور تصریح کرد: برای جبران رفع محدودیت و‌ کمبود منابع آبی کاشت برنج را در ۱۷ استان کشور محدود کردیم تا با متمرکز کردن کشت برنج در استان‌های گیلان و مازندران، طرح‌های زهکشی و آب‌بندان‌ها برای افزایش تولید کشت برنج و جبران عدم کشت آن در سایر استان‌ها باید به خوبی اجرایی شود.

وی با تأکید بر تلاش انجام شده در خصوص انجام عملیات زیربنایی در راستای افزایش تولید برنج افزود: در گذشته هم نوسازی آب‌بندان‌ها و زهکشی به‌صورت پراکنده در استان‌های گیلان و مازندران انجام می‌شد ولی برنامه‌ای که داریم یک پکیج فنی و بسیار کامل در راستای اهداف افزایش تولید است.

سرافرازی استان گیلان دارای ظرفیت بسیار خوب در کشت کلزا معرفی کرد و گفت: اجرای طرح‌های زهکشی عاملی مهم در افزایش کشت دوم ازجمله کلزا است که می‌تواند بسیار به اقتصاد استان کمک کند.

وی‌ با بیان اینکه باید آب‌های حوزه بالاست ‌سدهای لاستیکی را در کشور حفظ کنیم، تصریح کرد: یک میلیارد مترمکعب آب باکیفیت در خارج از فصل زراعی به دریا می‌ریزد لذا باید بخشی از این آب‌ها را در بالادست با آب‌بندان‌ها و سدهای لاستیکی حفظ کنیم تا علاوه بر استفاده از آن در زراعت به‌خصوص در کشت دوم، در مواقع کم‌آبی و در زمانی که بارندگی کمتر است و نیاز به آبیاری داریم از طریق این منابع آبی بتوانیم این آب را تأمین کنیم.

اختصاص ۸۸۰ هزار میلیون ریال برای بهسازی آب‌بندان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در این جلسه با بیان اینکه یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی در استان گیلان بهسازی آب‌بندان است، اظهار کرد: با اختصاص اعتبار ۸۸۰ هزار میلیون ریالی برای بهسازی آب‌بندان عملیات بهسازی و لایروبی تعداد ۷۱ پهنه آب‌بندان به مساحت حدود هزار و‌۲۰۰ هکتار در سطح شهرستان‌های استان با پیشرفت فیزیکی بالغ‌بر ۴۵ درصد در حال انجام است.

علی درجانی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی در خصوص تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی در استان گیلان گفت: در اجرای تجهیز و نوسازی اراضی شالی‌کاری استان از منابع ملی بااعتباری بالغ‌بر ۲۶٠ هزار و ۷۰۳ میلیون ریال برای ۲۲ پروژه در سطح شهرستان‌های گیلان هزینه شده است که تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

/فارس

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا