آخرین خبرهااسلایدرحوادث

دیه سنگین محمدعلی نجفی برای فرار از قصاص/ وکیل نجفی: پول مهریه اش بود

محمدعلی نجفی

به گزارش تدبیرشرق, به نقل از باشگاه خبرنگاران، نماینده دادستان تهران در نخستین جلسه محاکمه دوباره محمدعلی نجفی در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران به عنوان شعبه هم عرض، فرضیه کمانه‌کردن گلوله شلیک شده از اسلحه نجفی به سمت میترا استاد را خودساخته و خیالی خواند و اظهار کرد: اقدام متهم در به قتل رساندن همسرش علاوه بر جنبه‌های مختلف، از یک جنبه نیز امری نابخشودنی است، زیرا سلاحی که از آن برای قتل استفاده شده، به عنوان امانت و برای حفاظت از شخص نجفی و خانواده‌اش در اختیار او بوده، اما نجفی از این سلاح برای به قتل رساندن همسرش استفاده کرده است.

وی افزود: ضمن اینکه مجوز حمل سلاح مربوطه در تاریخ ۲۷ آذر سال ۹۴ به اتمام رسیده بوده و نگهداری آن از تاریخ مزبور به بعد، غیرقانونی بوده است.

نماینده دادستان همچنین با اشاره به استناد وکیل نجفی به تحویل داوطلبانه سلاح و استفاده از تخفیفات مندرج در قانون گفت: محدوده زمانی استفاده از تخفیف، تحویل سلاح در محدوده زمانی ۶ ماه پس از اجرایی شدن قانون مربوطه است.

وی بر سلامت روانی محمدعلی نجفی بر اساس آزمایش‌های انجام شده تاکید کرد و گفت: در آزمایش ادرار متهم هیچ نوع مواد مخدر و روانگردان وجود نداشته و در آزمایش‌های بعدی نیز مصرف الکل توسط متهم تایید نشده است.

نماینده دادستان با انتقاد از اظهارات وکیل متهم مبنی بر اعزام وی به پزشکی قانونی در ساعت ۱۱ شب گفت: این اظهارنظر کاملا خلاف واقع و نشر اکاذیب است و قطعاً وکیل متهم تحت تعقیب قرار می‌گیرد، زیرا متهم ساعت هشت صبح روز هفتم خرداد به پزشکی قانونی اعزام و ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه نیز برگشته است.

وی همچنین با اشاره به گذشت اولیاء دم از حق قصاص خود و خرسندی سیستم قضائی از این موضوع و تلاش دستگاه قضائی برای اخذ رضایت در همان روزهای اولیه گفت: روز دوم پس از قتل، جلسه صلح و سازش در دادسرا برگزار و نتایج خوبی هم حاصل شد و اگر برخی ادعا مطرح نمی‌شد، اولیاء دم در همان مرحله دادسرا رضایت می‌دادند.

نماینده دادستان در ادامه با اشاره به ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۷۵ اقدام نجفی را مستوجب اشد مجازات خواند و اظهار کرد: نجفی با طراحی قبلی سلاح و بالش را برداشته و به حمام برده و مقتوله را از پای درآورده و با این حال جلوی دروبین رسانه‌ها می‌خندد و با ژشت طلبکارانه، مقتوله را مقصر جلوه می‌دهد.

وی با بیان اینکه نجفی با پرداخت وجه‌المصالحه گزاف رضایت اولیاء دم را اخذ کرده است گفت: نجفی طوری برخورد می‌کند که گویی حادثه ناشی از کار اتفاق افتاده و مثلا یک راننده تاکسی که برای کسب حلال تلاش می‌کند با عابر برخورد کرده و منجر به مرگ عابر شده است.

نماینده دادستان تهران اضافه کرد: اقدام متهم محمدعلی نجفی، تبلیغ همسرکشی است و این طور جلوه می‌کند که راه حل اختلافات خانوادگی، از میان برداشتن طرف دیگر است.

وی همچنین این موضوع را دارای ابعاد بین‌المللی نیز دانست و افزود: بعد از این اتفاق، رسانه‌های لندن‌نشین این موضوع را با بیان سوابق اجرایی نجفی بعد از انقلاب اسلامی مطرح و نظام مدیریتی پس از انقلاب را تضعیف کردند و این طور نشان دادند که گویی این اتفاقات در نظام مدیریتی کشور مرسوم است.

نماینده دادستان در ادامه به فرایند جلب رضایت اشاره کرد و گفت: بر اساس آنچه شنیده‌ایم، با مبلغی که نجفی برای جلب رضایت پرداخت کرده، می‌توان نیمی از محکومان به قصاص در زندان رجایی‌شهر را که به خاطر خشم آنی مرتکب قتل شدند، آزاد کرد.

وی افزود: در این پرونده موضوع مهریه نیز مطرح است و گفته می‌شود این مبلغ با میزان مهریه یکسان است و شاید این مبلغ به عنوان مهریه پرداخت شده بوده و در رسانه‌ها به عنوان وجه‌المصالحه مطرح شده است.

وکیل نجفی: پولی که به خانواده استاد پرداخت شده مهریه میترا استاد بوده است

حمیدرضا گودرزی وکیل مدافع محمدعلی نجفی با اشاره به دادگاه امروز موکل خود اظهار کرد: برخلاف نظر دیوان عالی کشور، دادگاه امروز به موضوع قتل شبه عمد ورود پیدا نکرد و توجهی به مطالب دیوان عالی کشور نداشت.

وی افزود: توقع ما این بود که دادگاه براساس نگاه دیوان عالی کشور وارد پرونده شود، اما بر خلاف این موضوع ختم رسیدگی به پرونده اعلام شد و  مهلت ۳ روزه‌ای به ما دادند تا در مقام آخرین دفاع لایحه خود را به دادگاه ارائه دهیم.

گودرزی با اشاره به صحبت‌های نماینده دادستان مبنی بر اعطای مبلغ زیادی پول به خانواده مقتول گفت: در شرع اسلام و پرونده‌های قتل و قصاص رضایت توصیه شده است که اگر چه مقدار پول داده شده مهم نیست، اما در تمام پرونده‌ها پولی به عنوان صلح و سازش به طرف مقابل پرداخته می‌شود.

وکیل نجفی تصریح کرد: همان‌طور که موکل بنده گفت: این پولی بوده که به عنوان مهریه در چارچوب صلح پرداخت شد البته نجفی موظف بود که مهریه را به ورثه پرداخت کند علاوه بر آن مرحومه فرزندی دارد که باید هزینه زندگی او تامین شود.

وی ادامه داد: اینکه نماینده دادستان گفت که با پولی که به خانواده استاد داده شده  می‌توان چندین زندانی را آزاد کرد حرف عجیبی است، زیرا رضایت گرفتن در همه جا وجود دارد و اصلاً نباید بگوییم چرا صلح و سازش انجام شده است.

گودرزی درباره یکی دیگر از محورهای صحبت نماینده دادستان در جلسه امروز اظهار کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که نماینده دادستان به آن اشاره داشت بحث تغییر دفاعیات وکیل نجفی بود که در این رابطه باید بگویم بنده از روز اول موضوع قتل شبه عمد را مطرح کردم و حتی همان زمانی که پرونده  در شعبه ۹ توسط دیوان عالی کشور نقض شد هم صحبت من قتل غیر عمد بود و در جلسه دادگاه امروز هم بنده درباره قتل غیر عمد صحبت کردم و دفاعیاتم تغیری نکرد.

/گیل خبر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا