آخرین خبرهااستان هااسلایدر

استاندار گیلان در جلسه شورای گفت‌وگو و توسعه صادرات غیرنفتی بیان داشت؛ هدف‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی طی امسال / افزایش حجم مبادلات تجاری از مرزهای گیلان

صادرات غیرنفتی

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به موفقیت استان در رشد صادرات و کسب درآمد ارزی افزون بر برنامه پیش بینی شده طی سال گذشته گفت: برای امسال  ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی هدف گذاری شده است.

به گزارش تدبیرشرق؛دکتر ارسلان زارع عصر امروز (چهارشنبه) در جلسه شورای گفت وگو و توسعه صادرات غیرنفتی، رشد تولیدات را موتور محرکه تمامی بخش های اقتصادی خواند و اظهار داشت: برای نیل به جهش تولید، باید حوزه صادرات غیرنفتی که خود عاملی مهم و تاثیرگذار است، تقویت شود چراکه افزایش تولید یا باید با تحرک در تقاضا مدیریت شود و یا با افزایش صادرات تحقق یابد.

وی با یادآوری تحقق هدف گذاری کارگروه صادرات غیر نفتی استان در سال گذشته افزود: در برخی تولیدات به ویژه محصولات کشاورزی با مازاد تولید مواجه هستیم این در حالیست که بسیاری از کشورهای شرق آسیا که وارد کننده مواد خام هستند ،توانسته اند با ایجاد ارزش افزوده و افزایش درآمد سرانه ، در کسب درآمدهای صادراتی موفق باشند.

استاندار گیلان بر لزوم استفاده از همه ظرفیت های موجود برای توسعه اقتصادی تأکید و با اشاره به اهمیت مراکز لجستیک، اتمام پروژه های نیمه تمام استان از جمله راه آهن رشت – انزلی ، پایانه ریلی ، تکمیل اسکله‌های کاسپین و …  را در توسعه صادرات انکار نشدنی عنوان کرد.

وی به دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد تمامی موانع پیش روی صادرات را بردارند و ادامه داد: اگر اعتقاد داریم که مسیر جهش تولید از صادرات می گذرد، باید با هم افزایی هرچه بیشتر به صدور کالا به خصوص تولیدات استان کمک کنیم.

دکتر زارع با بیان اینکه هدفگذاری صادرات استان تا حجم ۵۰۰ میلیون دلار طی سال گذشته با موفقیتی چشمگیر همراه بود، گفت: سال گذشته شاهد رشد صادرات و کسب درآمد ۵۸۰ میلیون دلاری از این طریق بودیم که این مهم باید در سالجاری تقویت و هدف گذاری ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی محقق شود.

وی در ادامه سخنانش؛ شورای گفتگو را مهمترین پارلمان بخش خصوصی برای تبادل اندیشه بین مجموعه حاکمیت و بخش خصوصی ذکر و اضافه کرد: جلسات شورای گفت وگو و توسعه صادرات غیرنفتی در سال گذشته منظم برگزار شد و اکثریت تصمیمات آن به اجرا رسید و انتظار دارم این روند طی سال جاری نیز تداوم یابد.

وی ادامه داد: به سبب شیوع ویروس کرونا برخی از مرزهای رسمی کشور تعطیلی شد اما بنادر گیلان همچنان فعال بود چنانکه افزایش حجم مبادلات تجاری را در این دو ماه شاهد بودیم.

به گفته دکتر زارع؛ رشد وزنی صادرات در گمرک آستارا در اسفندماه سال ۱۳۹۸ و فروردین ماه امسال به ترتیب ۶۰ و ۳۷ درصد و رشد ارزش دلاری آن به ترتیب ۸۱ و ۲۷  درصد بوده است.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در پایانه های صادراتی استان، بر لزوم تجهیز آنها و رفع مشکلات‌شان تأکید و تصریح کرد: در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده ، باید کوشش و تلاشی مضاعف در تولید داشته باشیم.

 استاندار گیلان در خاتمه سخنانش به دهم اردیبهشت ماه روز خلیج فارس اشاره کرد و با تصریح اینکه واقعیات مسلم تاریخی تغییر ناپذیرند؛ گفت: خلیج فارس، خطه پهناوری است که همواره و در طول هزاران سال؛ مهد تمدن ایرانی در گذرگاه مبادلات تجارت جهانی و همچنین انرژی بوده و ریشه آن در ژرفای تاریخ و پشتوانه آن ، سابقه تمدنی ایران و همواره تجلی‌گر نام بلند آوازه ایران است.

دکتر زارع افزود: صفحات روشن تاریخ، گواه این است که خلیج‌فارس، خاستگاه تمدن بشری محسوب شده و همه گروه‌های قومی و زبانی در جای جای ایران اسلامی ازجمله ساحل نشینان سلحشور خزر، پاسدار این میراث ارزشمند بوده اند و نام بلندآوازه خلیج‌فارس برای همگان تجلی تاریخ زرین فرهنگی و شکوه نام ایران سرفراز است.

وی خاطرنشان کرد: بر نام خلیج فارس، اجماعی از ملیت های مختلف وجود دارد و هر نقشه و سندی در سده های اخیر به هر زبانی که باشد؛ جز نام واقعی خلیج فارس نام دیگری به کار برده نشده است.

استاندار گیلان همچنین روز جهانی کارگر را به کارآفرینان و تلاشگران خط مقدم تولید صمیمانه تبریک گفت.

/Guilan.ir

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا