آخرین خبرهااجتماعی

هجوم تمساح‌ها به مناطق سیل‌زده بلوچستان صحت ندارد

هجوم تمساح‌ها

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: اخبار کذب و رعب‌آور مبنی بر یورش ۳۰۰ سر تمساح به مناطق سیل‌زده جنوب استان صحت ندارد.

وحید پورمردان دوشنبه شب در این‌باره اظهار داشت: در پی انتشار اخبار کذب و رعب آور مبنی بر یورش ۳۰۰ سر تمساح به مناطق سیل‌زده، به اطلاع مردم فهیم و صبور بلوچستان می‌رساند که تاکنون هیچگونه موردی مبنی بر رویت و یا حمله تمساح به روستاییان و سیل‌زدگان مشاهده و گزارش نشده و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از آرشیو می‌باشد و اطلاعیه شماره یک این اداره کل صرفا به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی صادر شده است.

وی گفت: از اینرو به اطلاع می‌رساند یگان حفاظت این اداره کل در سراسر استان در حالت آماده باش بوده و جهت اطلاع‌رسانی و پایش در مناطق حضور فعال دارند جای هیچگونه نگرانی نبوده و فقط هوشیاری و مراقبت‌های بیشتری را از مردم مناطق سیل زده بلوچستان انتظار داریم تا انشاالله سربلند و با حداقل خطرات و تلفات از این بحران پیش آمده گذر کنیم.

پیش از این اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود، با توجه به بارندگی‌های اخیر و سیلاب به وجود آمده در جنوب این استان احتمال خروج تمساح‌ پوزه کوتاه (گاندو) از برکه ها وجود دارد که مردم باید به شدت مراقب حمله آنها باشند.

در این اطلاعیه آمده بود: پیرو بارندگی اخیر و سیلاب به وجود آمده در جنوب سیستان و بلوچستان و با توجه به سرریزشدن آب رودخانه‌ها و سدها در منطقه و به تبع آن سردی هوا، شرایط جوی، استرس و تنش در حیات وحش بویژه تمساح پوزه کوتاه(گاندو) احتمال خروج تمساح‌ها از برکه و اسیر شدن در امواج خروشان آب و به تبع آن دور شدن از زیستگاه اصلی‌شان وجود دارد.

در این اطلاعیه تاکید شده است که مردم نسبت به تردد در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ها و مناطق حاشیه‌ای که محل تجمع آب‌های راکد شده است، جدا خودداری کنند.

در اطلاعیه این اداره کل همچنین  به مردم سیستان و بلوچستان توصیه شده است که به منظور پیشگیری از وقوع حوادث تلخ و حملات احتمالی حیات وحش، در زمان مشاهده هرگونه جانور وحشی گرفتار در مناطق انسانی، مراتب را به نزدیک ترین اداره حفاظت محیط زیست اعلام کنند.

بارش باران سیل‌آسا در جنوب شرق کشور که از شامگاه پنجشنبه ۱۹ دی آغاز شده، استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت تاثیر قرار داده و سبب جاری شدن سیلاب در این استان‌ها شده است.بیشینه بارش‌ها به صورت نقطه‌ای در برخی نقاط خاص در غرب و جنوب غرب استان به ۲۰۰ میلی‌متر رسید.

شرایط در استان سیستان و بلوچستان از سایر استان‌ها وخیم‌تر اعلام شده به طوری که میزان بارش‌ها در جنوب استان نسبت به سال گذشته ۲۶ برابر شده است و در نتیجه سرریز شدن آب از پشت سدهای استان را در پی داشته است.

اکنون در سیستان و بلوچستان تعداد ۵۰۰ روستا و ۱۴ شهرستان درگیر سیل هستند و ۲۰ هزار واحد مسکونی بر اثر جاری شدن سیلاب خسارت کلی و جزئی دیده است.

امدادرسانی به روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان تنها از طریق بالگرد و یا قایق امکان پذیر است. به عنوان مثال به گفته ضیاء الحق هاشمزهی فرماندار نیکشهر امدادرسانی به آسیب دیدگان سیل به دلیل تخریب شدن راه‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی به سختی انجام می‌شود و به همین علت اعزام بالگرد برای رسیدگی به روستاهای فاقد راه در حوزه بنت و مرکزی نیکشهر ضروری است.

بر اساس این گزارش، با  وجود تلاش امدادگران، چادر، مواد غذایی بسته بندی، پتو و ملزومات پزشکی و بهداشتی و وسایل و لوازم گرمایی از اقلام ضروری مورد نیاز مردم منطقه است.

/ایرنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا