آخرین خبرهااستان هااسلایدراقتصادیبا جوانان

سیدمحمد احمدی فرماندار سابق رشت: بودجه رشت باید برابر با ۲۵ تا ۳۰ درصد اعتبار گیلان باشد/ افزایش بهره‌وری ۵۵ درصدی با بهره‌گیری از جوانان در حوزه اجرایی/ ۱۲ راهبرد اقتصاددان گیلانی برای توسعه پایدار بزرگترین شهر شمال کشور

رشت

سیدمحمد احمدی متولد ۱۳۴۴ و بزرگ شده محلات چمارسرا و سرخبنده رشت است؛ معاونت اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری گیلان و فرماندار شهرستان‌های رشت، لاهیجان و رودبار از جمله سوابق اجرایی ۲۸ ساله وی در استان گیلان است.

احمدی در طول دوران مسئولیتش در شهرستان رشت اقدامات زیربنایی بسیاری را اجرایی کرد بطوریکه جهش چشمگیری در حوزه زیربنایی و برخورداری‌های رشت در حوزه عمرانی حاصل شد.
البته بسیاری احمدی را در کنار مدیریت جهادی و بی‌تعارف، صریح گویی و پیگیرانه، مدیری خلاق می‌دانند که البته دارای روحیات خاصی است و در کار با کسی شوخی ندارد!
سید شهر باران‌های نقره‌ای مدتی هم مسئولیت هیئت ورزش مادر یعنی همان دو و میدانی بوده و ورزشکاران گیلانی خدمت وی را در مدت مسئولیتش هرگز فراموش نمی‌کنند.
از سری مصاحبه‌های در مسیر توسعه و تعالی اینبار گفت‌وگویی با سید محمد احمدی داشته که باهم می‌خوانیم:

*فراخوان هم‌اندیشی نخبگان و فرهیختگان گیلان
فرماندار سابق شهرستان رشت با بیان اینکه توسعه و پیشرفت گیلان به جز همت فرزندان این سرزمین محقق نمی‌شود؛ باید مجمع فرهیختگان و اندیشمندان گیلان با هدف کمک به اعتلای این سرزمین و با حضور نخبگان تشکیل شود، اظهار کرد: باید از آرا، نظرات، پیشنهادات و طرح های نخبگان نهایت بهره را ببریم، شاید جالب باشد که مردم بدانند بیش از ۵۱ نفر از گیلانیهای عزیز در درجه‌های بالای نظامی کشور حضوری مخلصانه و مقتدرانه دارند.
سیدمحمد احمدی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ نفر از گیلانی‌ها در دانشگاه‌های داخلی و خارجی با رتبه علمی دانشیاری و استاد تمامی مشغول فعالیت هستند، افزود: فکر می‌کنم طبق بررسی‌های ابتدایی بیش از ۴۵۰ سرمایه‌گذار گیلانی داشته باشیم که اگر از آنها برای توسعه گیلان دعوت کنیم آیا به نظر شما مشکلی در گیلان باقی می‌ماند؟!

*تصویب اعتبار برای آب‌رسانی ۱۸۰ روستای رشت
معاون سابق اقتصادی گیلان با تصریح بر اینکه بودجه رشت را با تلاش چشمگیر افزایش دادیم، رشت مرکز گیلان دارای بودجه کمتری به نسبت جمعیت و موقعیت بود و همین مسئله باعث رشد در گازرسانی، آب‌رسانی، توسعه راه‌های روستایی و تسریع در اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام شد، گفت: مثلا در دوران فرمانداری رشت تلاش کردم تا ۱۸۰ روستای این شهرستان از محل بودجه صندوق توسعه از طریق آب و فاضلاب روستایی، آب‌رسانی شود که این طرح در حال اجرا است؛ پس نشد نداریم و فقط نیازمند تلاش و همت مضاعف هستیم.
احمدی با تاکید بر اینکه البته برنامه هم مهم است؛ باید مسئولان برنامه و طرح‌محور باشند؛ بالاخره بخشی از افزایش بودجه‌ها مدیون ارائه برنامه و مطالبه‌گری مدیران است! فکر می‌کنم جوان‌گرایی اینجا هم کمک می‌کند چون نشاط جوانی در کنار تخصص و تعهد سبب حضور بیش از پیش مدیران در میدان کار و عمل می‌شود و این مسئله سبب مشاهده و لمس مشکلات و پیگیری و طرح‌ریزی برای حل آن است، خاطرنشان کرد: ما شش بخش مرکزی . خمام . خشکبیجار . لشت نشا . کوچصفهان و سنگر را داریم که حداقل دو بخش شرایط تبدیل شدن به شهرستان را دارد و شهرستان شدن خمام در مرحله نهایی است که باید تسریع شود.

*بودجه رشت باید برابر با ۲۵ تا ۳۰ درصد اعتبار گیلان باشد
استاد دانشگاه‌های گیلان با ابراز اینکه سال ۹۷ بودجه عمرانی رشت  ۱۴۷ میلیارد و۵۷۴ میلیون تومان  بود که به صورت کامل محقق نشد و برخی دستگاه ها کم کاری کردند، اظهار کرد: افزایش ۸درصدی بودجه برای سال ۹۸ بسیار ناچیز است؛ چرا که با اعتبار ۱۶۲ میلیارد و ۶۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی نیز نمی‌توان کار زیادی برای توسعه رشت انجام داد.
احمدی با تاکید به اینکه یکی از شاخص‌های بودجه، جمعیت است و یک میلیون نفر از جمعیت دو میلیون پانصدهزار نفری گیلان در رشت زندگی می‌کنند، تاکید کرد: باید تلاش شود تا مثلا از  هزار و ۴۲۷ میلیارد تومان بودجه سال ۹۸ استان گیلان، حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصد با توجه به جغرافیا و جمعیت به شهرستان رشت اختصاص یابد.

*رشت بیش از ۴۰ درصد امنیت غذایی گیلان را تامین می‌کند
فرماندار سابق رشت در پاسخ به سئوالی در خصوص بیکاری جوانان گیلانی گفت: گردشگری، کشاورزی و صنعت می‌تواند سه محور اصلی توسعه گیلان باشد و با استفاده از این سه صنعت و تقویت بخش تعاون می‌توان بیکاری گیلان را به صورت چشمگیر کاهش داد.
احمدی افزود: شهرستان رشت به عنوان مرکز استان بالغ بر ۶۲۳۳۸ هکتار از اراضی ‏شالیزاری برنج را در بخش کشاوزی دربرمیگیرد که سهم آن ۲۷درصد استان و ۱۱ درصد کشور را شامل می شود و ۲۷درصد مرغ گیلان ، ۱۴ درصد گوشت قرمز و ‏همچنین ۵۰ درصد ماهی استان گیلان را شهرستان رشت تامین می‌کند.‎
وی با بیان اینکه ۷۰هزار هکتار زمین کشاورزی در رشت وجود دارد و رشت عنوان قطب کشاورزی استان گیلان را به خود اختصاص داده که از ظرفیت کشاورزی رشت باید بیشترین بهره را در رفع مشکلات بیکاری ببریم، تصریح کرد: شهرستان رشت دارای ۲۱۴۳ هکتار باغ مثمر است که باید تلاش کنیم میزان بهره‌وری این باغ‌های میوه تا ۴۵ درصد افزایش یابد.
معاون سابق استانداری گیلان یادآور شد: آمار بیکاری جوانان گیلانی در برابر استعدادها و داشته‌های این استان مورد قبول نبوده و باید سازمان فراگیر جذب سرمایه‌گذاری در گیلان تشکیل دهیم تا بخش خصوصی و بخش تعاون در توسعه و پیشرفت استان بیش از پیش نقش‌آفرینی کنند.
احمدی گفت: گیلان دروازه اقتصادی کشور به اروپا است و تکمیل راه‌آهن به دو بندرانزلی و آستارا اقتصاد این استان و کشور را شکوفا می‌کند و باید تلاش شود این پروژه به عنوان کلیدی‌ترین پروژه گیلان طرح و روند اجرای آن تسریع شود.

*بیکاری بیش از ۵۰ هزار دانشگاهی در شهرستان رشت!
وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار در شهرستان رشت داریم که باید از ظرفیت‌های این شهرستان با همکاری بانک‌ها و حذف برخی بروکراسی اداری برای اشتغال‌زایی جوانان بهره ببریم، گفت: گیلان ظرفیت‌های بکر گردشگری دارد؛ مردم گیلان از منافع حداقلی معیشتی سفر سالانه بیش از ۳۰میلیون گردشگر به این استان کم‌بهره هستند و باید مردم را با ایجاد تعاونی‌های گردشگری در اقتصاد این صنعت سهیم کنیم.
احمدی تاکید کرد: تسریع در مکانیزاسیون اراضی شالیزاری گیلان و ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی سبب رشد اقتصادی گیلان است؛ بخش کشاورزی گیلان به تنهایی قادر به رفع معضل بیکاری جوانان گیلانی بوده و امنیت غذایی کشور و استان را تضمین می‌کند.

*افزایش بهره‌وری ۵۵درصدی با بهره‌گیری از جوانان در حوزه اجرایی
استاد دانشگاه‌های گیلان در پاسخ به سئوالی در باره اعتقاد به جوان‌گرایی گفت: بله! صد درصد؛ جزو معدود مدیرانی هستم که با جوان‌گرایی و انتقال قدرت به نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی موافقم. البته در عمل موافق بودم و شعار هم ندادم؛ وقتی فرماندار رشت، رودبار و لاهیجان بودم هم هزینه جوان‌گرایی را پرداخت کردم و با اعتماد به جوانان شاهد بودم که منتقدان جوان‌گرایی نیز بعد از مدتی اعتراف کردند که جوانان می‌توانند!
فرماندار سابق شهرستان رشت تصریح کرد: بهره وری جوانان نسبت به افراد بالای ۲۰ سال سابقه در مولفه حضور میدانی، تلاش مضاعف، پیگیری مستمر و خستگی ‌ناپذیری بیش از۳۰تا ۵۵ درصد است و باید از این نشاط بهره برد؛ کشور در دوران جنگ تحمیلی به جوانان اعتماد کرد و نتیجه‌اش پیروزی شد؛ حتی یک وجب از کشور اشغال نشد و هشت سال مردانه ایستادگی کردند؛ بروید مطالعه کنید که چند درصد فرماندهان جنگ سن بین ۲۰ تا ۲۷ سال داشتند؟
احمدی خاطرنشان کرد: معتقدم امروز در جنگ اقتصادی هستیم و در جنگ زمانی پیروز می‌شویم که خودمان را باور کنیم و جوان‌گرایی گام نخست خودباوری است.

*نیاز به اعتبار صدها میلیاردی برای احیای رودخانه‌های رشت
فرماندار سابق شهرستان‌های گیلان گفت: ببینید بحث زرجوب و گوهر رود بحث حداقل دو دهه اخیر زیست‌محیطی شهر رشت است، زمانیکه فرماندار رشت بودم مرتب به شهردار و شورای شهر پیام می‌دادم و در جلسات عنوان می‌کردم که کارهای زیربنایی انجام دهید و تکلیف طرح نهایی برای زرجوب و گوهررود را مشخص کنید.
احمدی با اشاره به تلاش‌های شورای شهر فعلی در پیگییری مستمر مشکلات زیست‌محیطی رشت در تهران و مراکز بودجه‌ای، افزود: شورای شهر یا شهرداری به تنهایی به دلیل هزینه بسیار بالای احیای رودخانه‌های زرجوب و گوهررود کاری نمی تواند بکند و باید همه برای جذب سرمایه گذار و بودجه ملی متحد شویم چرا که احیای زرجوب و گوهر رود صدها میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که با توجه به طرح‌های مختلف از ۶۰۰ تا یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
وی با ابراز اینکه نقش رسانه‌ها نیز بسیار پررنگ است؛ باید مطالبه‌گری جدی شود، بحث زرجوب و گوهررود بحث سلامت یک میلیون نفر است و باید نمایندگان مجلس، مسئولان شهری، استاندار، تشکل‌های دانشجویی، نخبگان و رسانه‌ها برای احیای زرجوب و گوهررود و تالاب عینک تلاش کنند، تصریح کرد: معتقدم زرجوب و گوهررود می‌توانند عامل خیر و وحدت نخبگان و مسئولان و سلایق مختلف سیاسی باشد و مردم یک بار دیگر بتوانند طعم وحدت و همدلی نخبگان گیلان را بچشند.

*انتصاب ۳۰ بانوی نخبه در ادوار مختلف مسئولیتی
وی با اشاره به نقش بانوان در پیشرفت و تعالی کشور، گفت: بارها عرض کرده‌ام؛ بانوان ما امروز از سطح تحصیلات بالایی برخوردار هستند؛ در مدت مسئولیتم در فرمانداری‌ها و استانداری بیش از ۳۰ نفر از بانوان را در مسئولیت‌های مختلف منصوب کردیم؛
احمدی ادامه داد: ما شعار ندادیم بانوان و برعکس عمل نکردیم! گفتیم از ظرفیت بانوان متخصص و متعهد باید برای اعتلای کشور بهره برد و این کار را اجرایی کردیم.
وی خاطرنشان کرد: البته معتقدم باید تعاونی‌های بانوان راه‌اندازی شود و بانوان کارآفرین می‌توانند در این طرح پیشگام باشند؛ بیمه بانوان خانه‌دار نیز باید به صورت ویژه اجرایی شود، هرچه در حوزه بانوان طرح‌های حمایتی انجام شود به اعتلا و تحکیم خانواده و در نهایت به حوزه فرهنگی و اجتماعی کشور کمک کرده‌ایم.

*رفع مشکلات حاشیه‌نشینی رشت در برنامه سه‌ساله
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص علل پیدایش حاشیه‌نشینی در رشت گفت: بـیش از ۳۰ درصـد جمعیـت در کشورهای در حال توسعه در منـاطق حاشیه ای سـکونت دارند، هم اکنون ۱۹ میلیون از جمعیت کشور در حدود سه هزار منطقه حاشیه‌ نشین سکونت دارند.
استاد دانشگاه‌های گیلان تصریح کرد: حدود ۸۰هزار نفر از ساکنان رشت در مناطق حاشیه‌ای و با کمترین امکانات شهری زندگی می‌کنند و مناطق حاشیه شهر رشت به اماکنی برای رشد نامتقارن کلانشهر رشت تبدیل شده و نظارتی بر ساخت و ساز در این مناطق وجود ندارد.
احمدی متذکر شد: معتقدم مشکل صدور پروانه برای زمین‌های نسقی همچون سایر کلانشهرهای کشور باید رفع شود، در برخی مناطق شاهد اسکان بیش از ۲۰هزار نفر جمعیت و احداث هزاران واحد مسکونی بدون پروانه هستیم.
وی با تاکید بر اینکه این انقلاب متعلق به مردم و به ویژه مستضعفین است و باید تلاشمان را در رسیدگی به مشکلات مردم مناطق کم‌برخوردار تسریع بخشیم، حاشیه نشینی در شهرها نیز مانند دیگر پدیده های اجتماعی، عوارض و مشکلاتی برای جامعه به همراه دارد؛ ستاد بازآفرینی مناطق حاشیه‌نشین گیلان باید تشکیل و مشکلات این بخش را به صورت تخصصی رفع کند، گفت: شهروند درجه یک‌و دو بی‌معناست؛ همه ما شهروند رشتیم و باید از خدمات عمومی به صورت یکسان بهره ببریم، مردم مناطق حاشیه رشت بارها اعلام کرده‌اند که آماده دریافت پروانه و سیر مراحل قانونی هستند و باید به این مطالبه مردم پاسخ مناسب و روشن داد.
معاون سابق استاندار گیلان ادامه داد: در ایجاد معضل حاشیه‌نشینی در رشت به دنبال مقصر نباشیم؛ باید رو به آینده فکر کرد و واکاوی مشکلی که در دو دهه ایجاد شده کمک چندانی به ما نمی‌کند و معتقدم با همدلی مردم و مسئولان می‌توان بسیاری از مشکلات مناطق حاشیه‌نشین را در بازه کمتر از یکساله رفع کرد و معتقدم معضل حاشیه‌نشینی در رشت در برنامه سه تا ۵ ساله قابل رفع است.

*۲۶ محله رشت در بافت فرسوده قرار داد
احمدی با ابراز اینکه شهر رشت با ۷۱۷ هکتار بیشترین بافت فرسوده را در بین ۵۲ شهر گیلان دارد و برای نوسازی بافت‌های فرسوده رشت نیز در کنار رفع معضل حاشیه‌نشینی تلاش شود، اظهار کرد: بافت فرسوده شهر رشت از ۲۶ محله عرفی تشکیل شده و تعداد کل پلاک های بافت فرسوده ۳۱۳۷۲ است که از این تعداد ۲۴۰۲۰ پلاک مسکونی هستند . فعالیت های تجاری و عمده اعم از مجتمع های تجاری و بازارچه ها در مرکز شهر قرار گرفته‌اند و فعالیت عمده سایر محدوده ها مسکونی است.

وی افزود: حدود ۲۰ درصد از جمعیت کل شهر رشت در محدوده بافت فرسوده زندگی می کنند . تراکم جمعیتی در محدوده بافت فرسوده زیاد است و احداث مشارکتی، تسریع در اعطای تسهیلات بانکی با کمترین سود، تجمیع خانه‌های کوچک برای نوسازی و حمایت ویژه دولت از شهرداری‌ها با دعوت انبوه‌سازان و حمایت از آنان می‌تواند در کاهش میزان بافت فرسوده رشت موثر باشد.

*راه‌اندازی حداقل ۱۰۰ خانه ورزشی در شهرستان رشت

استاد دانشگاه‌های گیلان در ادامه سئوالات خبرنگاران با اشاره به اینکه حدود ۸۵ هزار ورزشکار به طور سازمان یافته در گیلان مشغول به فعالیت که بیش از ۳۰درصد ورزشکاران به شهرستان‌های رشت و بخش‌های تابعه اختصاص دارد، تصریح کرد: سرانه ورزشی شهرستان رشت بسیار پایین است و با توجه به اتعدادهای ورزشی و کارنامه ورزش همگانی و قهرمانی شهرستان رشت برای احداث و ایجاد خانه‌های ورزش شهری و روستایی در حداقل ۱۰۰ نقطه تلاش شود.
احمدی افزود: خانه‌های ورزش در شهرها و روستاها می‌تواند به مراکز استعدادیابی ورزش نیز تبدیل شده و جوانان مستعد را به ورزش کشور معرفی کند.در راه‌اندازی این خانه‌ها بیمه‌ها نیز می‌توانند نقش‌آفرین باشند چرا که ترویج ورزش همگانی در نهایت سبب کاهش بیماری‌ها و کاهش چشمگیر پرداخت خسارت توسط بیمه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: سالانه صدها نفر متخصص علوم ورزشی در دانشگاه گیلان و دانشگاه آزاد اسلامی استان فارغ‌التحصیل می‌شوند واین فارغ التحصیلان در کنار قهرمانان ورزشی گیلان نیز می‌توانند در خانه‌های ورزش و فعالیت آن نظارت و به عنوان مربی پاره‌وقت و تمام وقت بکارگیری شوند.

مطالب پیشنهادی

‫2 دیدگاه ها

  1. جناب آقای احمدی ، سید بزرگوار شهردار بودن برازنده شماست امیدوارم در آینده یکی از وزیران یا رییس جمهور کشور ما باشید

  2. جناب آقای احمدی شهردار محترم رشت از معدود مسوولینی هستن، روزی که ملاقات مردمی داشتن بسیار مودبانه و محترمانه به صحبت‌های ما توجه کردن خداوند شما را حفظ کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا