آخرین خبرهااجتماعی

راهکاری جز واقعی شدن قیمت دارو برای حذف رانت در سیستم دارویی وجود ندارد

دارو

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر اینکه راهکاری جز واقعی شدن قیمت دارو برای حذف رانت در سیستم دارویی وجود ندارد، گفت: اگر تنها قیمت دارو افزایش یابد و سوبسیدها از طریق بیمه به دست مصرف‌کنندگان نرسد فشار زیادی به دهک‌های پایین وارد می‌شود.

محمدحسینقربانی ، با تاکید بر ضرورت واقعی شدن قیمت دارو، گفت: وقتی تورم در کشور به صورت چشمگیری افزایش یابد و محصول نهایی با قیمت واحد عرضه نشود به طور قطع منجر به ایجاد رانت و قاچاق می‌شود

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه با چند نرخی شدن ارز، رانت و فساد عظیمی ایجاد شد، افزود: رانت نه تنها در حوزه دارو بلکه در تمامی حوزه ها وجود دارد و وقتی قیمت تمام شده محصول نهایی با هزینه آن مطابقت نداشته باشد از کیفیت کاسته خواهد شد و از سویی  افزایش قاچاق را به دنبال دارد.

قیمت‌ تمام شده دارو باید متناسب با هزینه های تولید و سود قانونی نهایی باشد

وی واقعی شدن قیمت دارو را مهمترین راهکار حذف رانت در سیستم دارویی کشور دانست و تصریح کرد: قیمت‌ تمام شده باید متناسب با هزینه‌های تولید و سود قانونی و مارکتینگ محصول نهایی باشد.

اگر قیمت دارو بدون ارائه سوبسید صورت گیرد فشار زیادی به دهک‌های پایین وارد می‌شود

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس دهم یادآور شد: از آنجایی که دارو کالای استراتژیک است با واقعی‌کردن قیمت داروها پرداختی‌ها از جیب مردم افزایش می‌یابد بنابراین برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کاهش فشار بر دوش مردم باید سوبسید و یارانه از طریق بیمه‌ها به گیرندگان خدمت ارائه تا از رانت جلوگیری شود و از سویی باور داریم که دارو به دست مصرف‌کننده می‌رسد البته اگر تنها قیمت دارو افزایش یابد و سوبسیدها از طریق بیمه به مصرف‌کنندگان نرسد فشار زیادی به دهک های پایین و نیازمندان وارد می‌شود.

قربانی یادآور شد: پس از حامل‌های انرژی بالاترین سوبسیدها به حوزه دارو اختصاص می‌یابد اگر این روند ادامه داشته باشد کارخانه‌های تولید داخل در معرض خطر ورشکستگی و تعطیلی قرار می گیرند.

/جارستان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا