آخرین خبرهااستان هافرهنگی و هنری

برگزاری نشست خبری چهارمین جشنواره جوکول

جشنواره جوکول

نشست خبری برگزاری چهارمین جشنواره جوکول به منظور پیگیری و آغاز فرآیند ثبت ملی این محصول در تالار گفتگوی عمارت تاریخی شهرداری رشت برگزار شد.

به گزارش تدبیرشرق،محمدحسن عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر با اشاره بر اینکه نسل جوان از فواید این برنج نارس (جوکول) بی اطلاع هستند، گفت: در سراسر گیلان وقتی دو هفته به برداشت برنج باقی مانده است، جوکول برداشت میشود.

وی در ادامه با ذکر اینکه از این گیاه ۶۰ نوع فرآورده خلاقانه تولید میشود، افزود: جوکول را میتوان یکی از ابتکارات گیلانی ها دانست که متاسفانه برای حفظ و گسترش آن تبلیغ زیادی نشده است.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای شهر رشت همچنین خواستار همت و کمک اداره جهاد کشاورزی و اداره میراث فرهنگی برای ثبت ملی شدن این محصول شد و عنوان کرد: این آیین باید به همه معرفی شود تا افراد بومی و گردشگران با آن آشنا شوند.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت با بیان اینکه جشنواره امسال چهارمین جشنواره جوکول است، گفت: هدف از برگزاری جشنواره هایی از این قبیل احیای آداب و سنن گذشتگان است.

علیرضا حسنی از برگزاری این جشنواره به مدت چهار روز در پیاده راه فرهنگی رشت خبر داد و تلاش اداره میراث فرهنگی را جهت ملی کردن این جشنواره ارج نهاد و افزود: این جشنواره همراه با فعالیت های جانبی شامل موسیقی محلی، بازی های بومی محلی و ارائه صنایع دستی است.

در ادامه رضا حقی، دبیر اجرایی این جشنواره نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: در استان ۸ جشنواره جوکول برگزار میشود اما در هیچکدام چرخه جوکول تعریف نشده است.

وی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان این محصول بجای تولید انبوه تولید خانگی دارند و لازمه پیشرفت شان سرمایه گذاری است، اضافه کرد: جنبه توریستی فقط یک مزیت این جشنواره است که باید با کمک ادارات این توانایی به رخ همگان کشیده شود.

 
/rasht.ir

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا