دسته‌بندی نشده

میراث فرهنگی گیلان خبر داد: شناسایی بقایای یک شهر تاریخی در املش/ آغاز گمانه‌زنی در محوطه باستانی کهنه گوراب

میراث فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: بقایایی از شهر تاریخی کهنه گوراب واقع در منطقه املش شمالی توسط کارشناسان باستان‌شناسی شناسایی و کشف شد.

به گزارش تدبیر شرق، گمانه‌زنی در محوطه باستانی کهنه گوراب (لگموج) شهرستان املش به منظور ایجاد سایت موزه آغاز شد.

شهرود امیرانتخابی با اعلام این مطلب افزود: این محوطه در بین روستای کهنه گوراب، شکرپس و لگموج از توابع دهستان املش شمالی و بخش مرکزی شهرستان املش قرار دارد. امروزه این محوطه در مالکیت اهالی روستای کهنه گوراب است. بخشی از محوطه کاربری کشاورزی (کشت برنج و باغ چای) و مسکونی دارد. قسمت‌های زیادی از محوطه فوق بر اثر کاوش غیرمجاز و احداث جاده تخریب شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: بر اساس مطالعات اولیه و پراکنش قطعات سفال و کاشی به نظر می‌رسد محوطه همزمان با قرن ۸ تا ۱۱ هجری تقریبا معاصر با فرمانروایی حاکمان آل کیا در منطقه و قابل تطبیق با متون تاریخی باشد. پراکنش فراوان سفال سقف، کاشی، سفال منقوش، پی سنگی و آجری بناهای تخریب‌شده، گذر شاهراه عباسی از کنار این محوطه همگی حاکی از وجود سایتی با ارزشِ فراوان، مربوط به دوران اسلامی در منطقه شرق گیلان (بیه پیش) است.

وی افزود: به نظر می‌رسد کهنه گوراب به عنوان یکی از روستاهای اقماری شهر تمیجان مطرح بوده است زیرا فاصله محوطه از شهر تمیجان و پل تاریخی آن تقریبا ۳ کیلومتر است. با سقوط سلسله سلاطین کیایی در سال ۱۰۰۰ هجری قمری، شهر تمیجان و روستاهای اطراف آن رو به خرابی رفت.

امیرانتخابی در پایان گفت: امید است در فصول آینده با همکاری سازمان‌های مربوطه در انجام کاوش‌های دقیق باستان‌شناسی، زوایای تاریک این محوطه غنی اسلامی بر ما آشکار گردد. این گمانه‌زنی از تاریخ ۲۰/۰۳/۹۸ تا ۱۸/۰۴/۹۸ اعتبار دارد.

/دیارمیرزا

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا