استان ها

رئیس سازمان مدیریت گیلان: ظرفیت های طبیعی به طور بهینه مورد استفاده قرار گیرد

ظرفیت های طبیعی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان بر ضرورت بررسی ابعاد اقتصادی، فرهنگی، جمعیتی و معماری زلزله سال ۶۹ رودبار تأکید کرد و خواستار استفاده بهینه از ظرفیت‌های طبیعی شد.

به گزارش تدبیر شرق ، کیوان محمدی روز پنجشنبه در چهل و هفتمین نشست تخصصی توسعه که با موضوع توسعه پایدار و مخاطرات طبیعی به مناسبت سالروز زلزله سال ۶۹ رودبار و منجیل در رشت برگزار شد، افزود: وقوع سیل و زلزله جامعه ما را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد از این‌رو، باید برنامه‌هایی در این ارتباط داشته باشیم تا بتوانیم ضمن کاهش خسارات مالی و جانی ناشی از بلایای طبیعی، نهایت بهره برداری را از آنها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه از ظرفیت‌های طبیعی استفاده خوبی نمی‌شود، به هزینه بالای تولید یک مترمکعب آب شیرین از آب شور دریای خزر یا خلیج فارس اشاره و خاطرنشان کرد: در جریان سیل ابتدای امسال ۴۰ میلیارد مترمکعب باران طی دو هفته بارید، اما همه از دست رفت و حتی مناطق درگیر سیل اکنون با کم آبی مواجه هستند که نشان می‌دهد از ظرفیت‌های طبیعی استفاده خوبی نمی‌کنیم.

محمدی با اشاره به زلزله خیزی استان گیلان یادآور شد: یکی از دستاوردهای زلزله سال ۶۹ رودبار و منجیل این است که موزه میراث روستایی را احداث کردیم و در واقع این موزه نشان می‌دهد باید از دانشی که در معماری خانه‌های روستایی وجود داشته، استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه تورهای گردشگری خارجی بارها از موزه میراث روستایی گیلان بازدید کرده‌اند، متذکر شد: گسل‌ها و مناطق زلزله خیز گیلان نیز می‌تواند نمونه‌های خوبی برای دانشجویان رشته‌های مرتبط با زمین شناسی از سراسر دنیا باشد.

وی توسعه را محور اصلی نشست‌های سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان عنوان و تصریح کرد: توسعه ابعاد مختلفی دارد و اگر همه ابعاد توسعه برای ما تبیین و روشن نشود و جزئی از زندگی روزمره ما نباشد، توسعه پایدار اتفاق نخواهد افتاد.

۳۴ دقیقه بامداد سال ۱۳۶۹ زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۴ ریشتر شهرهای رودبار و منجیل در استان گیلان و طارم در استان زنجان را لرزاند. بدنبال این زلزله سه شهر منجیل، رودبار و لوشان و روستاهای پیرامون و شمال غرب زنجان در ناحیه طارم علیا، تقریباً به طور کامل ویران و یا به شدت تخریب شدند. در اثر این زمین لرزه بیش از ۳۵ هزار نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و هزاران نفر نیز بدنبال وقوع این زلزله آسیب‌های جسمی و روحی دیدند و بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب و ۵۰۰ هزار نفر بی خانمان شدند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا