یادداشت

موبایل آباد کدخدا ندارد /گزارشی از بازار سیاه تعمیرات تلفن همراه!

تلفن همراه

کاربرد تلفن همراه پس از ورود گوشی های هوشمند به دنیای تکنولوژی به طور کامل تغییر کرد و دیگر تنها وظیفه برقراری تماس و ارسال پیام را عهده دار نیست، بلکه زندگی کاری و شخصی اکثر کاربران، به تلفن های همراه هوشمند گره خورده است و متاسفانه همین امر باعث شده تا شاهد ایجاد و رشد بازارهای سیاه بسیاری در دنیای پرهیاهوی آن‌ها باشیم.

به گزارش تدبیرشرق، هزینه بالایی که از جانب تعمیرکاران تلفن همراه به خاطر نا آگاهی کاربران در بازارهای تخصصی موبایل به مشتریان تحمیل می شود قابل باور نیست، حالا اما در کنار بازار سیاه ارائه خدمات موبایلی، بازار سیاه تعمیرات گوشی های هوشمند نیز جای خود را باز کرده و با توجه به عدم نظارت کافی در این بازار و همچنین نبود کارشناسان خبره و عدم وجود تعرفه گذاری، عرصه برای سوءاستفاده‌ی سودجویان فراهم گشته است. کارشناسان امر معتقدند روزانه بیش از ۳۰ هزار مشتری برای رفع مشکلات فنی موبایل های خود به تعمیرکاران مختلف و بعضا متفرقه رجوع می‌کنند و هیچ ساز و کار مشخص یا استانداردی در این زمینه وجود ندارد.
در این میان یک کارآفرین، با درک این خلا، اقدام به راه اندازی مجموعه ای کرد تا با تجمیع جمعی از متخصصان صاحب تجربه در بازار تلفن همراه، به شکل منسجم و به روز و کارآمد نیاز بازار را پاسخگو باشد و کسب درامد نیز کند. این مجموعه که “موبایل آباد” نام گرفت در سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد و میثم دادخواه، بنیان‌گذار و مدیرعامل آن می گوید هم اکنون بیش از ۱۳۰ نمایندگی در سراسر کشور دارند که به مشتریان آنها خدمات تعمیرات ارائه می‌کند.
نمایندگانی که تا پیش از این، میزان مهارتشان تنها توسط کارشناسان تایید می شد، امروزه علاوه بر آن، باید در دوره های موبایل آباد که زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و با آخرین متد و جدیرترین نکات علمی در مورد تعمیرات تلفن همراه برگزار می گردد، شرکت نمایند.
اما باز با همه این احوال هستند مشتریانی که شاکی هستند و متاسفانه بواسطه عدم نظارت دقیق مدیران موبایل آباد، همچنان سردرگم در تعمیر گوشی تلفن همراه خود هستند. حتی در جدیدترین شکواییه یکی از مشتریان نماینده این مجموعه مثلا معتبر، به راحتی در قبال مشکلی ایجاد شده برای گوشی یکی از مشتریان خود می گوید: به ما ربطی ندارد.
به گزارش خبرنگار ما، امیر یکی از کاربران گوشی آیفون ۶، وقتی در کمتر از یکسال در استفاده از تلفن همراه خود دچار مشکل شد اقدام به برقراری ارتباط با نماینده تعمیرات این برند معروف در یکی از شهرهای شمالی کشور کرد اما نماینده مذکور علیرغم دریافت هزینه هنگفت وقتی ناتوان از حل معضل شد نه تنها مبلغ را برنگرداند بلکه شواهد نشان از خیانت در امانت می دهد.
وی در توضیح این ماجرا گفت: اواسط دی ماه سال گذشته، وقتی صفحه لمسی و باتری گوشی دچار مشکل شد از طریق سایت موبایل آباد اقدام به ثبت نام در سامانه کردم تا مرا به نزدیک ترین نمایندگی تعمیرات معرفی نماید. این اتفاق دو روز دیگر رخ داد و نماینده موبایل آباد در یکی از شهرهای دیگر شمال با من تماس گرفت و من نیز در مراجعه حضوری ضمن تحویل گوشی جهت تعمیر به آنها، یک کد رهگیری دریافت کردم.
وی ادامه داد: بعد از سه هفته این نماینده محترم تماس گرفت و گفت گوشی تعمیر شد اما روی نرم افزار گوشی apple ID دیگری ثبت شده که با apple ID من متفاوت بود و در اثر زدن پسورد اشتباه، گوشی کاملا قفل شده و قابل استفاده نیست. من جهت تحویل گوشی مراجعه کردم، هزینه هنگفت تعمیر را پرداخت نموده ام و منتظر بودم گوشی با اپل آیدی من باز شود اما انتظار من بیهوده بود از همین رو مشکوک شده و از نماینده درخواست کردم جهت چک کردن شماره سریال، گوشی را باز نماید که در کمال تعجب دیدم شماره سریال روی جعبه و روی گوشی با شماره سریال روی برد همخوانی ندارد این بدان معناست به احتمال فراوان برد گوشی عوض شده باشد.
این کاربر زیان دیده افزود: چند هفته تلفنی با مسئولان موبایل آباد در ارتباط بودم تا مشکل من را برطرف نمایند اما آنها به جای حل معضل گفتند به آنها ارتباطی ندارد و من باید برای حل مشکل از نماینده آنها به اتحادیه شکایت ببرم، این در حالی است که سایت موبایل آباد دارای نماد اعتماد الکترونیکی است و برخورد اینگونه آنها با مشتریان عجیب به نظر می‌رسد.
امیر اضافه کرد: خواستم نماینده موبایل آباد در شهرستان را از تصمیم شکایت خود مطلع نمایم که در کمال تعجب دیدم این نماینده مدتی است در نمایندگی حاضر نشده و به تلفن های من نیز جواب نمی‌دهد واقعا جای تعجب دارد نمایندگی یک شرکت مثلا معتبر چگونه به راحتی مشتریانش را قال می گذارد و اینگونه با مشتریان خود بر خورد میکند و نه تنها مشکلی را برطرف نمی‌کند بلکه مشکلی به مشکل آنها اضافه می نماید.
نگارنده نیز تلاش کرد نه جهت تعمیر موبایل مشتری، بلکه برای بررسی برخورد مدیران و پرسنل این شرکت رفتارشان را واکاوی نماید که متاسفانه نه تنها پرسنل، بلکه معاون پشتیبانی و حتی مدیرعامل این مجموعه نیز در سرکار گذاشتن مشتریان ید طولایی دارند و در واقع باید گفت موبایل آباد کدخدا ندارد و هرگونه که دوست داشته باشند رفتار می کنند.
از همین رو چاره ای جز شکایت به مراجع قضایی برای امیر و امثال امیر باقی نمی ماند. شکایتی که ماه ها آنها را در راهرو های دادگاه ها سرگردان تر از قبل خواهد کرد.

صاحب مقصودی

 

مطالب پیشنهادی

یک دیدگاه

  1. متاسفانه من هم در دامشون افتادم و واقعا شرکت بی اخلاقیه و تعمیر کاری هم که من ازش در همدان سرویس گرفتم افتضاح بود.
    برای حل یه مشکل اسکرین ساده تقریبا ۱ماه و نیم من مجبور شدم تلفن دست بگیرم و با پشتیبان هاشون صحبت کنم آخرش هم گفتن کاری از ما ساخته نیست و گوشی من کاملا در شرایط قبل از تعمیرشه. چون تعمیر کار تشخیص نداده روی قاب و شاسی مشکل دار نباید اسکرین نو بچسبونه تا دوباره به مشکل نخوره. سوالم اینه که پس این فرد تو اون مجموعه چی یاد گرفته؟ آخر هم حاضر نشد هیچ کاری بکنه و به راحتی گوشیو روی من قطع کرد.
    به اضافه اینکه برای قطعاتشون بالاترین قیمت بازار رو میگیرن اگر چک کنید و برخلاف آنچه که در سایت گفتن حاضر به ارایه هیچگونه ضمانت اصالت کالایی نیستن.
    گلسی که روی گوشی من زده نیم سانتی متر از هر طرف کوچکتر از اسکرین منه!
    نکته بعدی اینه که پشتیبان های فنی شرکت تمام توجهشون به حرف نماینده اس و هیچ ارزشی برای کیفیت سرویس قایل نیستن و به راحتی میگن ما کاری نمیتونیم انجام بدیم.
    پنل کاربری سایت هم پر از ایراد و اشکاله و نه میشه سفارشات رو دید و نه میشه فاکتور رو دید و نه میشه درست پیگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا