آخرین خبرهااسلایدرعلم و تکنولوژی

جف بزوس: برای نجات زمین باید ماه را قابل سکونت کنیم

جف بزوس

آمازون اولین کنفرانس re:MARS خود در لاس وگاس را برگزار کرد که موضوع اصلی اش تکنولوژی هایی چون هوش مصنوعی و رباتیک بودند. جف بزوس، مدیرعامل بلو اوریجین در این کنفرانس اعلام کرد دلیل اصلی توسعه یک ماه نشین بسیار بزرگ، در دسترس کردن سفر به ماه مانند سفر با هواپیما است؛ زیرا به عقیده او تنها راه نجات بشریت کلونی سازی (قابل سکونت کردن) فضاست و این کار را باید از ماه شروع کرد.

جف بزوس می خواهد زیرساخت های لازم برای سفرهای فضایی را توسعه دهد

ماه گذشته جف بزوس از فرودگر ماه این شرکت به نام ماه آبی رونمایی کرد که هدف اصلی اش رساندن طیف وسیعی از محموله ها به ماه است تا حضور پایدار انسان در این قمر را میسر کند. بزوس گفت استفاده از ماه بخشی از برنامه هایش برای نجات بشریت از طریق توسعه زیر ساخت های لازم برای قبل سکونت کردن فضاست. او در این باره گفت:

«به نظرم ما برای نجات زمین باید به فضا برویم. اگر تصمیم به گسترش این تمدن داریم باید جا به جا شویم، و من درباره چیزی صحبت می کنم که نه تنها نسل ما، بلکه فرزندانمان و حتی فرزندان آن ها هم باید روی آن کار کنند. این کاری نیست که همین نسل به تنهایی قادر به انجامش باشد.»

به نظر جف بزوس ماه به چند دلیل بهترین نقطه برای شروع این کلونی سازی است. در ماه آب به شکل یخ یافت می شود، با زمین تنها سه روز فاصله دارد، از انرژی خورشیدی بهره مند است و به دلیل جاذبه کم، بلند کردن یک پاوند (تقریبا ۴۵۳ گرم) بار از سطح آن یک ۲۴ام زمین انرژی لازم دارد: «برای انجام کارهای بزرگ در فضا باید از منابع فضایی استفاده کنیم، و ماه برای این کار عالی است.»

کلونی سازی ماه

پس تکلیف زمین چه می شود؟

بزوس عقیده دارد بعد از این زمین نباید محل احداث کارخانه هایی باشد که سیاره را نابود می کنند. از نظر او صنایع سنگین باید از زمین به مکان های دیگری انتقال یابند و از سیاره مان تنها برای سکونت و صنایع سبک استفاده کنیم. بزوس باور دارد اگر بشریت بخواهد از این هم بیشتر رشد کند، چاره ای نداریم جز اینکه تولیداتمان را در مکان دیگری انجام دهیم.

بزوس می داند که توسعه زیرساخت بسیار گران تمام خواهد شد، اما می گوید:

«ما آمازون را با سرمایه ای اندک راه اندازی کردیم زیرا زیرساخت های لازم مانند سیستم حمل و نقل، پست و اینترنت از قبل موجود بود. امروزه نمی توان یک کمپانی فضایی را از گاراژ منزل راه اندازی کرد زیرا زیرساخت های لازم برای آن وجود ندارند. من می خواهم با بلو اوریجین به توسعه این زیرساخت ها کمک کنم تا نسل های آینده طوری که من از سیستم حمل و نقل روی زمین استفاده کردم از آن بهره مند شوند.»

طبق گفته های مدیرعامل آمازون، اگر زیرساخت های مورد نیازش در سال ۱۹۹۴ وجود نداشتند راه اندازی این شرکت هم به میلیاردها دلار سرمایه احتیاج داشت.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا