اجتماعی

کلزا جایگزین محصولات کشت دوم در برخی از شالیزارها می‌شود

کشت دوم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: از وزارتخانه خواسته ایم ضمن معرفی ماشین آلات مناسب برای تولید کلزا در شالیزار، مشوق های مالی چون تعیین قیمت مناسب خرید و یا اختصاص رایانه در این باره در نظر بگیرد تا شالیکاران با تمایل بیشتری کلزا را جایگزین محصولات کشت دوم از جمله باقلا و انواع سبزی کنند.

به گزارش  تدبیر شرق، مسعود الماسی با اشاره به اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی کشت متناوب کلزا با دیگر محصولات از جمله گندم، بصورت یک سال در میان برای پایداری تولید گندم است، گفت: برای افزایش میزان تولید و بر اساس دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر توسعه کشت دانه‌های روغنی با هدف تامین روغن خوراکی مورد نیاز کشور، پیشنهاد کشت کلزا به عنوان محصول کشت دوم در ۳تا۵ هزار هکتار شالیزار را به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کرده‌ایم .

وی افزود: البته کشت کلزا در این شالیزارها مستلزم فراهم شدن الزاماتی چون معرفی بذر زودرس، فراهم شدن ماشین آلات کاشت و برداشت کلزا در شالیزارهاست که این موضوع را در قالب درخواستی به وزارتخانه اعلام کرده‌ایم و قرار است تصمیمات نهایی در این رابطه تا چند روز آینده در نشستی در وزارتخانه گرفته شود.

الماسی خاطرنشان‌ کرد: موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی قرار است برای سال آینده یک رقم جدید زودرس که متناسب با شرایط جلگه در گیلان باشد، معرفی کند تا برداشت کلزا با کشت برنج تداخل نداشته باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: از وزارتخانه خواسته ایم ضمن معرفی ماشین آلات مناسب برای تولید کلزا در شالیزار، مشوق های مالی چون تعیین قیمت مناسب خرید و یا اختصاص رایانه در این باره در نظر بگیرد تا شالیکاران با تمایل بیشتری کلزا را جایگزین محصولات کشت دوم از جمله باقلا و انواع سبزی کنند.

مسعود الماسی با بیان اینکه شالیزارهایی را برای این کار انتخاب می کنیم که قابلیت ایجاد زهکش برای هدایت باران های نیمه دوم سال را داشته باشد، گفت: برای اینکه کلزا کاران مشکلی در خرید بذر، تامین نهاده ها و فروش محصول نداشته باشند، یا شرکت های پشتیبان کلزا را افزایش می‌دهیم و یا از شرکت ها می خواهیم که سطوح بیشتری از مزارع را در پوشش خود قرار دهند.

/ایسنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا