استان هااقتصادی

محمدصادق حسنی:درمدیریت بحران ارزضعیف عمل شد

ارز

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با تاکید بر اینکه در خصوص مدیریت بحران ارز بسیار ضعیف عمل شد، خاطرنشان کرد: قرار بود ارز به کالاهای واسطه ای که کارخانجات نیاز دارند اختصاص پیدا کند اما متاسفانه چای و موز وارد شد.

محمد صادق حسنی در پاسخ به سئوالی در خصوص معضل بیکاری در گیلان و کشور اظهار داشت: اهمیت شغل آنقدر زیاد است که چند سال است در مورد تولید ملی و اشتغال صحبت می‌شود و مقام معظم رهبری چند سال است که نامگذاری هر سال را در چارچوب اشتغال و تولید مطرح می کنند.

وی با بیان اینکه من عامل هشتاد تا نود درصد این معضل را قاچاق و واردات می‌دانم، گفت: بسیاری از تولید کنندگان و شرکت‌ها با هزار مشکل و با وام و تسهیلات تولید می‌کنند و اشتغال ایجاد می‌کنند، این در حالی است که هزینه تولید در کشور بالاست و وام ها با بهره بالا پرداخت می‌شوند. بعد از شش ماه و یا یک سال که تولید به بازار آمد و شناخته شد و مردم برای خرید آن اشتیاق نشان دادند، سود شرکت و تولید بالا رفت مسئولی که از رانت استفاده می‌کند آن محصول را کاهش داده، قاچاق و واردات انجام می‌دهد و این بزرگترین معضل در بیکاری است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه برای واردات مواد اولیه کارخانجات و تولید، ارز ۴۲۰۰ اختصاص دادیم ولی مدیریت خوبی انجام نشد، گفت: ما ارز۴۲۰۰ تخصیص دادیم به مواد اولیه ولی در آمارها دیدیم ارز اختصاص داده شده برای واردات چای و موز استفاده شده است.

نماینده رشت افزود: همان موقع به وزیر گفتم وقتی در مورد چای ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می‌دهید اولا بیکاری ایجاد می‌کنید و ثانیاً جلوی صادرات چای ما را می‌گیرید و معضل برای ما ایجاد می‌کنید.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با تاکید بر اینکه در خصوص ارز و مدیریت آن بسیار ضعیف عمل شد، خاطرنشان کرد: قرار بود ارز به کالاهای واسطه ای که کارخانجات نیاز دارند اختصاص پیدا کند اما متاسفانه چای و موز وارد شد. وقتی چای وارد شود دیگر عرضه برای چای داخلی ایجاد نمی‌شود و چای ما از ارزش می افتد .

وی با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز بهترین فرصت را برای صادرات چای داخلی فراهم کرده بود، گفت:چرا باید برای واردات چای خارجی ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی بدهیم ولی چای داخلی‌مان را نتوانیم صادر کنیم.

/ایلنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا