آخرین خبرهااجتماعیاستان هافرهنگی و هنریفوری

در نشست مدیریت شهری با مدیرکل میراث فرهنگی گیلان مطرح شد؛ تغییر کاربری ۲ عمارت تاریخی «میرزا خلیل رفیع» و «عمارت بلدیه» رشت

عمارت میرزا خلیل رفیع

 طی نشستی با حضور مدیرکل میراث فرهنگی گیلان و اعضای شورای شهر رشت موضوع تغییر کاربری دو عمارت تاریخی «میرزا خلیل رفیع» و «عمارت بلدیه» رشت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش مهر، بعدازظهر پنجشنبه «رضا علیزاده» مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با «امیرحسین علوی»  رئیس شورای شهر رشت در ساختمان شورا دیدار و گفتگو کرد. این دیدار با محوریت موضوع همکاری مشترک میراث فرهنگی و شهرداری رشت در زمینه تغییر کاربری عمارت میرزا خلیل رفیع به «موزه مشروطه» و عمارت بلدیه به «موزه شهر» برگزار شد.

در این دیدار که مدیران و معاونان هر دو دستگاه نیز حضور داشتند بسیاری از مسایل میراثی از ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی تا موضوع برگزاری جشنواره خلاق خوراک در آذرماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گرچه در زمستان گذشته علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با حضور در دفتر استاندار گیلان تفاهم نامه ای امضا کرد که عمارت تاریخی بلدیه رشت به عنوان موزه منطقه ای تغییر کاربری یابد، ولی به دلیل  اینکه که مالکیت عمارت از مدیریت شهری خارج می شود شورای شهر رشت با این طرح مخالفت کرد.

حال در نشست مشترک پنج شنبه مقرر شد زمینی در محدوده تالاب عینک برای احداث موزه منطقه ای گیلان تخصیص یابد و با همکاری مشترک اداره کل میراث فرهنگی گیلان و مدیریت شهری، عمارت بلدیه مرمت و به عنوان موزه شهری تغییر کاربری یابد.

انتظار شهروندان برای اجرایی شدن موزه مشروطه و موزه منطقه ای گیلان

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان در این نشست وعده داد که برای همکاری های دو جانبه دیدار مشترکی هم بین شورای شهر و مدیریت شهری با حسن طالبیان معاون میراث کشور برنامه ریزی کند.

رضا علیزاده با تأکید بر اینکه برای صدور مجوز مرمت بناها، معرفی ناظر پروژه مورد تایید میراث و انتقال اسناد مشروطه گیلان و تجهیز موزه شهر همکاری لازم با شهرداری رشت انجام می شود، افزود: تاکنون چند جلسه در زمینه موزه مشروطه و موزه منطقه ای گیلان برگزار شده و بازتاب خبری هم داشته و شهروندان انتظار اجرایی شدن آن را دارند.

وی با اشاره به نشست با رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در این باره اظهارکرد: تفاهم نامه نخست که باید برای اساس آن ساختمان شهرداری در تملک میراث قرار گیرد اصلاح شده و میراث صرفا برای ایجاد موزه منطقه ای به نفع شهر فرصت سازی می کند.

علیزاده همچنین با تأکید براینکه استفاده چند وجهی از عمارت بلدیه مورد تایید میراث نیست، اظهارکرد: می توانیم این موزه  را در حوزه های مختلف ایجاد کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه در زمینه ایجاد موزه مشروطه هم اداره میراث شهرستان رشت و هم سازمان میراث فرهنگی آماده همکاری هستند، افزود: سهم هر دو دستگاه مشخص شده است. گیلان نقش قابل ملاحظه ای برای به نتیجه رسیدن مشروطه داشته و اگر نتوانیم این موزه را ایجاد کنیم نقش خود را نادیده گرفته ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این اداره کل در زمینه مرمت شهرداری، تجهیز و صدور مجوز همکاری های لازم را انجام خواهد داد، تصریح کرد: برای تبدیل کردن شهر رشت به مقصد گردشگری نیازمند یک مانفیست هستیم که در سطح ملی تصویب شود.

لزوم ایجاد مشوق برای احیاکنندگان بناهای میراثی

در ادامه این جلسه رئیس شورای شهر رشت ضمن ابراز خرسندی از تعامل خوب مجموعه میراث فرهنگی با مدیریت شهری، اظهار کرد: پیرو مصوبات شورا و جلسات کشوری که با معاون سازمان میراث فرهنگی کشور داشتیم باید همکاری دو جانبه ای پیرامون راه اندازی موزه مشروطه و همچنین تبدیل عمارت تاریخی شهرداری به موزه بلدیه یا موزه شهر بین دو دستگاه شهرداری و میراث فرهنگی استان صورت گیرد.

امیر حسین علوی به دیدار خود با «علی اصغر مونسان» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد و گفت: پیش از این نیز مذاکراتی برای تغییر کاربری ساختمان تاریخی بلدیه صورت گرفته بود و مقرر شد با تخصیص اعتبار از سوی میراث فرهنگی برای مرمت، مالکیت بنا از شهرداری خارج شود ولی شورای شهر به دنبال نحوه ای از همکاری است تا ضمن استفاده از توان و تخصص میراث فرهنگی برای مرمت و تغییر کاربری بنا تولی گری و مالکیت خود را حفظ کند.

وی با اشاره به اینکه سابقه چنین همکاری هایی در برخی از شهرهای کشور وجود داشته است، تاکید کرد: به واسطه چنین همکاری هایی شاهد مرمت بناهای فاخر در دیگر شهرها و تغییر کاربری آنها به مکان های فرهنگی بوده ایم.

رئیس شورای شهر رشت با تأکید بر لزوم وجود یک برنامه راهبردی و عملیاتی، ادامه داد: براساس این برنامه سازمان میراث می تواند در حوزه گردشگری استان گیلان و شهر رشت مطالعات جامع داشته  تا بتوانیم به یک سیاست کلی در این زمینه دست یابیم.

علوی خاطرنشان کرد: می توانیم با ایجاد مشوق هایی برای احیا کننده های بافت های میراثی بستر لازم را ایجاد کرده که خود شهروندان به دنبال احیا و تغییرکاربری بناهای میراثی خود بوده و مدیریت شهری و میراث فرهنگی تنها در صدد رفع موانع باشد.

وی بازسازی و تغییر کاربری دو عمارت میرزا خلیل به موزه مشروطه و عمارت بلدیه به موزه شهر را از اولویت های سال جاری شهرداری رشت عنوان کرد و افزود: باید بدانیم سازمان میراث فرهنگی چه نوع کمکی می تواند به مدیریت شهری در این زمینه انجام دهد.

احیای بناهای میراثی اولویت میزاث فرهنگی گیلان

معاون میراث فرهنگی گیلان نیز در این دیدار به تلاش اداره کل میراث فرهنگی استان برای نجات بناهای میراثی اشاره کرد و گفت: می توان از ظرفیت سرمایه گذار بخش خصوصی برای احیا و یا تغییر کاربری برخی بناهای شاخص در رشت استفاده کرد.

ولی جهانی با اشاره به ایجاد موزه منطقه ای گیلان، تصریح کرد: شورای شهر کوچصفهان اعلام آمادگی کرده می تواند زمین مناسبی برای ایجاد این موزه در اختیار میراث فرهنگی قرار دهد ولی براساس دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه این موزه حتما باید در مرکز استان احداث شود و در صورت حل مشکل زمین رئیس سازمان برنامه و بودجه قول مساعد تأمین اعتبار را داده اند.

برخورد قاطع با هرگونه تغییر کاربری بناهای میراثی

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی گیلان نیز در این دیدار با بیان اینکه برای صیانت از آثار و مکان های تاریخی و حفاظت شده باید در حوزه جرایم پیشگیری و پیگیرهای لازم انجام شود، ادامه داد: متاسفانه در شهر رشت شاهد برخی مرمت ها و ساخت و سازهای عیرمجاز بناهایی میراثی هستیم که نیازمند هماهنگی و همکاری شهرداری و یگان حفاظت رشت است.

سرهنگ گلپوی افزود: اگر تغییر کاربری ها با نظارت شهرداری باشد و مجوز تخریب و تغییر کاربری به بناهای میراثی صادر نشود، گشت یگان حفاظت می تواند جلوی تخلفات ایستادگی کرده و مانع از تخریب بناهای میراثی شود.

ارجاع ۲۰۰ پرونده شکایت در زمینه نصب تابلو در اماکن میراثی

مدیر حقوقی میراث فرهنگی گیلان نیز در این نشست خواستار همکاری بیشتر با شهرداری در راستای راه اندازی یک کارگروه شد و یادآورشد: ساخت و سازهای بدون مجوز و نصب تابلو های صنفی در بافت های میراثی یکی از مشکلات است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ مورد پرونده در این زمینه به واحد حقوقی اداره کل ارجاع شده که در صورت پیگیری علاوه بر صرف وقت، نارضایتی شدید به دنبال خواهد داشت.

لزوم بهره گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در حوزه های فرهنگی

در ادامه این دیدار رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت نیز با تأکید بر اجرایی شدن مصوبات در سال جاری، اظهارکرد: باید در یک کمیته کاری مشترک مصوبات همانند موزه مشروطه عملیاتی شود.

محمدحسن عاقل منش با اشاره به مکاتبات اداره میراث فرهنگی برای تغییر کاربری ساختمان بلدیه به موزه منطقه ای، افزود: رفع مشکلات باید در جلسات مشترک مطرح و برای آن راهکار مناسب اتخاذ شود.

وی به مصوبه شورای شهر رشت در زمینه تغییر کاربری عمارت میرزا خلیل رفیع به موزه مشروطه نیز اشاره و خاطرنشان کرد: می توان از مشارکت سازمان های مردم نهاد برای اجرایی کردن این موضوع بهره گرفت.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا