آخرین خبرهااستان ها

بهره گیری از ظرفیت جوانان و زنان عامل تقویت اعتماد مردم است/ رویکرد و اقدامات استاندار گیلان شایسته تقدیر است

اقدامات استاندار گیلان

دوم مهر ماه سال گذشته بود که بالاخره استاندار گیلان معرفی شد. مصطفی سالاری در عین جوانی، چهار سال تجربه استانداری در بوشهر را در کارنامه داشت. او در همان ابتدای حضور خود سیاست توجه به جوانان را در دستور کار خود قرار داد. او در واقع به تعارفات مرسوم کلامی در مورد «اهمیت جوانان در سرنوشت کشور» و «جوانان باید بر سر کار بیایند» اکتفا نکرد و با بخشنامه ای ویژه به تمام ادارات آنها را مکلف به به کارگیری و ارتقا جوانان کرد و البته دیگر تاکید او بر حضور پررنگ تر زنان در عرصه مدیریتی بود.

او برای اینکه نشان دهد در این کار جدی است کار را از خودش شروع کرد و با انتصاب مشاور امور جوانان و چهار جوان در بخشداری نشان داد که در پیاده کردن این سیاست جدی است. اما به نظر می آید این انتصابات برخی مخالفان دولت را عصابی کرده و اعتقاد دارند که سالاری براساس علایق سیاسی و جناحی دست به انتخاب این کار زده است.

سالاری اما در در نشست با رسانه ها در مرداد ماه امسال با صراحت کامل در این مورد موضوع صحبت کرد و قرار دادن مخالفین دولت در سمت سیاسی را خیانت به دولت دانست. او با بیان اینکه مردم به سیاستی رای دادند و در چارچوب آن انتظار دارند که کار انجام شود گفت: ‌کسی که دهها بار سیاست دولت را زیر سوال برده را در سمت سیاسی قرار نمی دهم. سمت های سیاسی را هرگز به مخالفان دولت نمی سپارم اما در پست های تخصصی و فنی اولویت اول توانایی است.

او بعد از اینکه باز هم با مخالفت ها این نمایندگان روبرو شد در نشست پیگیری ‌مصوبات سفر رئیس جمهور گفته است: بعضی‌ها بارها به وزارتخانه مراجعه می‌کنند تا قرارداد بخشداران جوان را لغو کنند اما کاش این پیگیری را در پیشبرد امور و تأمین منافع مردم صورت دهند.

روز گذشته بود که در جریان دومین نشست مدیران کل امور بانوان و خانواده استانداری های کشور که در ارومیه برگزار شد ، استان گیلان با پیشرفتی معنادار نسبت به سال گذشته و با اختلاف نسبت به سایر استان ها،  به عنوان استان اول در سپردن پست های مدیریتی بانوان معرفی شد.

به این بهانه با چند تن از بانوان شناخته شده و فعال سیاسی استان به گقتگو پرداختیم.

به کار گیری جوانان وبانوان از سوی استاندار گیلان شایسته تقدیر است

زهرا بوذری رئیس دوره ای شورای هماهنگی اصلاح طلبان و رئیس دو دوره ستاد بانوان روحانی در انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه عملکرد سالاری در حوزه به کار گیری جوانان وبانوان را شایسته تقدیر می داند؛ می گوید: با اینکه هنوز با حد مطلوب استفاده از جوانان وبانوان فاصله زیادی داریم  ولی باز هم همین اندازه از تلاش و نگاه را به فال نیک می گیریم و امیدواریم این شروع خوب در پایان حضور ایشان منجر به تغییرات چشمگیر و قابل توجه شود.

او ادامه می دهد: باید بتوانیم با معرفی و حمایت از جوانان شایسته و بانوان کارآمد فضا را برای حضور بیشتر این عزیزان فراهم کنیم.

بوذری نگاه ویژه دولت دوازدهم را تلاش برای حضور چشمگیر جوانان و زنان شایسته در عرصه مدیریتی عنوان می کند و معتقد است: بالطبع استاندار گیلان هم که خود جوان هستند حتما در جهت استقرار منویات دولت قدم برخواهند داشت و از افرادی استفاده خواهند کرد که در عین توانمندی و شایستگی، هماهنگی و همسویی با نگاه و اعتقادات دولت تدبیر و امید داشته باشند.

بهره گیری از ظرفیت جوانان و زنان عامل تقویت اعتماد مردم است

سیده ریحانه میرحبیبی دبیر جمعیت زنان مسلمان نو اندیش استان گیلان و از فعالان باسابقه دانشگاهی نیز با بیان اینکه در شرایط فعلی سیاسی کشور که نیازمند پیامهای امیدبخش و قابل اعتماد هستیم می گوید: برخی از مسئولین و اهالی سیاست در مخالفت با رویکرد جوانگرایی و انتصابات استاندار گیلان،حرف هایی زدند که نمی توان به سادگی از آن گذشت.

میر حبیبی اعتقاد دارد که مجموعه رفتار و کنش استاندار گیلان در طول یکسال گذشته نشان از درک درست اولویتها و مصلحتهای استان و بهره گیری درست از ظرفیت جوانان و زنان به عنوان عاملی زمینه ساز برای افزایش امید و اعتماد مردم نسبت به آینده است.

پاسخ مثبت به مطالبات زنان و جوانان

این فعال سیاسی با اشاره به انتصاب بخشداران جوان و افزایش تعداد مدیران زن در سطوح بالا ادامه می دهد: استان گیلان به عنوان استان اول در احراز پست های مدیریتی بانوان معرفی شد  و این کار دکتر سالاری پاسخی مثبت به مطالبات زنان و جوانان و رسمیت یافتن مطالباتی است که موجب احساس امید و اعتماد جامعه می شود.

میر حبیبی سپس با اعلام حمایت و تشکر حزب جمعیت زنان مسلمان نو اندیش استان گیلان از استاندار می گوید: همچنان حمایت خودرا از روند سپردن مسئولیتهای دولتی و مدیریتی به زنان و جوانان که بازتاب مثبت عملکرد دولت روحانی است،اعلام می کنیم زیرا معتقدیم راه حل بسیاری از مشکلات اقتصادی و سیاسی جامعه، تقویت اعتماد مردم به مدیران است.

او سپس با اشاره به صحبت های چند تن از نمایندگان مجلس مخالف انتصابات سالاری اشاره می کند ومی گوید: نمایندهگان محترم بدانند ما نیز دل در گرو توسعه استان داریم و انتصاب نیروهای جوان تحصیلکرده ی حامی دولت امید را ،موجب احساس امید، نشاط و اعتماد شهروندان به حاکمیت می دانیم.

چشم بستن بر روند استخدام فله ای در طول هشت سال

این فعال سیاسی همچنین با اشاره به اتفاقات دولت نهم و دهم ادامه می دهد: افرادی که امروز بر قانون مداری خود تاکید می ورزد،چرا با روندی که منجر به استخدام غیرشفاف هزاران نفر در دوره ی هشت ساله دولت معجزه هزاره سوم،به صورت فله ای در سازمانها،نهادها وادارات دولتی شد مخالفت نکرده و در طی آن هشت سال چشمهای خود را بر روی واقعیتهای استان و جامعه بستند؟ چگونه امروز سخن از واقعیتهای موجود استان و تهدید نماینده عالی دولت به استفاده از اهرم قدرت و اختیار نمایندگی می گویید در حالی که در موارد متعددی در همین استان افرادی را به مدیران دولتی وقت تعرفه و در مناصب مدیریتی گماشتید؟

با کدام حجت عقلی از ادامه فعالیت جوانان ممانعت می کنید؟

میر حبیبی با یادآوری سابقه کوچکی نژاد نماینده منتقد سالاری می گوید:  به یاد دارید که مسئولیت مجتمع رزمندگان اسلام در جبهه های غرب و ریاست آموزش و پرورش را در چه سنی بر عهده گرفتید؟آنروز به لحاظ شرایط انقلابی-جنگی جامعه،جوان ۲۲ ساله استاندار شد،اما امروز با کدام حجت عقلی درصدد ممانعت و محروم کردن از ادامه فعالیت و خدمتگزاری این جوانان سی و چند ساله ی با تحصیلات عالی می شوید؟ چرا علیرغم تاکید رهبری ودولت در بکارگیری جوانان،با ورود این جوانان مستعد،متعهد و توانمند به عرصه های مدیریتی مخالفت می کنید؟

او با پرسش دیگری ادامه می دهد: براستی اگر این جوانان از طیف فکری وجناح همسوی شما تعرفه می شدند،باز هم مخالفت می کردید؟

دبیر جمعیت زنان مسلمان نو اندیش استان گیلان سپس عمل به وظایف قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون نمایندگان مجلس را یادآور می شود و می گوید: از شما درخواست میکنیم با اصلاح رویکرد و شیوه رفتارخود در عمل به وظایف قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون،نه دخالت در حیطه وظایف دولت،به رعایت حقوق قانونی مردم اهتمام ورزید.

نباید با رویکرد سلبی به اعتماد جامعه لطمه وارد آورد

ادامه می دهد: کسی که بر کرسی قانون نشسته،نباید فراقانونی عمل کرده و با مانع تراشی در امور دولت ورویکرد سلبی،تهاجمی و تهدید استاندار،به اعتماد جامعه لطمه جدی وارد آورد.

روند به کارگیری جوانان و بانوان باید ادامه دار باشد

سهیلا مدارایی، فعال سیاسی و دبیرکل حزب مشارکت های مردمی، عملکرد استاندار گیلان در حوزه انتصاب جوانان و بانوان در پست ها مدیریتی را مثبت ارزیابی می کند و اعتقاد دارد که این روند باید ادامه پیدا کند.

مدارایی همچنین با اشاره به تاکید استاندار بر بحث گردشگری نیز می گوید: برنامه سالاری برای توسعه استان و تاکید بر گردشگری به خصوص بوم گردی را نیز متمایز، عملیاتی و مثبت می بینم و امیدوارم که با تکمیل راه آهن کریدور شماره ۹ به سرانجام برسد و سبب اشتغال و رونق اقتصادی استان شود.

چرا در زمان استخدام فله ای و شبانه دولت های قبلی اعتراضی شنیده نشد؟

او با انتقاد از صحبت نماینده مجلس  در مورد انتصاب جوانان می گوید: چرا این اعتراضات در زمانی استخدام فله ای و شبانه وقتی خیل عظیمی از اعضای ستادهای آقایان را بدون معیار مشخصی وارد بدنه دولت  نهم و دهم کردند دیده نشد؟

مدارایی ادامه می دهد: چه شده که حالا بعد از انتصاب چهار جوان شایسته اینطور تقابل و کارشکنی می کنید؟ به جای تشکر از استاندار برای توجه به جوانان گیلانی از ایشان خرده میگیرید ؟ چه چیزی سبب ناراحتی و نگرانی شما شده است؟

مدارایی ادامه می دهد: آیا به جای پرداختن به مسائل کلان کشور و تمامیت ارضی به مخالفت با انتصاب ۴ جوان می پردازید؟ بزودی باید بگویید برای مردم چه کار کردید!

او با تقدیر از استاندار به دلیل دفاع و ایستادگی در برابر مخالفت های صورت گرفته با روند جوانگرایی می گوید: امیدوارم که این انتصابات ادامه داشته باشد و همچنین استاندار از افراد با تجربه در کنار جوانان بهره بگیرد.

مدارایی افزود: نماینده محترم رشت که این گونه صحبت از مطالبات مردمی می کنند؛ احتمالا فراموش کرده اند در سال نود به نمایندگی از اساتید بازنشسته دانشکده فنی و حرفه ای که شما هم جز آن بودید درخواست رفع تبعیض حقوقی را خدمتتان آوردم؛ هفت سال از آن تاریخ گذشت و این بخش از فرهنگیان هنوز هیچ پاسخی از نماینده شهرمان نگرفته اند!

از پاسخ بانوان فعال سیاسی اینطور بر می آید که بعد از سال ها سالاری به بخشی از مطالبات حوزه زنان در استان گیلان پاسخ امیدوار کننده ای داده است؛ باید دید آیا این روند همچنان برای زنان در استان گیلان رو به رشد خواهد بود؟

/گیل نگاه

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا