اینستاگرام از پلتفرم ویدیوهای طولانی IGTV رونمایی کرد؛ رقیب قدرتمند یوتوب
به گزارش تدبیرشرق، تقریبا از یکی دو هفته پیش، زمزمههایی از افزایش محدودیت زمانی ویدیوهای اینستاگرام در رسانهها به گوش میرسید که بالاخره دیشب توسط گردانندگان این شبکه اجتماعی تأیید شد. کوین سیستروم، مدیر عامل اینستاگرام دیشب به طور رسمی از IGTV رونمایی کرد؛ پلتفرمی جدید برای میزبانی ویدیو که کاربران می توانند در آن ویدیوهایی تا سقف یک ساعت به اشتراک بگذارند.
این پلتفرم به عنوان قسمتی از تب اکسپلور اینستاگرام شروع به فعالیت کرده و به زودی اپلیکیشن مستقل iOS و اندروید هم برای آن منتشر میشود. اما دسترسی به IGTV هنوز برای همه ممکن نیست، و اینستاگرام اعلام کرده که به تدریج آن را برای کلیه کاربرانش از سراسر دنیا منتشر میکند.
در تصویر گیف پایین میتوانید نمایی از چگونگی ورود به بخش IGTV را در آخرین نسخه اپلیکیشن اینستاگرام مشاهده کنید:
به گزارش تککرانچ، مدیران این شبکه اجتماعی تمام هفته گذشته را مشغول مذاکره با تولیدکنندگان محتوای آنلاین بودهاند تا آنان را برای ساخت و انتشار ویدیوهای طولانی روی این پلتفرم جدید تشویق کنند.
در همین رابطه به نظر میرسد که اینستاگرام خیلی روی استودیوهای تلویزیونی یا ناشران قدیمی و کارکشته حساب باز نکرده بلکه در عوض چشم امید خود را به سلبریتیهایی دوخته که از طریق موبایل به شهرت رسیدهاند. در واقع اینستاگرام انتظار دارد که این افراد با تکیه بر ذوق و سلیقه خود و مخاطبین پرشماری که دارند، استانداردهای IGTV را رقم بزنند.
مت ناوارا، مدیر سابق شبکههای اجتماعی وبسایت The Next Web شب گذشته و پیش از رونمایی رسمی اسکرین شاتی در توییتر منتشر کرد که بسیاری از خصوصیات IGTV را فاش میکرد. این تصویر را میتوانید در ادامه ببینید:
همانطور که در توضیحات عکس پیداست، ویدیوهای IGTV میتوانند از ۱۵ ثانیه تا ۶۰ دقیقه باشند و همگی در کادر عمودی بارگذاری میشوند. نسبت تصویر در این ویدیوها ۹:۱۶ بوده و نهایتا میتوان فایلهایی با حجم ۳٫۶ گیگابایت در این پلتفرم بارگذاری نمود. همچنین اینستاگرام در این بخش از ویدیوهایی با حداکثر رزولوشن ۴K پشتیبانی خواهد کرد.
ویدیوهای IGTV قرار نیست که با نتفلیکس یا شبکه HBO رقابت کنند، بلکه رقیب اصلی یوتوب خواهد بود. همچنین به گفته تک کرانچ سازندگان محتوا میتوانند در ویدیوهای IGTV به منابع و وبسایتهای دیگر هم لینک بدهند و از آن به عنوان ابزاری تبلیغاتی استفاده نمایند. همچنین به نظر میرسد که امکان درآمدزایی مستقیم تولیدکنندگان محتوا از IGTV هم جزو برنامههای اینستاگرام باشد که البته جزئیاتی در مورد چگونگی این کار در دسترس نیست.
طبق آخرین آمار، اینستاگرام تا سپتامبر سال ۲۰۱۷ پذیرای بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر بوده و در حال حاضر و همزمان با رونمایی از IGTV این مقدار به مرز ۱ میلیارد کاربر فعال ماهانه رسیده است. برای همین IGTV میتواند به پلتفرم خوبی برای دیده شدن و کسب شهرت تولیدکنندگان محتوا تبدیل شود که میتوانند در آینده از آن درآمدزایی هم داشته باشند.
در هر صورت باید منتظر ماند و دید که رقابت IGTV با یوتوب در ادامه چگونه پیش خواهد رفت. یوتوب در دورانی طراحی شده که هنوز تماشای ویدیوهای عمودی در تلفنهای هوشمند فراگیر نشده بود و بخش اعظم محتوای آن به صورت افقی برای کاربران به نمایش درمیآمد. بنابراین بازخوردهای کاربران از تماشای ویدیوهای طولانی در حالت عمودی میتواند موضوع بسیار جالبی باشد.
یک بار دیگر تأکید میکنیم که IGTVهنوز برای تمام کاربران در دسترس قرار نگرفته، بنابراین اگر هنوز آن را در بخش اکسپلور اینستاگرام نمیبینید بهتر است آخرین نسخه iOS و اندروید اپلیکیشن را دریافت کرده و برای ارائه این قابلیت منتظر بمانید.