‘ظرفیت تکمیل شد’ بازی تکراری خودروسازان
به گزارش تدبیرشرق به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، نابسامانی بازار خودرو در هفته های موخر مبحث جدیدی نیست؛ معضلی که نمایشگاه داران مسیولیت آن را به گردن خودروسازان انداخته و بیان می کنند که مدتها هست که خودروسازان بزرگ، محصولی به بازار ارائه نمی کنند.
در سوی دیگر ماجرا، خودروسازان قرار دارند؛ هرچند آنان در هفته های موخر واقعه ی «احتکار خودرو» و یا « نفروختن به امید گران شدن» را کتمان و انکار کردند و ریاست کمیسیون صنعت های و معادن مجلس نیز به ایرنا گفت که خودرو تولیدی «غیرقابل احتکار» هست و تاحالا گزارشی در این زمینه به کمیسیون نرسیده هست؛ اما به محض اعلام نرخ های جدید از سوی شورای رقابت، سایپا و ایران خودرو به دستاویز عید سعید فطر، پیش فروش خودرو را با نرخ های جدید کلید زدند.
در جدیدترین اقدام، ایران خودرو عصر روز گذشته اعلام نمود سایت فروش این شرکت از ساعت ۱۰ صبح امروز باز می گردد و برای جلوگیری از دلالی و میانجیگری، کسانی که در ۶ ماه قبل از این شرکت خرید داشته باشند، امکان ثبت اسم نخواهند داشت.
با این حال، رویت خبرنگار ایرنا نشان می دهد که سایت ایران خودرو دقیقه هایی قبل از رسیدن به ساعت ۱۰ صبح، از دسترس عامه مردم خارج گردید و این حتمی تا چند دقیقه بعد از ساعت ۱۰ نیز ادامه یافت.
مسئله تعجب برانگیز که در گذشته نیز چند بار تکرار شده؛ دسترسی مردم به سایت فروش، ۱۰ دقیقه بعد از ساعت ۱۰ و رو به رو شدن با عبارت «ظرفیت تکمیل شد»، بود.
امروز ایران خودرو در لیست فرآورده ها خود، خانواده رنو، رنو ساندرو و گراند سوزوکی را حذف کرده و بقیه فرآورده ها ارائه شده دربردارنده خانواده پژو، رانا، سمند، دنا و وانت بهمراه دو خودروی چینی دانگ فنگ و هایما بودند؛ نکته قابل تامل اینکه خودروها به طور پیش فروش ارائه می گردیدند و نزدیکترین موعد تحویل آنان آبان ماه ۹۷ یعنی پنج ماه دیگر بود.
با این حال در ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه صبح که امکان دسترسی به سایت فراهم گردید، تنها پیش فروش دو خودروی «هایما» برای تحویل در خرداد و تیرماه سال آینده و « وانت آریسان» برای مردم عادی باقی ماند.
در حقیقت این بار نیز مجال برای خریداران حقیقی خودرو فراهم نشد تا دیگربار زمزمه ها و سخن های درگوشی مبنی بر اینکه «نمایندگی ها و کارکنان این شرکت قبل از عموم مردم با دسترسی مخصوص به سایت، فرآورده ها را پیش خرید می کنند» را قوت بخشید.
حالا سوال این هست که با مصوبه شورای رقابت برای افزایش ۷٫۱۸ ۱۸ درصدی نرخ فرآورده ها ایران خودرو که زیر ۴۵ میلیون تومان نرخ دارند و این خودروساز به مقصود خود در افزایش بهای خود دست یافته، به چه سبب همچنان بدون ساز و کاری متقن برای دسترسی استفاده کننده حقیقی خودرو به خرید محصول هست.
پیگیری ایرنا از ارتباطات عمومی شرکت ایران خودرو در مورد چرایی وضع ایجاد شده در فروش اینترنتی، به نتیجه نرسید.
** عکس العمل مجلس به افزایش نرخ خودروها
امروز (چهارشنبه) جمعی از نمایندگان مجلس برنامه ای را برای برگرداندن نرخ خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان به نرخ سال ۹۶ تهیه کرده اند که گفته می گردد ۲۰۰ نماینده پای آن را امضا کرده اند.
امروز «تقی کبیری» از نمایندگان مجلس در تذکری مستند به ماده ۱۱۰ آیین نامه داخلی از لاریجانی درخواست کرد با توجه به گرانی بعضی کالاها من جمله خودرو، مجلس در جلسه علنی یا غیرعلنی این مبحث را پیگیری کند.
لاریجانی در این باره گفت: این مبحث در هیات رییسه مجلس بحث شده و بناست هفته آینده نشستی در این زمینه دارا باشیم.
در حقیقت عکس العمل مجلس در مورد گرانی خودرو، اقدام شورای رقابت با افزایش نرخ خودروهای کمتر از ۴۵۰ میلیون ریالی (۴۵ میلیون تومانی) هست.
به گفته «رضا شیوا» ریاست این شورا، حداکثر متوسط افزایش نرخ برای فرآورده ها ایران خودرو، سایپا و مسئولان خودرو به ترتیب ۷٫۱۸ ۰۱ ۶۲۶۲درصد مورد تایید مرکز ملی رقابت قرار گرفته هست. البته درخواست خودروسازان، افزایش ۲۴ درصدی نرخ خودروهای داخلی بود.
وی گفت که سبب این افزایش نرخ ها با توجه به تورم قسمتی اعلام گردیده از سوی بانک مرکزی، مقوله کیفیت اعلامی از سوی سازمان ملی نرمال و بهره وری (۲٫۵ ۵ درصد تعیین شده در برنامه ششم توسعه) بوده هست.
شیوا یکی از علل افزایش بی رویه نرخ بعضی خودروها در بازار را شرایط کنونی خارج شدن یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال دو مرتبه تحریم ها دانست و گفت: در این وضع شاهدیم کسانی که نقدینگی سرگردان دارند، در راستای خرید خودرو، سکه، ارز و غیره سرمایه گذاری می کنند؛ البته مردم مقصر آشفته این بازارها نیستند، اما دستکم توان دارند با نخریدن خودرو در حالتی که احتیاج ندارند، به مشکلات دامن نزنند.
وی تاکید کرد که تقاضای موجود در بازار خودرو، کاذب هست و باید قبول کرد در چنین بازاری به طور مستمر اشخاص سوء استفاده کننده وجود دارند که در پی سودهای کلان و نامتعارف بازار را به هم می ریزند.
اقتصام*۲۰۲۵** ۲۰۲۳