اقتصادی

تصمیم های دولت احمدی نژاد در مبحث آب ضربات بدی به استان اصفهان زد

به گزارش تدبیرشرق به نقل از خبرگزاری برنا-اصفهان، حمیدرضافولادگر قبل از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ابتدا باید از مردم اصفهان تشکر نمود که با زبان روزه و همه مشکلات انتقادی و مشکلات اقتصادی و … که دارند اما باشکوه تمام در راهپیمایی روز قدس شرکت نمودند. از شورای سازگاری تبلیغات و مسئولین مربوط با برپایی این مراسم و علاوه بر این نماز جمعه می‌خواهم تا یک بررسی نسبت به سال گذشته با توجه به تغییر مکانی که به وجود آمد انجام دهند و مشخص گردد که نقاط ناتوانی و قوت راهپیمایی دیروز چه بوده هست چون که میدان امام اصفهان به طور مستمر محل تجمعات با اهمیت و وسیع مردم اصفهان بوده هست.

وی اضافه کرد: امروز رژیم اسرائیلی شاهد زوال و نابود شدن خود هست. راهپیمایی روز قدس یکی از موضوعاتی هست که همه جریان‌های سیاسی در آن به چشم می‌خورد. امروز انقلاب اسلامی فراگیر شده هست و نهضت‌های اسلامی از آن پشتیبانی می‌کنند.

مشخص گردیدن بانکداری اسلامی تا انتهاء سال جاری

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مورد اقدمات ۳ موخر مجلس اظهار کرد: یکی از کارهای با اهمیت که در آخرین روزهای سال ۹۶ ردخ داد تصویب به موقع بودجه دولت بود. چند لایحه نیز در مجلس مطرح گردید که برای بررسی زیادتر به کمیسیون‌های ذی ربط بازگشته هست.

فولادگر با اشاره به لزوم تجدید نظر در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: شیوه‌های تازه ای برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس طرح شده هست که امید داریم راهکارهای خوبی برای این مسئله دارا باشیم. این شیوه‌ها در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی هست، بانکداری اسلامی و مالیات بر اعتبار افزوده نیزاز دیگر موضوعاتی هست که در کمیسیون اقتصادی طرح شده هست که قرار هست در زمان خود در صحن علنی مطرح گردد و البته بعضی از آن‌ها اجمله قانون مربوط به بانکداری اسلامی با توجه به اهمیتی که دارد و انتخابات مجلس باید قبل از رسیدن به موعد انتخابات مجلس، به نتیجه برسد.

وی در مورد قوانین مجلس برای پشتیبانی از صنعت های دستی، فرش بافی و قالی بافی تصریح نمود: ایراداتی داشت که برطرف گردید. این قانون در پشتیبانی از صنعت های دستی، قالی بافی و فرش بافی هست که در صورت به نتیجه رسیدن استان‌هایی مثل اصفهان که در این زمینه فعال می باشند شاهد نتیجه های خوبی می باشند. طرح ساماندهی بازار خودرو نیز از موضوعاتی هست که قرار هست بدان پرداخته گردد. یکی از راه‌های افزایش کیفیت خودروهای داخلی، کاهش تدریجی تعرفه‌های گمرکی خودروهای بیگانه هست که البته ایم مبحث سال‌ها هست بحث آن طرح شده هست.

کاهش تعرفه خودرو باید تدریجی باشد

وی اضافه کرد: بعضی اعتقاد دارند با کاهش تعرفه گمرکی خودروهای بیگانه، خودروسازان داخلی وادار می‌شوند کیفیت خود را افزایش دهند تا بتوانند رقابت بهتری داشته باشند، اما بعضی اعتقاد دارند شرایط بازار داخلی به نحوی نیست که چنین امکانی فراهم گردد و این مسئله یک رؤیاپردازی بیش نیست اما نمی‌شود تا ابد تعرفه‌های گمرکی برای خودروهای بیگانه تشریح کرد.

عضو کمیسیون صنعت های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته تا سال ۱۴۰۴ باید هر سال بین ۵ تا ۱۰ درصد تعرفه‌های خودروهای وارداتی کاهش یابد و از طرف دیگر هم خودروساز داخلی باید نسبت به یک سری مسائل مثل کاهش آلایندگی‌ها و افزایش امنیت کوشش و رقابت کند. بعضی اعتقاد دارند این کار باعث می‌شود واردات خودرو فراوان گردد و صدها هزار اشتغال مستقیم و غیر مستقیم متاثر از تولید خودرو داخلی نابود گردد.

از یک سونباید خودروسازی داخلی همیشه دیواربلند تعرفه را پشت خود ببیند و گمان کند هیچ رقیبی ندارد و مردم وادار می باشند اسیر بازار انحصار داخلی خودرو گردند و هر خودرویی را با هر قیمتی خریداری کنند اما از طرف دیگر کاهش ۱۰ درصدی برای تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی یک شیب تند هست و لازم هست یک حرکت بین این دو نظر صورت پذیرد.

ریاست کمیسیون مخصوص تولید ملی با بیان این که نرخ، کیفیت و خدمات بعد از فروش همگی بر مبنای مشتری مداری هست اظهار کرد: این مسئله از مهم‌ترین محورهای رقابت در دنیا هست و خودروسازان داخلی باید به این ۳ اصل توجه نمایند. اما یادمان نرود که خودروسازی داخلی هم چنان به پشتیبانی دولت احتیاج دارد که این مسئله در بازده زمانی در بعضی کشورهای اروپایی و مثل فرانسه، امریکا و کره جنوبی نیز رخ داده هست.

شرکت‌های بیگانه بازار جهانی خود را فدای بازار ایران نمی‌کنند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مورد برگشت تحریم‌های آمریکا و وضع برجام اظهار کرد: در مورد تحریم‌های جدید آمریکا که در حال برگشت هست چند اتفاق در حال رخ دادن هست. به عنوان مثال؛ شرکت‌هایی مثل پژو سیتروئن که با شرکت‌های داخلی قرداد داشته‌اند، در حال خارج شدن می باشند. در زمان بستن قراردادهای جدید به مسئولین ذی ربط یادآور شدیم که آیا تضمین‌های لازم گرفته شده هست که مثل گذشته و بعد از برگشت تحریم‌ها آیا قراردادها را رها نکنند و کشور را ترک نمایند که پاسخ مسؤلان دولتی مثبت بود اما اخباری مبنی بر خارج شدن پژو از ایران شنیده می‌شود.

شرکت‌های اروپایی بازار چند ۱۰ تساوی با آمریکا را به بازار ایران ترجیح نخواهند داد. البته اروپا قبل از این پیشینه دور زدن تحریم‌های آمریکا در مورد کوبا را داشته هست و اگر آن موقع توانستند چنین کاری انجام دهند امروز در مورد ایران نیز می‌توانند چنین کاری انجام دهند.

عضو کمیسیون صنعت های مجلس شورای اسلامی با اشاره به نوع تحریم‌های جدید امریکا بیان کرد: در تحریم‌های جدید، آمریکا شرکت‌هایی را هدف قرار داده هست که در قرارداد خود پذیرفته‌اند جابه جایی تکنولوژی به ایران را انجام دهند در حالی که اگر بخواهیم خودرو وارد کنیم مورد تحریم قرار نخواهیم گرفت و این نشان می‌دهد آمریکا تحریم‌های هدفمندی برای ضربه وارد کردن به تولید ملی آماده کرده هست.

وی با اشاره به تحریم‌هایی که در مورد صنعت هوایی وجود دارد اظهار کرد: در مورد هواپیماها نیز بویینگ و ایرباس که می‌تواند منتج به جابه جایی تکنولوژی گردد را تحریم می‌کنند اما هواپیمای ATR که مثل هواپیمای ایران ۱۴۰ هست و امکان ساخت آن را داریم مورد تحریم قرار نمی‌گیرد تا به سراغ ساخت ایران ۱۴۰ نرویم و تولید ملی زمین بخورد.

برای پشتیبانی تولید ملی انحصار باید شکسته گردد

وی تصریح نمود: بعضی قوانین در حوزه اصل ۴۴ اصلاح شده هست تا اجرا خوب تر صورت پذیرد که بعد از برطرف ایرادهایی که شورای نگهبان گرفته هست این هفته این مورد ها در مجلس مطرح می‌شود.

 

وی اظهار کرد: انحصار دشمن تولید ملی هست، برای برطرف مبحث انحصار و ایجاد رقابت اقداماتی صورت گرفته، البته تا وقتی که بعضی از این انحصارات شکسته نشود تولید ملی پیشرفت نخواهد کرد، مواردی مثل نفت، آب و برق و.. هست که نرخ گذاری آن در انحصار دولت هست یا مخابرات تلفن ثابت که انحصار آن در دست بخش خصوصی هست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در مورد قانون برطرف موانع تولید، بانک‌ها موظف شده‌اند ظرف ۳ سال اموال اضافی خود را بفروشند و آن را برای عرضه تسهیلات زیادتر به تولیدکنندگان داخلی عرضه دهند. البته این قانون در سال ۹۵ اجرا نشد؛ اما کرباسیان وزیر اقتصاد این کار را در اولویت خود قرار داده هست که جای تشکر دارد. هر چند این کار ممعوقه هست اما با توجه به برنامه‌هایی که صورت گرفته تا ۲ سال آینده به صورت کامل صورت پذیرد و این قانون دربردارنده همه بانک‌های خصوصی و دولتی می‌شود.

نقدینگی دولت نسبت به سال ۹۲ حدود ۳ برابر شده هست

فولادگرگفت: پایش اکتساب و کار طبق ۲۸ کانون، توسط اتاق اصناف و اتاق بازرگانی در حال انجام هست که هر ۳ ماه یکبار در ۳۱ استان کشور در حال انجام هست. مسئله نقدینگی و سرمایه در گردش مشکل با اهمیت واصلی تولید کنندگان داخلی هست. ریاست جمهور زمانی به دولت قبلی انتقاد می‌کرد که نقدینگی بسیار فراوان هست؛ اما امروز نسبت به سال ۹۲، نقدینگی ۳ برابر شده هست و به جای این که این پول وارد بخش تولید گردد در خوب ترین حالت وارد بازار پولی و سرمایه می‌شود و نکته بد ومنفی جریان این هست که این پول سرگردان وارد بخش بازار ارز می‌شود و باعث یک سری تب و تاب‌هایی می‌شود.

کالاهای کاملاً ایرانی در صدر پشتیبانی

عضو کمیسیون صنعت های مجلس شورای اسلامی در مورد تفاوت تولید داخلی و تولید ایرانی، اظهار کرد: کالای داخلی تشریح گسترده‌تری نسبت به کالای ایرانی دارد، کالای داخلی می‌تواند دربردارنده استفاده از فناوری بیگانه، مهندسی معکوس یا طراحی داخلی باشد اما در مورد کالای ایرانی باید ۱۰۰ درصد ویا بیشترین درصد اجزا تولید یک محصول ایرانی باشد و هر کالایی که عمق ساخت داخلی آن زیادتر بود از پشتیبانی بیشتری بهره مند می باشد.

وضع امروز زاینده رود ریشه در گذشته‌ها دارد

ریاست کمیسیون مخصوص تولید داخلی در مورد مبحث آب، اظهار کرد: همیشه اظهار کردم که مبحث آب را سیاسی و جناحی نکنند، همه دولت‌ها در چند سال گذشته در مورد آب در کنار خدمات که داشتند لطمه‌هایی را هم وارد کردند. طرح جابه جایی آب اصفهان به یزد در دولت سازندگی تصویب گردید که البته شرط آن تونل سوم بود که اجرایی نشد.

وی تاکید کرد: میزان آب شرب برای یزد ۳۵ میلیون متر مکعب هست اما ۶۵ میلیون متر مکعب آب به یزد می‌رود که باید دید این اضافی آب در چه قسمتی استفاده می‌شود، در دوره اصلاحات تفکیک آب استانی لایحه آن توسط دولت در مجلس مطرح گردید که سر انجام اختیار وظیفه ها حاکمیتی به وزیر نیرو داد.

وی دنبال کرد: دولت احمدی نژاد در عزیمت اول استانی خود این اختیار را به استاندار چهار محال و بختیاری داد، در زمان ریاست حداد عادل درمجلس این تصمیم را هیئت وزیران کنسل کردند. در عزیمت دوم احمدی نژاد گفته گردید که با توجه به بالادست بودن این استان هر مقدار آب می‌خواهد استفاده کند و اضافی آن را رها کند که این ۲ تصمیم به اصفهان ضربه بدی زد.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا