اختصاصی تدبیر شرق- سید محمد علوی :
جمهوری نوعی از حکومتی است که در آن مسئولین موروثی انتصاب و انتخاب نمی شوند و ریاست کشور با رای مردم برگزیده می شود و دوران تصدی او نیز طبق قانون معین و مشخص است. به طور کلی جمهوری ، حکومتی است بر پایه مردمسالاری که در آن مردم حق حاکمیت بر سرنوشت اجتماعی خودشان را به زمامداران برای مدتی می سپارند. البته نوع انتخاب جمهوری در کشورهای مختلف متفاوت است،در برخی کشورها انتخاب رئیس جمهور یا نخست وزیر بی واسطه و توسط رای مستقیم مردم است و در بعضی از کشورها این انتخاب به واسطه نمایندگان مجلس که منتخبان مردمند صورت می پذیرد ، و البته نوع انتخاب تلفیقی هم در برخی از کشورها صورت می پذیرد. به طور کلی “جمهور” معنی “امر عمومی” دارد ، در لغت نامه معین به توده، گروه ، جماعت مردم ، جماهیر و معظم از هر چیزی معنی شده است و در فرهنگ دهخدا نیز معنی آن تحت عنوان ؛ ریگ توده بلند، همه مردم ، بخش اعظم یک چیز بیان گردیده . بنا به تعریف جمهوری اسلامی نوعی مردمسالاری دینی است ، پنج کشور مسلمان دنیا دارای چنین حکومتی هستند. این عنوان اولین بار در سال 1334 هجری شمسی به طور رسمی برای کشور پاکستان به کار گرفته شد. در حال حاضر ایران و سه کشور گامبیا، افغانستان و موریتانی نیز چنین حکومتی دارند. بعد از نزدیک به چهل سال از عمر انقلاب اسلامی ایران ، هنوز علیرغم تاکید امام راحل به نام “جمهوری اسلامی ایران” ، “نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش” ؛ باز شاهد آنیم بعضی که اعتقادی به رای و نظر و خواست ملت ندارند و فقط از روی ناچاری در موسم انتخابات وارد گود می شوند ، اگر پیروز باشند که منتخبشان می شود نماینده پروردگار بر زمین و آن حکومت یک حکومت الهی لقب می گیرد و اگر انتخاب مردم باب میل ایشان نباشد ، رئیس جمهور منتخب را با عنوانی چون سازشکار و عامل دشمن خطاب کرده و رای ملت را به دو بخش حلال و حرام تفکیک!
علت چیست که انتخاب اکثریت مردم در مواقع پیروزیشان ، مقدس! و این انتخاب در مقاطع شکست نامزد مورد حمایت شان، تحت عنوان دسیسه دشمن و توطئه و عدم بصیرت ملت تعریف می شود؟ آیا بهتر از جمهوری اسلامی ، حکومتی را برای اداره کشور سراغ دارید؟ حکومتی که علاوه بر استقرار قوانین اسلامی ، مردم در اداره امور نقش دارند و بر اساس برنامه ها، روش و منش به کاندیدای مد نظرشان رای می دهند و اگر در دوره چهار ساله زمامت شعارهای انتخاباتی ایشان با اعمال و کارکردهایش مطابقت نداشت برای دوره بعد از آن فرد یا برنامه روی بر می گردانند و ممکن است روش دیگر یا فرد دیگری را بر گزینند. آیا غیر این است که اگر در کنار این چرخه قدرت، نظارت و بازرسی که در اختیار سایر قواست به درستی عمل کند ، جمهوری با دوره محدود می تواند یکی از سالم ترین حکومتها در باب مبارزه با فساد و جلوگیری از شکل گیری دیکتاتوری باشد. حال که دوران تبلیغات انتخاباتی تمام شده و مردم در بیست نهم اردیبهشت انتخاب اصلح خود را انجام دادند چه باب میلتان باشد چه نه ؛ در کنار استقلال و آزادی ، جمهوری اسلامی از اصول قانون اساسی کشور عزیزمان است و فرد اول اجرایی کشور رئیس جمهور ، که با خواست اراده اکثریت مردم و بر اساس برنامه های ارائه داده ایشان انتخاب شده و چهار سال کشور باید بر اساس برنامه های مد نظر ایشان که بی شک منطبق با قانون و بر مبنای مصلحت کشور خواهد بود اداره خواهد شد. هر گونه توهین به ایشان ، توهین به ملت ، توهین به قانون و توهین به نظام می باشد. می دانیم آنچه که شما عزیزان از زمامداری مد نظرشان است حکومتداری از نوع اسلامی است که با دموکراسی و جمهوری اسلامی فرسنگ ها فاصله دارد ،در حکومتها که خود انواع مختلف دارد ، تمام مسئولین توسط حاکم یا سلطان و پادشاه ، انتصاب می شوند و قدرت بدون نظارت و کنترل در اختیار عده محدود از نزدیکان و وابستگان شخص اول مملکت است و مردم نقش رعیت را دارند .در بسیاری از کشورهای عربی ، افریقایی و خیلی از قبایل بومی هنوز اوضاع حکومتداری به همان منوال است در چنین کشورهایی چرخه قدرت فقط با کودتا و شورش یا جنگ بین قدرتها تغییر ساختار پیدا می کند. البته کشورهایی هم هستند که بظاهرا جمهوری اند ولی شخص رئیس جمهور با تغییر قوانین دوره محدود ریاست خود را به دوره نا محدود و چندین دهه یی تغییر داده است که این هم نوعی دیکتاتوری محسوب می شود که از این نمونه می توان به کشورهایی چون عراق (دوران صدام) ، سوریه ، آذربایجان و به تازگی نوعی دیکتاتوری به شیوه جدید در ترکیه مثال زد. پس بیاییم با احترام به خواست اکثریت مردم راه را برای اجرای برنامه های منتخب ملت همراه کنیم و در ساختن کشور عزیزمان نقش آفرین باشیم.