خبر داغملی

رئیس جمهور: مطالبات زیاد است و ریل گذاری برای تحقق آن ها باید درست انجام شود.

روحانی مطالبات

همانگونه که روحانی در سخنان دیشبش اشاره کرد دولت در چهار سال گذشته و نسبت به این افراد زیاد سخت گیری نکرده است. اما حالا وقت سخت گیری ست … مطالبات زیاد است و شاید در این چهار سال هم فرصت کافی برای تحقق همه آنها نباشد. اما ریل گذاری باید درست انجام شود. این دولت آمده تا در این چهار سال مانند چهار سال گذشته…

اگر انتخابات و رقابتهای حزبی و فکری آن را یک نوع رقابت سیاسی برای انتخاب شیوه اجرایی کشور در چهار سال پیش رو از سمت مردم و طیفهای گوناگون آن قلمداد کنیم، قاعده بعد از پایان رای گیری اجرایی شدن خواسته ها و منویات اکثریتی هستند که در انتخابات پیروز شده اند. این اصل پذیرفته شده اصلی و بدیهی هر انتخاباتی در تمام دنیاست که از آن به توزیع عادلانه قدرت یاد میشود. توزیع عادلانه قدرت به معنای آن نیست که در یک کش و قوس کثرت گرایی فکری دولت موظف به اجرای خواسته ها و بدست آوردن رضایت همه نحله های فکری جامعه باشد. صدالبته که تمامی کسانی که در انتخابات شرکت کرده اند (و حتی کسانی که شرکت نکرده اند) شهروند این کشور محسوب میشوند و رئیس جمهور بعنوان بالاترین مجری قانون در کشور موظف به رعایت حقوق شهروندی و دفاع از حقوق آنهاست. اما نتیجه انتخابات، نقشه راه آتی کشوری را تعیین می کند که بر مبنای رای اکثریت مردم انتخاب شده است.
این مورد بدیهی بخشی از اهم سخنان رئیس جمهور بود که در ضیافت افطار با وزرا، معاونین، استانداران و روسای سازمانهای مختلف بیان کرد. در حقیقت رئیس جمهور علاوه براینکه پیشاپیش به آن دست از منتقدین و مخالفینی که همواره ساز مخالف می زنند و با پنهان شدن پشت واژه های ارزشمندی مانند… به جد خواهان تاثیرگذاری روی شیوه های مدیریتی کشور هستند هشدارهای لازم از جمله تمکین به رای اکثریت ملت را داد؛ دلگرمی ای برای هواداران و یاران خود ایجاد کرد که به وعده ها و پیمان هایی که با آنان در روزهای پر تب و تاب تبلیغات بسته بود وفادار است و آنان را فراموش نکرده است. سخنان رئیس جمهور در این ضیافت به مانند همیشه شفاف و صریح بیان شد. گام برداشتن در مسیر توسعه و حتی فداکاری برای آن، ایجاد امنیت و آرامش و از بین بردن فضای امنیتی در داخل، تنش زدایی بین المللی و گسترانیدن فضای صلح و دوستی، قانون گرایی و تمکین به آن، تاکید بر جامعه مدنی و نقش مهم صندوق رای، و ایران برای همه ایرانیان و یک دولت ۱۰۰% ی از جمله مواردی بود که بارها گفته شده بود و در ضیافت افطاری رئیس جمهور  نیز دوباره تکرار شد.

اما دو نکته تازه در صحبت های دیروز روحانی بود که در نوع خودش تازگی داشت و شاید برای اولین بار به صراحت گفته میشد. یک اینکه دولت قبلی دولت استقرار بود و مجموعه آن سعی در محکم کردن پایه های آن داشتند و حالا دولت فعلی دولت اجراست؛ اجرای مطالبات مردمی و آن بخش از نواقص موجود که کشور برای روند توسعه به آن نیاز دارد. روحانی  به طور ضمنی تاکید کرد که این امر بدون مشارکت مردمی و نهادهای قانونی مدنی و همکاری و همیاری آنان تا حد زیادی امکان ندارد و پیشرفت تدریجی مستلزم عزم همگانی و پشتیبانی حامیان بدنه دولت در جای جای کشورمان است. مساله دوم که به آن اشاره داشت و شاید از مساله اول مهمتر بود مشخص شدن همکاری یا عدم همکاری آن بخش از بدنه دولت بود که در چهار سال گذشته عملکردشان در منصب های گوناگون تفاوت های فاحشی داشت. بی گمان دولت برای اجرای برنامه های عظیم خود (که شاید در تاریخ انقلاب این میزان مطالبه کم سابقه بوده) بیش از هر چیز نیازمند یک بدنه قوی ست. بدنه ای متشکل از وزیران و معاونینی توانمند و همسو با دولت و مردم، استاندارانی وظیفه شناس و مدبر و روسای سازمانهایی که به خوبی جریان فکری دولت و مردم را درک کرده باشند و در مسیر آن حرکت کنند. اتفاقی که در بعضی موارد بخصوص در رده های میانی تر به چشم نمیخورد و بعنوان مثال در سطوح استانها و مدیران مختلف به جد دیده میشدند که نه تنها در طی چهار سال چندان با دولت همسو نبودند، بلکه در دوران پر التهاب انتخابات گاها در موضع مخالف دولت حرکت کرده؛ یا در جریان همجه ها و تخریب های جریان رقیب سکوت پیشه می کردند. سکوتی که بیش از اینکه ناشی از روحیه مصلحت اندیشانه این افراد بوده باشد متاثر از روحیه منفعت اندیشانه آنان بود.

به راحتی میتوان در هر استان سیاهه ای از این افراد تنظیم کرد که در دوران انتخابات پشت رئیس جمهور خود نایستادند و یا آن را خالی کرده اند. قصد تسویه حساب سیاسی و تقسیم جریان کشور به خودی و غیرخودی نیست. اما یقینا دولت بهتر از هرکسی واقف به این امر است که با وجود چنین مدیرانی در چهارساله دوم سیاست ها و خط فکری اش به خوبی پیش نخواهد رفت. همانگونه که روحانی در سخنان دیشبش اشاره کرد دولت در چهار سال گذشته و نسبت به این افراد زیاد سخت گیری نکرده است. اما حالا وقت سخت گیری ست … مطالبات زیاد است و شاید در این چهار سال هم فرصت کافی برای تحقق همه آنها نباشد. اما ریل گذاری باید درست انجام شود. این دولت آمده تا در این چهار سال مانند چهار سال گذشته رضایت عمومی مردمی را جلب کند و با تحقق بخشی از آرمانهای خود و آنها، سکان هدایت در دولت بعد را دوباره به دولتی از جنس خود دهد.

برای تحقق مطالبات و برای برنامه ریزی آینده باید سخت گیر بود. همانگونه که رئیس جمهور اشاره کرد حالا دیگر وقت سخت گیری ست …

/اعتدال شمال

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا