سازمان هواشناسی خلبان هواپیمای ATR را از منطقه خطر مطلع نکرده بود؟ / پارسایی : درگیری فیزیکی برای گرفتن جعبه سیاه پرواز تهران- یاسوج / خوشبختانه موفق نشدند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تسنیم در گزارشی مدعی شد «سازمان هواشناسی» خلبان هواپیمای ATR72 آسمان را از «منطقه خطر» در دناکوه مطلع نکرده بود.
به گزارش «انتخاب»؛ در این مطلب آمده است: در سازمان هواپیمایی غیر نظامی بینالمللی (ICAO) قوانین و مقررات لازمالاجرا در هر حوزهای در یکسری ضمائم (Annex) در زمینههای عملیات پرواز مرتبط با خلبان، مراقبت پرواز، عملیات امداد و نجات، هواشناسی و … آمده است.
در این رابطه Annex3 مربوط به مقرارت هواشناسی برای عملیات پرواز است؛ منطبق با این استانداردهای ICAO، سازمان هواشناسی جهانی (WMO) نیز مقررات و آییننامههای لازمالاجرای مرتبط با هواشناسی را در مستنداتی به نام Technical Document (TD) با جزئیات بیشتر تهیه و جهت اجرا در اختیار مراکز هواشناسی ملی قرار داده است.
اطلاعات مرتبط با صدور اعلام خطر و هشدار برای پروازهای بالای ۱۵ هزار پا شامل SIGMET(Significant Meteorological Information)، هم در Annex3 و هم در TD49 آمده است که بر اساس آن سازمان هواشناسی موظف است آنها را به دقت اجرا کند که البته تاکنون هم اجرا شده اما در جریان سقوط اخیر هواپیمای ATR72 با توجه به شرایط ایجاد شده جوی که شامل تولید ابر CB (ابر مخاطرهآمیز برای پرواز)، توفان تندری (رعد و برق یا TS) و بارش مخرب برای پرواز مانند باران یخ (Freezing Rain) است، هواشناسی جمهوری اسلامی ایران موظف بوده این اطلاعات را فقط در قالب گزارش خطر SIGMET اعلام کند و به پرسنل خطوط پروازی ارائه کند که متاسفانه در ساعت رخداد سانحه این اعلام خطر آماده نشد و برای ایرلاین ارسال نشده است!
با توجه به اینکه Significant Chart صادر شده از Bracknell انگلستان (که در تمامی شرایط جوی پروازها به طور معمول صادر میشود) پدیدهای یخزدگی و اغتشاش Icing و Turbulence را در لایه پروازی ۱۰ تا ۴۵ هزار پا، پیشبینی کرده بود، سازمان هواشناسی کشور هم موظف بود احتمال خطر بسیار زیاد را بهصورت هشدار Local فقط در قالب SIGMET به خلبان ارائه کند در حالیکه متاسفانه به اشتباه به صورت AirMET که فقط برای پروازهای تا ۱۰ هزار پا معتبر بوده، صادر کرده است.
با توجه به ارتفاع پرواز هواپیمای ATR72 و ارتفاع کوههای منطقه ضرورت صدور گزارش SIGMET برای خلبان در زمان حادثه که شرایط جوی مساعدی وجود نداشته، الزامی بوده و عدم ارائه گزارش به خلبان تحت عنوان SIGMET به منزله عدم وجود شرایط بسیارخطرناک جوی تلقی شده لذا خلبان براساس ضوابط معمول اقدام به کم کردن ارتفاع جهت Landing (فرود) در فرودگاه یاسوج کرده و متاسفانه به دلیل این قصور خارج از اراده خلبان و کابین پرواز، هواپیما به سمت پایین کشیده شده و به قله کوه برخورد کرده است.
پارسایی: درگیری فیزیکی برای گرفتن جعبه سیاه پرواز تهران- یاسوج
یک عضو هیات رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از اعمال فشار گروهی به استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای ممانعت از واگذاری جعبه سیاه هواپیمای تهران – یاسوج به دادستانی خبر داد و گفت که این افراد میخواستند پیش از رویت دادستانی، جعبه سیاه را به تهران منتقل کنند.
بهرام پارسایی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: ظاهرا یک گروه میخواستند از واگذاری جعبه سیاه هواپیمای تهران – یاسوج به دادستانی ممانعت کنند که خوشبختانه جدیت مدیریت بحران و معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد جلوی این اقدام را گرفت و نهایتا منجر به تحویل جعبه سیاه به دادستانی شد.
وی افزود: گروهی سعی داشتند به استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعمال فشار کنند تا جعبه سیاه از مسیر دادستانی منتقل نشود و این مساله به درگیری فیزیکی هم منجر شد. آنها میخواستند قبل از رویت دادستانی جعبه سیاه را به تهران ارسال کنند که خوشبختانه موفق نشدند.
این عضو هیات رییس کمیسیون اصل ۹۰ اضافه کرد: من و یکی از کارشناسان کمیسیون اصل ۹۰ از سوی کمیسیون به سازمان هواپیمایی معرفی شدیم تا بر تمام مراحل رسیدگی سقوط هواپیما بخصوص بازخوانی جعبه سیاه نظارت داشته باشیم.
به گزارش ایسنا؛ پارسایی اضافه کرد: روز گذشته پس از اعلام مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر یافتن جعبه سیاه سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع را تایید نکرد و این مساله برای ما جای سوال دارد و موجب ایجاد نگرانی میشود. البته جعبه سیاه صددرصد سالم تقدیم دادستانی شده و بقیه پیگیریها انجام خواهد شد.
این عضو هیات رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: طبق اظهارات رییس سازمان هواپیمایی کشوری بیشتر پروندههای سوانح هواپیمایی همچنان مفتوح است اما کمیسیون اصل ۹۰ مصر است این پرونده هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود و مانند بقیه پروندهها بدون نتیجه نماند.