آخرین خبرهاسیاسیملی

ربیعی: ادعای نایب رئیس مجلس درباره ذخیره منابع ارزی کذب محض است / ظاهرا گوینده از آثار و تبعات گفتار خود مطلع نیست

تدبیرشرق/سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره امکان مذاکره با آمریکا بعد روی کار آمدن بایدن گفت: آن چه امریکا باید انجام دهد توقف قانون شکنی و نقض تعهدات بین المللی آن کشور بر اساس قطعنامه شورای امنیت است. این کار نیازی به مذاکره ندارد چون اجرای وظیفه یک کشور نباید موضوع مذاکره و بده بستان باشد. ایران هم بارها اعلام کرده که اگر امریکا تعهدات خود را انجام دهد و تحریمها را رفع کند ایران هم به اجرای کامل تعهدات خود برمی گردد.

علی ربیعی ادامه داد: این هم نیازی به مذاکره ندارد. اما برخی کشورهای غربی می خواهند مواردی که قبلا مذاکره شده و در برجام آمده است را دوباره مذاکره کنند که چنین چیزی غیر ممکن است و ایران و چین و روسیه صراحتا مخالفت خود را با آن اعلام کرده اند.

ربیعی در پاسخ به این ادعا که دولت منابع ارزی را ذخیره کرده است تا با روی کارآمدن بایدن قیمت دلار کاهش زیادی پیدا کند گفت: ظاهرا گوینده از آثار و تبعات گفتار خود مطلع نیست. این موضوع، اگر اندکی هم صحت داشته باشد یک خیانت بزرگ محسوب می شود و بیان این موضوع بدون تحقیق جفای بزرگ به ملت و دولت است. این سخن، کذب محض است و تکرار افترائاتی است که معمولا از رسانه های ضد ایرانی شنیده می شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: خود ایشان در صحبت های خود می گوید نمی دانم درست است یا نه. چرا چیزی را که مطمئن نیستند در حد نایب رییس مجلس اعلام می شود. از وزارت نفت و حتی بانک مرکزی پرسیدیم هیچ اطلاعی از این ارزها وجود ندارد. بهتر است یک مورد را اعلام نمایند که این پول کجاست؟ اساسا با عدد و رقم اگر سرکار داشته باشند می دانند این حجم از ارز که بتواند نرخ را تا ۱۱ هزار تومان برساند. به چه میزان است؟

وی با تاکید بر اینکه همگان از شرایط سخت اداره کشور و تلاش برای دور زدن تحریم و کاهش آثار تحریم با موانع زیادی که تحریم و FATF توامان بر گردش مالی کشور داشته اند آگاه هستند، یادآور شد: اتفاقا دولت دوازدهم دوره ای قابل قبول در دور زدن تحریم همراه با حفظ سلامت اقتصادی و غیر فساد آمیز بودن دارد. در این دوره افراد خاصی که بعدا محاکمه شدند و پولهایی که پیدا شد مانند برخی افراد که نمی خواهم اسمشان بیاورم رشد نکردند و اساسا این نوع اظهارات به خاطر این است که آثار تحریم و شیوه های هوشمندانه مقابله دولت با تحریم ضمن تعهد به شفافیت و پرهیز از فسادآفرینی تحریم را نخواستند ببینید.

ربیعی تصریح کرد: بیان این سخنان، در شرایط زمانی امروز که مردم امیدوارند با پیروزی نهایی ملت ایران در جنگ اقتصادی، فشارهای تحریمی برداشته شود، اثری جز ممانعت از آرامش روانی مردم و حرکت به سمت تعادل در اقتصاد کشور و برگشتن به مسیر رشد و ثبات ندارد. مردم عزیز می دانند ما در آن واحد، در دو صحنه مبارزه بودیم یکی جنگ اقتصادی و دیگری جنگ روانی.

سخنگوی دولت گفت: در جنگ اقتصادی، باید منابع محدود را مدیریت می کردیم و در جنگ روانی مانع لطمه به روحیه مردم شویم. در حالیکه اقتضای مقاومت قهرمانانه در این جنگ اقتصادی، این بوده است که علیرغم همه فشارها و کمبودها، با مدیریت منابع محدود نگذاریم به مردم بیش از این فشار بیاید و مانع آن نشویم که فرصت طلبان از التهاب در بازارها سوء استفاده کنند. انتظار داریم دوستان منصفانه صحبت کنند و به دلسوزی این عزیزان معتقدیم .

وی در پاسخ به این سوال که اخیرا نخست وزیر سابق قطر خواهان تجدید نظر کشورهای عربی در روابط با ایران شده بود و اینکه آیا تا به حال گام های عملی دراین خصوص برداشته شده است، گفت: روابط و همکاری های ایران و قطر امروز در مسیر قابل قبولی پیش می رود؛ هرچند که ظرفیت های همکاری های دو کشور بسیار بیشتر است و امیدواریم دو ملت بزودی بتوانند به حداکثر ظرفیت همکاری های دوجانبه دست پیدا کنند.

ربیعی یادآور شد: روابط ایران و قطر الگوی موفقی از همسایگی خوب مبتنی بر احترام متقابل به تمامیت سرزمینی و جایگاه برابر حقوقی در ارتباطات بین المللی است که امیدواریم روزی به مناسبات همه کشورهای منطقه تسری پیدا کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: آنچه در اینجا می توانم بگویم این است که جمهوری اسلامی ایران همواره از کاهش تنش های منطقه ای حمایت کرده و تلاش داشته است تا امنیت منطقه توسط کشورهای حوزه خلیج فارس تامین شود و در این مسیر پیشنهاد طرح های مفیدی از جمله تشکیل مجمع گفتگوهای منطقه ای، پیمان عدم تجاوز، پویش صلح هرمز، طرح چهارماده ای وزیر امورخارجه برای حل بحران یمن و ایفای نقش فعال در مذاکرات صلح یمن از سوی ایران ارائه شده است. ما از حسن نیت قطر در نقش آفرینی سازنده در منطقه و همینطور در مناسبات ایران و سایر کشورهای عربی استقبال می کنیم و به رایزنی های نزدیک با دوحه در این خصوص ادامه خواهیم داد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به رخدادهای اخیر آمریکا به نظر شما عقل و درایت سیاسی فردی مثل ترامپ بیشتر است یا میرحسین موسوی در انتخابات ۸۸ در ایران، گفت: این موضع شما ارتباطی با جایگاه سخنگویی دولت ندارد زیرا قرار است من در این جایگاه به تبیین نقطه نظرات دولت در خصوص مهمترین اقدامات، تصمیمات و عملکردها بپردازم.

ربیعی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهاراتی از سوی مقام‌های عالی دولت مبنی بر بازگشت آمریکا به برجام و تاکید رهبری بر برداشته شدن همه تحریم‌ها، موضع دولت در این میان چه پیام مشخصی را به ایالت متحده می‌رساند؟ تصریح کرد: در سوال شما معلوم نیست که اظهارات مقام های دولتی برای چه کسی ناامید کننده بوده اما به هر حال موضع ما کاملاً روشن است و بارها از سوی رییس جمهور محترم و بنده از این تریبون نه تنها در بعد از پیروزی آقای بایدن در انتخابات بلکه قبل از آن هم خطاب به دولت ترامپ اعلام شده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا