آخرین خبرهااستان ها

طرح ملی شهید سلیمانی در گیلان آغاز شد|همکاری بسیج و بهداشت برای قطع زنجیره کروناویروس

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد؛

تدبیرشرق/طرح ملی شهید قاسم سلیمانی به شیوه محله و خانواده محور به‌منظور قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و همچنین کاهش مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از آن در استان به همت بسیج و بهداشت در گیلان آغاز شد.

طرح ملی «شهید حاج قاسم سلیمانی» به‌منظور مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ به شیوه «محله و خانواده محور» مبتنی بر برنامه «هر خانه؛ یک پایگاه سلامت» در گیلان آغاز شد.

اهداف کلی اجرای این طرح بزرگ و ملی، مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ از طریق مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی است و اهدافی ازجمله قطع زنجیره انتقال ویروس و افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کاهش میزان بستری و مرگ‌ومیر و همچنین پوشش حمایتی از گروه‌های در معرض خطر را دنبال می‌کند.

دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست اجرایی طرح ملی مقابله با بیماری کووید ۱۹ که صبح امروز در سالن اجلاس حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: ارائه مراقبت‌ها و خدمات ضروری بهداشتی به‌صورت حضوری و غیرحضوری، شناسایی زودهنگام بیماران، افراد در معرض تماس نزدیک و پاسخ سریع، قرنطینه خانگی و غیر خانگی و مراقبت از گروه‌های در معرض آسیب، توسعه درمان سرپایی و همچنین ارتقای کیفیت مراقبت‌های بستری از سیاست‌های تعریف‌شده در طرح ملی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است.

وی افزود: همچنین تشدید نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی و اعمال قانون، تست گسترده و هدفمند و هوشمند، قرنطینه خانگی و ره‌گیری هوشمند، آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر، ایجاد محدودیت هوشمند و هدفمند و تقویت فرایند درمان سرپایی و کاهش موارد بستری ازجمله راهبردهایی تعریف‌شده برای این طرح ملی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در طرح شهید سلیمانی وظایف متعددی تبیین و تقسیم‌شده است گفت: در این طرح هرکدام از متولیان حوزه سلامت ازجمله بهداشت و بسیج وظایفی را بر دوش گرفته و در تلاش هستند تا با اجرایی کردن آن‌ها علاوه بر کنترل بیماری، قطع زنجیره شیوع ویروس و رفاه نسبی خانوارها را به دنبال داشته باشد.

دکتر سالاری تصریح کرد: جلب کمک‌های مردمی، سازمان‌ها و نهادها با مشارکت بسیج و توزیع در جمعیت آسیب‌پذیر و در معرض خطر بالا اعم از معیشتی و سلامتی از راهبردهای تعریف‌شده برای «تیم‌های حمایتی» در طرح ملی و بزرگ شهید سلیمانی بوده که مسؤولیت اصلی آن با بسیج مستضعفین است.

وی با بیان اینکه بسیج، مردم، NGO ‌ها و دانشجویان جهت شناسایی و مراقبت افراد در مرکز تماس نزدیک و مراقبت در منزل «تیم‌های مراقبتی» این طرح بزرگ را تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: مراکز ارائه خدمات تهیه و توزیع مواد غذایی واحدهای صنفی با مشارکت بسیج، هلال‌احمر، اصناف تعزیرات داوطلبین مردمی تیم‌های نظارتی این طرح بزرگ را تشکیل می‌دهند و مسئولیت «تیم‌های نظارتی» با بهداشت محیط و حرفه‌ای است که این مهم نیز با همکاری و مشارکت بسیج، هلال‌احمر و سایر دستگاه‌های مسئول دنبال خواهد شد.

وی افزود: پیش از اجرای طرح ملی شهید قاسم سلیمانی، با همکاری نهاد‌ها و سازمان‌ها ازجمله سپاه و بسیج با دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در ماه‌های نخست شیوع بیماری کرونا، میزان ابتلا، بستری و جان‌باختگان ناشی از ویروس کرونا کاهش چشمگیری داشت و این تجربه نشان می‌دهد که در طرح جدید نیز توفیقات مطلوب‌تری حاصل خواهد شد.

دکتر سالاری همچنین در ادامه به برگزاری نشست‌های مستمر در کنترل ویروس کرونا تأکید کرد و گفت: دبیرخانه ستاد اجرایی طرح شهید سلیمانی در دانشگاه علوم پزشکی آماده برگزاری نشست‌های کاربردی د ر این رابطه است و پیشنهاد می‌شود نشستی متناظر با آن مستمراً در شهرستان‌ها نیز تشکیل شود.

وی با تأکید بر اینکه هر هفته باید اقدامات انجام‌شده قابل‌سنجش و گزارش‌گیری باشد، تصریح کرد: همان‌گونه که در اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، گیلان پیشرو، باید در طرح شهید سلیمانی نیز گیلان پیشگام باشد و این مهم یقیناً با مشارکت فعالانه و همه‌جانبه مردم و مسئولان دست‌یافتنی است.

سردار محمد عبدالله پور، فرمانده سپاه قدس گیلان نیز که در اجرای طرح ملی و بزرگ شهید حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان یکی از بازوان اجرایی این طرح مشارکت فعالانه دارد، می‌گوید: مقام معظم رهبری تأکید ویژه‌ای بر روی اقناع مردم در مواجهه با ویروس منحوس کرونا دارد و باید تلاش شود در تحقق این مهم با بیان واقعیت‌ها اثرگذار باشیم.

وی با بیان اینکه باید عاشقانه، جهادی، با همدلی و تدبیر به موضوع مقابله با ویروس کرونا نگریسته شود، افزود: سپاه تمام امکانات و توان خود را در خدمت به مردم گرفته و تلاش است تا با کمک کردن به کادر سلامت در پیشگیری از ویروس منحوس کرونا نقش‌آفرین باشد.

فرمانده سپاه قدس گیلان با تأکید بر اینکه باید به کرونا در گیلان خاتمه داد، گفت: با گذشت حدود یک سال از شیوع ویروس کرونا در استان به نظر می‌رسد کرونا در گیلان عادی شده و باید به‌گونه‌ای دیگر با آن برخورد شود.

سردار عبدالله‌پور با بیان اینکه باید تمام جمیعت گیلان از نزدیک ویزیت شوند و نباید صرفاً به سامانه ۴۰۳۰ راضی بود، تصریح کرد: طرح شهید سلیمانی یک طرح پیشگیری است و سپاه در این طرح اگر نیاز به تأمین مایحتاج و حتی غذای گرم مردم کم‌بضاعت نیز باشد آماده است تا غذای گرم طبخ و بین نیازمندان توزیع کند.

فرمانده سپاه قدس گیلان با بیان اینکه ۸۱ درصد هزینه‌های دوران جنگ تحمیلی به‌صورت مردمی اداره می‌شد، خاطرنشان کرد: باید مقابله با بیماری منحوس کرونا نیز مردمی‌شود و اینکه صرفاً سیستم دولتی برای مقابله با ویروس کرونا بسیج شوند، مهار این ویروس منحوس غیرممکن است.

وی به مقوله آموزش و لزوم استفاده از تمامی امکانات در ارائه آن تأکید کرد و گفت: در حال حاضر تنها راه ممکن برای مقابله با ویروس کرونا پرداختن به موضوع پیشگیری است و باید با به‌کارگیری از صداوسیما، رسانه‌های جمعی و سایر تریبون‌ها در تحقق آموزش و مقاوم کردن مردم در برابر ویروس اقدام کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی اسماعیلی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با اشاره به اقدامات سپاه و بسیج در کنترل نسبی ویروس کرونا در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، اظهار کرد: در موج‌های قبلی شیوع ویروس کرونا سپاه وارد کار شد و تلاش‌های سپاه به‌گونه‌ای بود که همه تصور می‌کردند اقدامات انجام‌شده از روی وظیفه است درحالی‌که تماماً اقدامات سپاه و بسیج لطف به مجموعه کادر سلامت بوده است.

وی با بیان اینکه سپاه امورات گسترده‌ای دارد اما اکنون تمام فعالیت‌های خود را معلق کرده تا بتواند پایداری سلامت را برای مردم به ارمغان بیاورد، افزود: وارد شدن سپاه و کمک کردن به کادر سلامت یک اقدام حکومتی نبوده بلکه مجاهدات گروه‌های فعال و جان‌برکف است که تنها هدفشان خدمت به مردم و کنترل بیماری کووید۱۹ است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معطم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین خواستار فراهم کردن شرایطی برای کنترل استرس و اضطراب کاذب در بین مردم شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا