آخرین خبرهااجتماعیاسلایدرخبر داغ

وزیر کشور: در شرایط قرمز، تقریبا تعطیلی کامل است، بجز مشاغل سطح ۱

تعطیلی کاملوزیر کشور گفت: در این طرح اگر ۵ شهر یا بیشتر در هر استانی دارای شرایط نارنجی یا قرمز باشد، ما فقط برای آن شهر‌ها تصمیم می‌گیریم نه کل استان، و این امر موجب خواهد شد این شهر‌ها در قرنطینه کامل و اگر قرمز باشد، تقریبا تعطیلی کامل صورت گیرد. وزیر کشور افزود: به جزء مشاغل سطح ۱ و بخشی از کارکنان که ضروری است در محل کار خود باشند، بقیه کار‌ها در این شهر‌ها تعطیل خواهد بود.

وزیر کشور گفت: در شرایط قرمز ما تقریبا با یک تعطیلی عمومی در شهرها مواجه می‌شویم و در شهرهای نارنجی مقداری این محدودیت‌ها کم می‌شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه جلسه هیات دولت، اظهار داشت: امروز تمام جلسه هیات دولت، صرف موضوع مبارزه کرونا شد، باتوجه به مصوبه‌ای که ستاد ملی مقابله با کرونا در روز شنبه داشت، این مصوبه را در قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونا مطرح کردیم، وزارت بهداشت و درمان زحمات زیادی در جهت تهیه این طرح کشیده است و به مردم عزیز می‌گوییم که همه تجربیات علمی و همه یافته‌های این امر در دنیا مورد توجه قرار گرفته است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: در این حال تلاش در این طرح بر این بوده که بتوانیم به صورت هدفمند و پویا و هوشمند امور مربوط به مقابله با کرونا را در عرصه اجتماعی مدیریت کنیم.

وی همچنین با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر اینکه به جای تصمیمات مقطعی و موردی باید طرحی را آماده کنیم، گفت: تکلیف بر این بود که ما باید طرحی را آماده کنیم که در این طرح همه امور و جوانب دیده شده و همچنین و طرح پویایی که با تغییر شرایط قابلیت اجرا داشته باشد.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در این طرح کل کشور به سه بخش تصمیم شده است، افزود: مبنا در این طرح شهرستان‌ها و شهرها هستند و برخلاف تصمیمات قبلی که استان‌ها مبنا بودند، در این طرح شهرها مبنا هستند.

وی در ادامه گفت: در این طرح اگر 5 شهر یا بیشتر در هر استانی دارای شرایط نارنجی یا قرمز باشد، ما فقط برای آن شهرها تصمیم می‌گیریم نه کل استان، و این امر موجب خواهد شد این شهرها در قرنطینه کامل و اگر قرمز باشد، تقریبا تعطیلی کامل صورت گیرد.

وزیر کشور افزود: به جزء مشاغل سطح 1 و بخشی از کارکنان که ضروری است در محل کار خود باشند، بقیه کارها در این شهرها تعطیل خواهد بود.

رحمانی فضلی همچنین گفت: در شرایط قرمز ما تقریبا با یک تعطیلی عمومی در شهرها مواجه می‌شویم و در شهرهای نارنجی مقداری این محدودیت‌ها کم می‌شود، ولی باز فضا به گونه‌ای خواهد بود که تجمعات و ترددها کنترل شود.

وی دادن اختیار به استانداران و فرمانداران در این طرح را از ویژگی‌های این طرح خواند و افزود: در هر شهری شاخص‌های آن که شامل فوتی 4 نفر در 100 هزار نفر شرایط زرد؛ 6 نفر فوتی در 100 هزار نفر شرایط نارنجی و 10 نفر فوتی در 100 هزار نفر شرایط قرمز می‌شود و وزارت بهداشت به صورت هفتگی اعلام می‌کند، به کل شهرستان‌ها ابلاغ می‌کنیم و فرماندار در آن شهرستان با هماهنگی استان‌ها این طرح را اجرا خواهد کرد.

وزیر کشور تاکید کرد: حتما باید انتظارات و توقعات مردم نسبت به این اقدامات مدیریت شده باشد.

رحمانی فضلی در ادامه گفت: ما یک بسته و مجموعه‌ای داریم با چند بخش و قرار است که همه این‌ها در این هفته‌های پیش رو اجرا شود، اگر هر کدام از این‌ها را انجام ندهیم در عمل نمی‌توانیم بگوییم که به هدف نهایی رسیده ایم.

وی افزود: یکی از این‌ها غربالگری عمومی است، یعنی ما باید در محلات با کمک دستگاه‌های اجرایی مانند بسیج و هلال احمر، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها امکان دسترسی مردم به تست را بالا ببریم و مردم به راحتی بتوانند تست بدهند.

وزیر کشور گفت: دوم اینکه تعداد تست‌ها را که هفته قبل 23 هزار تست در روز بود و امروز به 40 هزار تست رسیده است، باید ظرف یکی دو هفته آینده حتما آن را به صد هزار تست برسانیم.

رحمانی فضلی گام سوم را قرنطینه عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلات فعلی قرنطینه است و ما اصول خوب قرنطینه را به مردم آموزش ندادیم و برخی نیز جای مناسبی برای قرنطینه ندارند.

وی تصریح کرد: تدارکی دیده شده، دولت تصویب کرده و رئیس جمهور نیز آن را حمایت کرده که از مکان‌های مختلفی که در اختیار بخش خصوصی است، از جمله هتل‌ها و مسافرخانه‌ها و یا دستگاه‌های دولتی امکانات قرنطینه سازی را به مردم بدهیم، آن‌هایی که تست آن‌ها مثبت می‌شود در آن مکان‌ها استراحت کنند.

وزیر کشور همچنین درخصوص ردیابی بیماران کرونایی گفت: طرحی که وزارت بهداشت به کمک وزارت ارتباطات آماده کرده اند، تحت عنوان ”اپلیکیشن ماسک“ برای همه کسانی است که به نوعی تست آن‌ها مثبت می‌شود، در داخل آن طرح ردیابی خواهیم کرد و با رصد مستمر آن‌ها کنترل خواهند شد.

رحمانی فضلی همچنین بحث رسانه‌ها را نیز یکی از مهمترین مباحث اصلی در اجرای این طرح خواند و گفت: رسانه‌ها مبنا و اساس این کار هستند، وظیفه آن‌ها فقط اطلاع رسانی نیست، حتما باید موضوع آموزش را مدنظر داشته باشند و مردم باید سبک زندگی کرونایی را آموزش ببینند.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه شهرهایی که در شرایط قرمز هستند تعطیل عمومی اعلام خواهیم کرد، افزود: اگر مردم آموزش نبینند به جای اینکه در خانه بمانند و تردد خود را کم نکنند، کماکان در خیابان‌ها حضور داشته باشند، حتما نقض غرض خواهد بود.

وی در ادامه از رسانه‌ها خواست مثل همیشه که در تمام بحران‌ها در کنار هم بودند در این مقطع نیز در آگاه سازی، اقناع سازی، همراه سازی و همکاری مردم را کمک کنند.

رحمانی فضلی به سختی‌های کنونی مردم اشاره کرد و افزود: مردم می‌دانند که همه اقداماتی که صورت می‌گیرد، برای این است که ما با جان مردم سر و کار داریم و نمی‌شود جان مردم با هیچ چیز دیگر مقایسه کرد.

وزیر کشور تصریح کرد: خواسته ما از همه مردم این است که همانگونه که ما را یاری دادند، اطمینان داشته باشند که با همه تلاش‌ها دولت، شخص رئیس جمهور، وزیر بهداشت، وزارت کشور و همه دستگاه‌ها پای کار آورده اند، تا بتوانیم ان شاء الله به مرحله‌ای که در قبل بودیم برگردیم که واقعا در دنیا ایران عملکرد خوبی از خود ارایه داد.

رحمانی فضلی همچنین گفت: تاکید مجدد ما بر مبنای این کار بر سه امر کنترل و مدیریت ویروس که برعهده وزارت بهداشت است، همکاری مردم و سوم اطلاع رسانی، تبلیغات و آموزش است که برعهده رسانه هاست.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا