آخرین خبرهایادداشت

کم‌تحرکی کودکان ‌در سال کرونا

غزل لطفی در یادداشتی مطرح کرد:

تدبیرشرق/غزل لطفی در یادداشتی نوشت: با شیوع کروناویروس و دورکاری یکی از معضلاتی که برای همه از جمله کودکان پیش آمده است، کم‌تحرکی است. خود قرنطینگی، دورکاری، تحصیل مجازی و… باعث شده است نظم ساعات خواب و بیداری و شروع فعالیت‌های روزانه از بین برود.

در این بین کودکان نیز که ساعات طولانی در مدرسه و با دوستان خود به تحصیل و بازی و تفریح می‌پرداختند مجبور هستند در خانه باشند و به جای تحرکات جسمی بیشتر به بازی‌های فکری و مجازی بپردازند. طولانی شدن این روند باعث چاقی و بیماری‌هایی می‌شود که از متاثر از اضافه وزن است و باید به این موارد توجه ویژه داشت. متاسفانه زندگی‌های شهری و آپارتمان‌نشینی نیز با توجه به محدودیت‌های خاص خود به این مشکل دامن زده است. اما باید توجه داشت برای جلوگیری از این مشکل جسمی که گاهی مشکلات روحی و افسردگی را نیز به دنبال دارد، راه مناسبی را یافت.

معلمان ورزش یکی از موثرترین افراد در این زمینه هستند که باید برای زنگ‌های ورزش پرهیاهوی مدارس به نوعی جایگزین‌های مناسب انتخاب کنند..

معرفی نرمش‌هایی که در منزل امکان انجام آن است و ایجاد پویش‌های شاد جهت شبیه‌سازی زنگ‌های ورزش در دوران تحصیل کرونایی، برقراری تعامل با خانواده‌ها برای کمک به فرزند در جهت انجام صحیح حرکات ورزشی، فیلمبرداری انجام تمرینات ورزشی و ارسال برای معلم جهت رفع اشکالات آن می‌تواند کمک بزرگی برای رفع این معضل باشد.

همچنین تهیه محتوای آموزشی متنوع برای انجام مداوم ورزش روزانه و گرفتن گزارش کار از دانش‌آموزان به روند انجام این فعالیت‌ها کمک می‌کند. مادران و پدران نیز می‌توانند با کمک گرفتن از کودکان در برخی کارها با نوآوری‌های خاص (به‌طور مثال اگر در منزل امکان بازی با خاک و گل نیست اما می‌توان با آرد و خمیر جایگزین مناسبی پیدا کرد یا کاشتن گل‌های آپارتمانی و مراقبت و نگهداری از آن را به کودک واگذار کنیم و به او بیاموزیم که چگونه می‌تواند در مورد گل خود از دنیای مجازی اطلاعات مفید به دست بیاورد و آنها را به صورتی عینی و عملی اجرا کند و نتیجه تلاش‌هایش را مشاهده کند.) به بیشتر شدن فعالیت‌های فیزیکی آنها کمک کنند.

می‌توان ساعاتی را برای مطالعه و کتابخوانی گروهی در جمع خانواده اختصاص داد و حتی به بحث و گفت‌وگو درباره موضوع کتاب پرداخت تا همه دنیای کودک، فضای مجازی و بازی‌های بی‌تحرک نباشد و به او یاد داد در صحبت با دوستان خود درباره موضوعاتی که خوانده است بگوید و نظر دوستانش را هم بپرسد تا آنها هم به سمت کتابخوانی جهت‌دهی شوند. در حال حاضر دنیای مجازی بیشترین نقش را در زندگی‌های ما ایفا می‌کند که استفاده هدفمند و بهینه همراه با ساعت برنامه‌ریزی شده و آگاه از آن می‌تواند این سال ویروسی را از چالش به درس و تجربه و موقعیت تبدیل کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا