آخرین خبرهاتدبیر ورزشی

عربستان حق چنین درخواستی از ای‌اف‌سی ندارد!

از پرونده آل کثیر تا شکایت النصر

تدبیرشرق/حسن غفاری رییس سابق راوبط بین الملل فدراسیون فوتبال در مصاحبه ای خواندنی درباره جزییات مسائل انضباطی امروز باشگاه پرسپولیس صحبت کرده است.

غفاری تاکید میکند در ماجرای آل کثیر این بازیکن و باشگاه تقصیر خود را دارند ، همچنین شکایت النصر از پرسپولیس به جایی نخواهد رسید.

باید به آل کثیر و امثال او آموزش بدهیم
غفاریدر ابتدا درباره شادی و محرومیت عیسی آل کثیر حرف می زند. در این باره می‌گوید: دو راه وجود دارد. راه اول این است که ما هم مثل عده ای که سعی دارند با تعصب به این ماجرا نگاه کنند، رفتار کنیم و حرکت عیسی آل کثیر را قابل دفاع بدانیم. راه دیگری هم هست. به برخی اصول حرفه ای نگاه کنیم و ببینیم در کجای کار دچار اشتباه شده ایم. من به عنوان فردی که عاشق مملکت و فوتبال کشورم هستم و همیشه دوست دارم اتفاقات خوبی برای فوتبال ملی و باشگاهی ما رقم بخورد حرکت آل کثیر را تایید نمی کنم. دلیل این حرفم این است که اگر فوتبال ما حرفه ای بود و باشگاه ها صاحب آکادمی فوتبال به معنی واقعی آن بودند هرگز چنین اتفاقاتی برای بازیکنان و تیم های مان رخ نمی داد. در آکادمی به بازیکن آموزش های لازم داده می شود و در کنار آموزش مسائل فنی به بازیکن مسائل مهمی درباره درست فکر کردن هم می آموزند. حتی به او می آموزند که چه نوع خوشحالی هایی ممکن است حساسیت برانگیز باشد و نوعی توهین به تیم مقابل تلقی شود و چه نوع خوشحالی‌هایی مجاز است. در واقع به بازیکن آموزش داده می شود که چطور حتی از شادی گل خود لذت ببرد بدون آنکه تیمش را به مخاطره بیندازد. این در حالی است که باید بدانیم در فوتبال حتی توهین به یار خودی نیز مشمول جریمه هایی است که شاید خیلی از بازیکنان ما با قوانین مربوط به آن آشنا نباشند.بنابراین بهتر است به جای اینکه این بازیکن ارزشمند که من برایش خیلی احترام قائل هستم را به مسیر درست و حرفه ای سوق بدهیم و او را در مسیری قرار ندهیم که فوتبال خود را با چنین حاشیه هایی خراب کند.

شادی قبلی عیسی هم مورد داشت
عضو سابق کمیته انتقالی فیفا سپس به ضعف مدیریتی در باشگاه پرسپولیس اشاره می کند و می گوید: اگر مدیریت درستی داشتیم در قرارداد این بازیکن می نوشتیم که گرفتن کارت زرد بی مورد حتی می تواند جریمه هایی برایش به دنبال داشته باشد.در برخی بازی های بازیکن کارت زرد می گیرد و مورد تشویق مربی یا مدیر باشگاه هم قرار می گیرد چون در موقعیتی که مهاجم حریف می رود تا گلی به ثمر برساند بازیکن تصمیم می گیرد ضمن زدن توپ، از حرکت مهاجم به سمت دروازه جلوگیری کند و با تکل خود یک گل را از حریف می گیرد و تیمش را نجات می دهد. خب ممکن است کارت زرد هم بگیرد اما یک جایی هم هست که گرفتن این کارت زرد به تیم شما آسیب می زند. در چنین موقعیتی مربی یا مدیر باید به بازیکن تذکر بدهد. به نظر من اگر گل محمدی که من برایش احترام زیادی قائل هستم بعد از آن کارت زرد به آل کثیر تذکر می داد شاید خوشحالی بعدی این بازیکن این قدر پرسپولیس را به دردسر نمی انداخت. من این حرف ها را نمی گویم که کام پرسپولیسی ها را تلخ کنم. من هم مثل همه ایرانی ها از رفتن نماینده کشورم به فینال لیگ قهرمانان اسیا خوشحال هستم و احساس غرور می کنم. اینها را به این دلیل عرض می کنم که در مقطعی دیگر شاهد چنین اشتباهاتی نباشیم.نمی خواهم مثل بعضی ها دستم را کنار چشم هایم بگذارم و بگویم مگر چه اتفاقی افتاده؟ شادی بعد از زدن گل این همه جنجال ندارد و …. نه. ما باید مثل دهداری ها در فوتبال برخورد کنیم. هر چیزی که باعث ایجاد سوءتفاهم می شود را کنار بگذاریم و فوتبال را با اخلاق دنبال کنیم.در این صورت به آینده این بازیکنان و فوتبال ایران کمک کرده ایم.

فدراسیون کم کاری کرد
همین الان کمیته آموزش فدراسیون فوتبال باید به این فکر بیفتد که قوانین مربوط به شادی بعد از زدن گل را به بهترین نحو به باشگاه ها آموزش بدهد تا بقیه تیم ها حساسیت های AFC و فیفا را در این زمینه بدانند. در غیر این صورت ممکن است این اتفاق در مقطع بسیار حساس دیگر تکرار شود و یک تیم ایرانی یا حتی تیم ملی ما به بدترین شکل ممکن مجازات شود.البته این را هم بگویم که 8 ماه پیش AFC به فدراسیون های عضو خود در خصوص بروز رفتارهایی که مصداق نژادپرستی است تذکراتی داده که متاسفانه فدراسیون فوتبال حتی تا این حد به خودش زحمت نداده که این تذکرات را در قالب آیین نامه یا بخشنامه به باشگاه های ایران ابلاغ کند.

این محرومیت باید کاهش بیاید
غفاری اما معتقد است حالا باید با تمام ظرفیت ممکن از آل کثیر حمایت کنیم تا محرومیتش کاهش پیدا کند: البته حرف های من اصلا منافاتی با اعزام یک تیم حقوقی کار درست به AFC ندارد. ما باید با همه توان مان به آل کثیر کمک کنیم که محرومیتش کاهش پیدا کند و شرایطی برای پرسپولیس به وجود بیاید که خیلی زودتر از 6 ماه بتواند از مهاجم با کیفیت خود استفاده کند. نماینده فوتبال ایران نباید از داشتن چنین بازیکن ارزشمندی در فینال آسیا محروم بماند.به نظرم می توانیم شرایطی را فراهم کنیم که این محرومیت حداقل نصف شود و زمینه بازگشت دوباره این بازیکن به میادین را فراهم کنیم.در این زمینه جمع آوری عکس های شادی بعد از گل آل کثیر در بازی های داخلی می تواند مثمر ثمر باشد.

طلب برانکو حق مسلم اوست
عضو سابق کمیته بین الملل AFC سپس به موضوع طلب برانکو از باشگاه پرسپولیش اشاره می کند. غفاری می‌گوید: فیفا در خصوص طلب برانکو از پرسپولیس یک ماه فرصت داده بود. قبل از این یک ماه هم خود برانکو چند بار به باشگاه پرسپولیس فرصت داده بود تا حق و حقوقش را بپردازند اما متاسفانه از این مهلت یک ماهه فیفا تنها 48 ساعت باقی مانده و حالا باشگاه پرسپولیس خودش را در کوچه ای بن بست قرار داده. مدیران این باشگاه وقت زیادی را هدر دادند. زمانی که دلار 15 هزار تومان بود می بایست پول برانکو را پرداخت می کردند. اما ندانم کاری، ضعف و عدم برنامه ریزی این مدیران، حالا باشگاه پرسپولیس را به این نقطه رسانده که امکان دارد 6 امتیاز این تیم کسر شود. من خبر دارم که برانکو خیلی با مدیران باشگاه مدارا کرد. او یک مربی با شخصیت است که برای پرسپولیس خیلی خوب کار کرد اما وقتی قرار شد حق و حقوق خود را مطالبه کند هر روز و هر ماه با وعده های بی جهت سعی داشتند او را از حقوقش محروم کنند. حق برانکو است که طلبش را بگیرد.

پرسپولیس هم بگوید امیر قطر را کنار بگذارند!
شکایت النصر از پرسپولیس؛ غفاری نسبت به شکایت عربستانی ها نیز اینگونه واکنش نشان می دهد: در مورد شکایت النصر باید عرض کنم که شکایت آنها بیخود و بی جهت است و به جایی نخواهد رسید.ساختار کنفدراسیون فوتبال آسیا کاملا حرفه ای است. رای صادر شده درباره رد شکایت النصر از پرسپولیس اصلا به کمیته استیناف AFC کشیده نشد که النصری ها حالا خواهان برکناری بیگلری، رییس ایرانی استیناف هستند. اصلا النصری ها حق ندارند درباره بیگلری و نبودنش در استیناف اظهارنظر کنند. چون همان طور که عرض کردم ساختار AFC حرفه ای است و هر گاه استیناف مسئول رسیدگی به شکایت النصر درباره پرسپولیس شود آقای بیگلری اصلا حق رای نخواهد داشت و به هنگام رای گیری باید از اتاق کمیته خارج شود. همین طور اگر استیناف یک عضو عربستانی داشته باشد هم حق رای در این مورد را نخواهد داشت. اینها مواردی است که در AFC و ساختار آن تعریف شده و نیازی هم به این جنگ های روانی نیست. خواسته النصری ها در مورد برکناری بیگلری مثل این است که پرسپولیس به AFC  بگوید امیر قطر را کنار بگذارید. آقای بیگلری توسط مجمع AFC انتخاب شده و یک باشگاه حق ندارد چنین درخواستی را ارائه کند. ضمن اینکه فیفا هم حق ندارد رییس استیناف AFC  را برکنار کند. تنها در مواقعی چنین حقی دارد که آن عضو کار غیر اخلاقی و غیر ورزشی انجام داده باشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا